ساخت مستند «آخرین گام به‌ سوی آسمان» درباره «محمد اوراز»  فاتح قله اورست

سرویس کردستان- فیلم مستند بلند «آخرین گام به‌ سوی آسمان» در مورد شخصیت و افتخارات زنده‌یاد «محمد اوراز» اسطوره کوهنوردی ایران و فاتح قله مرتفع اورست به کارگردانی ابراهیم سعیدی در مؤسسه فیلمسازی «لاوان فیلم» ساخته می‌شود.

به گزارش کرد پرس، ابراهیم سعیدی که با آثار مستند و داستانی‌اش از جمله؛ فيلم سينمایی «ماندوو» (خسته) و فيلم مستند بلند «همه مادران من» (دايكانی من) در مورد نسل‌كشی كُردها در كُردستان عراق توسط رژيم صدام حسين در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی در سطح جهان، حضور موفقی داشته و جوايز معتبری را هم از آن خود کرده است؛ در جدیدترین اثر مستند خود، به سراغ اسطوره کوهنوردی ایران و دومین ایرانی فاتح قله مرتفع اورست و دیگر قلل مرتفع جهان که بدون استفاده کردن از کپسول اکسيژن آن‌ها را صعود می‌کرد، رفته است و در فیلم مستند بلند «آخرین گام به‌ سوی آسمان» به صورت ویژه به زندگی، شخصیت و افتخارات ورزشی این قهرمان ملی کوهنوردی ایران می‌پردازد.

در این فیلم، تلاش خواهد شد تا وجوه مختلف شخصیت این اسوه قهرمانی کوهنوردی ایران و جهان و هم‌چنین موقعیت و ویژگی‌های منحصر به‌ فرد ورزشی و حرفه‌ای این کوهنورد برجسته را مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

این اثر مستند، هم اکنون در مرحله تحقیق و پژوهش قرار دارد، به همین مناسبت از همه کسانی که می‌توانند در جهت بهتر شدن این فیلم از جهات گوناگون، از جمله با ارسال فیلم، عکس، خاطره یا هر مورد دیگری ما را یاری نمایند، دست‌های گرمشان را می‌فشاریم و سپاسگزارشان خواهیم بود. امیدواریم که با یاریتان بتوانیم فیلمی در شأن زنده‌یاد «محمد اوراز» و جایگاه افتخارآمیز قهرمانان کوهنوردی ایران در سطوح ملی و بین‌المللی بسازیم.

زنده‌یاد «محمد اوراز» در روز ۲۶ شهریور سال ۱۳۴۸ در شهرستان نقده در استان آذربایجان‌ غربی متولد شد و در روز ۲۶ مرداد ۱۳۸۲ به هنگام فتح قله «گاشربروم ۱» در کشور پاکستان به همراه زنده‌یاد «مقبل هنرپژوه» در نزدیکی‌های قله و در اثر سقوط بهمن، به شدت مصدوم شده و با تلاش دوستان هم‌نوردش به بیمارستان «شفا» در شهر اسلام‌آباد منتقل شد و پس از ۲۰ روز مبارزه با مرگ؛ در روز ۱۶ شهریور ماه 1382 جان به جان آفرین تسلیم کرد.

اوراز در طول حیات کوتاه حرفه‌ای خود افتخارات زیادی را برای جامعه ورزشی و رشته کوهنوردی ایران کسب کرد، که عبارتند از: صعود به قله «راکاپوشي» (7788 متر) در پاکستان در سال 1376، صعود به قله اورست (8849 متر) بلندترين قله دنيا، هيماليای نپال در سال 1377، صعود به قله «چوايو» (8201 متر) ششمين قله بلند دنيا، هيماليای تبت، بدون استفاده از کپسول اکسيژن در سال 1379، صعود به قله «شيشاپانگما» (8036 متر) سيزدهمين قله بلند دنيا، هيماليای تبت، بدون استفاده از کپسول اکسيژن در سال 1379، صعود به قله «ماکالو» (8463 متر) پنجمين قله بلند دنيا، هيماليای نپال، بدون استفاده از کپسول اکسيژن در سال 1380، صعود به قله «آرارات» (5165 متر)، ترکيه در سال 1380، صعود به قله «لوتسه» (8511 متر) چهارمين قله بلند دنيا، هيماليای نپال، بدون استفاده از کپسول اکسيژن در سال 1381، صعود تا ارتفاع 7900 متری به قله «گاشربروم 1» (8064 متر) يازدهمين قله بلند دنيا، هيماليای پاکستان در سال 1382 و ... .

سایر افتخارات كوهنوردی این کوهنورد فقید عبارتند از: نخستين فرد مسلمان صعودکننده به قله اورست در سال 1377، اخذ مدرک مربيگری درجه يک از فدراسيون کوهنوردی ايران در سال 1378، شرکت در دوره بين‌المللی صعود مسيرهای دشوار، فرانسه در سال 1378، شرکت در دوره بين‌المللی رهبری گروه، فرانسه در سال 1378، مرد سال کوهنوردی ايران در سال 1380 و مرد سال کوهنوردی ايران در سال 1381.

ابراهيم سعيدی مدیر مؤسسه فیلمسازی «لاوان فیلم مکریان»، فارغ‌التحصيل كارشناسی سينما در رشته تدوين از دانشكده سينما تئاتر دانشگاه هنر تهران که بیش از ۳۵ سال است در حوزه‌های مختلف سینما مشغول به فعالیت می‌باشد و در طول این سال‌ها تدوين و تصويربرداری بيش از 150 فيلم كوتاه و بلند، مستند و داستانی را در کارنامه هنری خود دارد.

کد خبر 28536

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha