وزیر جهاد کشاورزی اختلاس و رانت در حوزه نهاده‌های دامی را تکذیب کرد

سرویس آذربایجان غربی- پس از طرح موضوع اختلاس در حوزه تامین نهاده دامی توسط شرکتی در سایت بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی در خبرگزاری کردپرس، امروز وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به این موضوع به طور کلی اختلاس و رانت در حوزه تامین نهاده‌های دامی را تکذیب کرد.

به گزارش کردپرس، افزایش قیمت نهاده های دامی، این روزها از سوی بسیاری از مرغداران و تولیدکنندگان دامی مورد انتقاد گرفته است. حتی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم در گفت و گوی اختصاصی از پشت پرده تامین نهاده های دامی و کمبود ذخایر استراتژیک و دلایل استیضاح وزیر جهاد کشاورزی پرده برداشته بود. (ایران در مسیر سوء تغذیه/ از ۲۰۰هزار میلیارد تومان صرفه جویی حوزه ارزی چگونه استفاده شده است؟)

جلال محمودزاده در این گفت و گو با تایید این موضوع به کردپرس گفته بود: زمانیکه در مجلس طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصویب شد، مقرر شد که دولت زیرساخت‌های این مسئله را تامین کند و یارانه ها را در زمان مقرر به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان پرداخت کند به شرطی که قیمت نهاده های دامی و کالاهای اساسی از شهریور سال ۱۴۰۰ گران تر نشود، اما متاسفانه در حال حاضر شاهد افزایش چندین برابری قیمت تمامی کالاهای اساسی هستیم و از طرف دیگر نهاده های دامی که باید با ارز نیمایی در اختیار مرغداران و دامداران قرار می گرفت اکنون به قیمت ارز آزاد صعود کرده و در عین حال در زمان مقرر هم به دست تولیدکنندگان نمی رسد.

جلال محمودزاده همچنین به تخلف هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی سایتی به نام بازارگاه راه اندازی کرده که در این سایت نهاده های دامی و خرید و فروش می شوند متاسفانه در این حوزه هم تخلفات گسترده روی داده است. شرکتی به نام "آریو تجارت سهیل" از وزارت جهاد کشاورزی مجوز گرفته در سایت بازارگاه نهاده های دامی را برای دامداران و مرغداران کشور ارائه کند، اما در عرض ۱۰ روز یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، حدود ۵۰۰ هزار تن محصول را به دامداران فروخته است، در حالی که این میزان فروش اصلا وجود خارجی ندارد و این شرکت تاکنون حتی یک کیلو نهاده دامی هم وارد نکرده است!!

او تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی هم به تولیدکنندگان وعده داده بود در اسرع وقت نهاده‌های دامی را به آنها تحویل دهد ولی با عدم تحویل نهاده‌ها، تعداد زیادی از مرغداران که جوجه ریزی کرده بودند جوجه های یک روزه خود را معدوم کرده و به زنده زنده دفن کردند اقدامی کاملاً غیر انسانی که ضربه ای بزرگ به تولید کشور وارد کرد.

بعد از انتقادات این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، امروز ٧ تیر ماه وزیر جهاد کشاورزی به طور کلی موضوع اختلاس و رانت در حوزه تامین نهاده‌های دامی را تکذیب کرد.

سیدجواد ساداتی‌نژاد در یک گفت و گوی خبری در میاندوآب گفت: کمیته تخلفات وزارتخانه پیش از اینکه موضوع در رسانه‌ها مطرح شود، موضوع را با دقت مورد بررسی و پیگیری قرار داده و خوشبختانه رانت، اختلاس و یا فسادی در این حوزه اتفاق نیفتاده است.

او در خصوص تاخیر پیش آمده در توزیع نهاده‌های دامی نیز اظهار کرد: تامین کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی در کشور با وجود تنگناهای موجود در جهان انجام گرفته و در خصوص تامین گوشت قرمز، گوشت مرغ، ذخایر برنج، شکر، روغن و گندم وضعیت بسیار مطلوبی داریم و حتی در نهاده‌های دامی هیچ گونه نگرانی و مشکلی وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تمام تلاش وزارت جهاد کشاورزی این است که شرایط مناسبی در خصوص کالاهای اساسی در کشور وجود داشته باشد، افزود: در خصوص نهاده‌های دامی هم تمام تلاش وزارت جهاد کشاورزی از اسفند سال گذشته این بوده که به موقع نهاده‌های دامی را تامین کند و با توجه به شرایطی که در حوزه امنیت غذایی و نهاده‌های دامی که افزایش قیمت بسیار زیادی در دنیا داشته، روی ریل مناسب قرار داده شود.

او با اشاره به اینکه این روند با همکاری بخش خصوصی و شرکت‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: در خصوص بعضی از موضوعاتی هم که در خصوص برخی از شرکت‌های تامین کننده نهاده‌ دامی پیش آمد و در رسانه‌ها هم مطرح شد، موضوع به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته بود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در این خصوص نظارت‌های لازم از سوی دستگاه‌های نظارتی وجود دارد، ادامه داد: این وزارتخانه یکی از وزارتخانه‌های پیشتاز در حوزه مبارزه با فساد و شفاف‌سازی بوده است، از این رو کمیته تخلفات وزارتخانه پیش از اینکه موضوع در رسانه‌ها مطرح شود، موضوع را با دقت مورد بررسی و پیگیری قرار داد که خوشبختانه رانت، اختلاس و یا فسادی اتفاق نیفتاده است.

ساداتی نژاد گفت: البته یکی از شرکت‌های تامین کننده با چالش‌هایی در تامین مواجه بوده و عدم تخصیص ارز یکی از این علت‌هاست و همچنین مبالغ واریزی دامداران در سامانه بازارگاه موجود و قابل رهگیری است. همچنین براساس‌ برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تامین نهاده‌های دامی با سرعت انجام می‌گیرد، گفت: دامداران نگرانی در این خصوص نداشته باشند و این تاخیر در نهاده‌های دامی با سرعت جبران خواهد شد.

وزیر در پایان با اشاره به اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها گفت: حوزه تولید نیاز به حمایت دارد چرا که شرایط سختی برای تولید کنندگان سپری می‌شود و برای رفع دغدغه تولیدکنندگان نیاز به آرامش داریم و از رسانه‌ها می‌خواهم از گمانه‌زنی‌ها و یا اطلاعات نادرست خودداری کنند تا وزارت جهاد کشاورزی با اهتمام ویژه بر مدار تولید پایدار و تامین به موقع نهاده‌های دامی کارهای خود را پیش ببرد.

کد خبر 34737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha