پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین بر وضعیت اقتصاد سوریه

سرویس سوریه- تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که هرگونه فشار سیاسی یا خسارات هنگفت سیاسی و نظامی و اقتصادی بر روسیه در نبرد اوکراین، به معنای پرداخت هزینه های سیاسی و اقتصادی در موضوع سوریه است.

به گزارش کُردپرس، بسیاری از کشورهای خاورمیانه، به ویژه سوریه، صرف نظر از موقعیت یا موضع آن در مورد تنش بین روسیه و غرب بر سر اوکراین، خود با چالش جدی روبرو هستند که نشان‌دهنده تأثیر تشدید جنگ اوکراین بر شرایط آن‌ها بویژه وضعیت کشاورزی و کالای استراتژیکی همانند گندم و بالارفتن قیمت مواد غذایی در سطح جهانی است.

روسیه و اوکراین جایگاه مهمی در بازار کشاورزی جهان دارند و صادرات گندم آنها ۲۳ درصد بازار جهانی را تشکیل می دهد و آن‌ها یک چهارم تولید غلات جهان را تامین می کنند.

اکثریت قریب به اتفاق صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه توزیع می شود و به نظر می رسد که تشدید تنش در اوکراین عواقب بسیار جدی برای امنیت غذایی در خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد داشت چرا که ۴۰ درصد از صادرات ذرت و گندم اوکراین در سال ۲۰۲۱ را تشکیل می داد.

سوریه در زمینه امنیت غذایی و تامین مواد غذایی به ویژه گندم و مشتقات نفتی و مواد اولیه مربوط ساخت و ساز از جمله آهن، سیمان و مصالح ساختمانی با روسیه و اوکراین ارتباط تنگاتنگی دارد. مردم‌ سوریه تحت فشار شدید اقتصادی قرار دارند و واردات سوریه از روسیه و همچنین اوکراین و ذخایر گندم، نفت و مواد غذایی تنها برای چند ماه آینده کفایت می کند.

تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که هرگونه فشار سیاسی یا خسارات هنگفت سیاسی و نظامی و اقتصادی بر روسیه در نبرد اوکراین، به معنای پرداخت هزینه های سیاسی و اقتصادی در موضوع سوریه است. زیرا مسکو به ناچار اولویت را در حفظ موقعیت اقتصادی خود در داخل و مقابله با تحریم های غرب و تضمین امنیت غذایی برای مردم روسیه و در مرحله دوم جوامع روسی در اوکراین می‌گذارد، به خصوص که مسکو نمی تواند وارد یک جنگ طولانی مدت در اوکراین همانند آنچه در افغانستان‌ اتفاق افتاد، شود.

به گفته منابع العربیه‌ نت، «گزینه‌های دمشق برای تأمین منابع جدید در نتیجه تحریم‌ها محدود شده است، زیرا این کشور به مسکو و تهران متکی است و اخیرا با کریمه توافق‌های اقتصادی امضا کرده است. مقامات دمشق در صورت گسترش بسته تحریمی غرب علیه مسکو، با مشکلات بیشتری روبرو می‌شوند که ممکن است منجر به مشکلات اقتصادی فراوانتری برای سوری ها از نظر امنیت غذایی و بویژه تورم بی سابقه قیمت ها و سقوط ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی گردد.

در همین راستا، عمرو سالم، وزیر بازرگانی داخلی سوریه، در گفت‌وگو با رادیو محلی «شام اف ام» گفت: «این رویدادها علاوه بر تأثیر بر مبادلات پولی، بر وضعیت کشتیرانی نیز روسیه تأثیر می‌گذارد». وی افزود: اخبار جنگ در اوکراین باعث ایجاد وحشت در بازارهای سوریه شده است، زیرا این رویدادها تعدادی از تاجران را بر آن داشت تا قیمت ها را افزایش دهند و مواد را ذخیره کنند.

روز پنجشنبه ۲۴ فوریه، دولت سوریه طرحی را برای مقابله با پیامدهای اقتصادی عملیات نظامی روسیه در اوکراین اعلام کرد که شامل اقدامات ریاضتی از جمله محدود کردن واردات و افزایش کنترل بر توزیع کالاها در بازار است.

قیمت اکثر کالاها و مواد اولیه در بازارهای سوریه به طور کلی و بازارهای تحت نفوذ دمشق به طور خاص طی روزهای گذشته به ویژه پس از اجرای تصمیم لغو یارانه گروه‌های سوری شاهد افزایش چشمگیر بوده است که این‌ موارد علاوه بر ناتوانی بسیاری از خانواده ها در تامین نیازهای خود، کمبود فرصت های شغلی و ضعف قدرت خرید لیر در برابر دلار شده است.

این مناطق همچنین در چند روز گذشته شاهد افزایش قیمت سوخت‌هایی مانند گازوئیل و بنزین و کمبود شدید گاز بوده‌اند. قیمت بنزین آزاد از ۳۲۰۰ به ۴ هزار لیر و تا ۲۵ درصد افزایش یافته است در حالی که قیمت گازوئیل از ۱۷۰۰ به ۳ هزار لیر، یعنی تا ۴۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه، صاحبان پمپ بنزین در مناطق تحت کنترل دولت مرکزی ذخیره بنزین آزاد خود را به مبلغ بیش از ۵ هزار لیر سوری می‌فروشند و توزیع سیلندرهای گاز متوقف شده است. بنا به گزارش‌ها از استان حلب، توزیع سیلندرهای گاز به مدت ۲۰ روز است متوقف شده است.

طی چند ماه گذشته، تحویل گاز بین ۷۰ تا ۷۵ روز به تعویق افتاده و همین امر باعث شده تا شهروندان سیلندرهای گاز رایگان را با قیمتی بین ۸۰ تا ۹۰ هزار لیر‌ سوری خریداری کنند، در حالی که سیلندرهای گاز به طور گسترده در بازار موجود است و شهروندان قادر به خرید آنها نیستند.

قیمت لیر در برابر دلار ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یافته و نرخ ۳۸۰۰ لیر سوری در برابر هر دلار آمریکا ثبت شده است.

بر اساس گزارش های سازمان ملل متحد، در سال جاری حدود ۱۴.۶ میلیون نفر در سوریه به کمک های بشردوستانه نیاز دارند که نسبت به سال گذشته ۱.۲ میلیون نفر یا ۹ درصد افزایش یافته است.

کد خبر 28523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha