دانشگاههای مناطق تحت کنترل کردهای سوریه در خدمت تغییر ساختارهای اجتماعی

سرویس جهان- خبرگزاری پرسنزا در گزارشی پیرامون ایجاد دانشگاههای جدید در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، یکی از نقش های جدید این نوع دانشگاهها در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه را تلاش برای تغییر ساختارهای اجتماعی و نهادینه کردن ایدئولوژی خاصی دانست که توسط مقامات سیاسی اداره خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه دنبال می شود.

به گزارش کردپرس، خبرگزاری پرسنزا در گزارشی که به بررسی نقش دانشگاهها در تغییرات اجتماعی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه پرداخته، یکی از اهداف مقامات کرد بعد از کنترل بر بخشی از خاک سوریه را ایجاد یک سیستم آموزش عالی جدید و استفاده از ظرفیت های این سیستم برای نهادینه کردن ایدئولوژی خاص مد نظر آنها عنوان کرده است.

این خبرگزاری دانشگاه علوم اجتماعی مزوپوتامیا در قامیشلو و دانشگاه زنان رمیلان را از جمله دانشگاههایی عنوان کرده است که مقامات کرد سوریه با هدف ایجاد تغییر ساختارهای اجتماعی در مناطق تحت کنترل آنها تاسیس کرده اند.

خبرگزاری پرسنزا برای نمونه اشاره کرده است که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی از این دانشگاهها، بر حسب علاقه مندی خود جذب یکی از نهادهای سیاسی، اجتماعی و نظامی تحت کنترل اداره خودگردان کردی مانند نیروهای یگان زنان کرد سوریه یا YPJ می شوند.

در این گزارش از جمله موانع بر سر ایجاد نهادهای عالی تحصیلی عدم توسعه زبان کردی در مناطق تحت کنترل کردها در سال های قبل عنوان شده است. با این حال، مقامات کرد سوریه از سال 2014 به صورت گسترده ای اقدام به ایجاد مدارس جدید بر اساس الگوی مورد نظر اداره خودگردان در مناطقی مانند عفرین، کوبانی و جزیره کردند. برای مثال در آگوست 2014 در منطقه جزیره در شمال شرق سوریه، 670 مدرسه جدید ایجاد شد و حدود 3000 مدرس زبان کردی در این مدارس اقدام به آموزش و تدریس زبان کردی به 49000 دانش آموز کردند.

این خبرگزاری برنامه درسی دانشگاه های جدید در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را به طور خلاصه، این طور توصیف کرده است: « هدف از تحصیل در این دانشگاهها آماده کردن افراد برای ثروتمند شدن یا متخصص شدن نیست بلکه تلاش برای تربیت افراد بر اساس ایده های عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ.ک.ک است.»

کد خبر 28532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha