سالانه 443 هزار تن محصولات باغی تولید می شود/تولید 62 درصد تولید توت فرنگی کشور در کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: کل تولیدات باغی استان با استناد به آمار رسمی در سال 99 به میزان 443 هزار تن در سطح حدود 52.6 هزار هکتار است.

پیمان اسکندری در گفت و گو با خبرنگار کرد پرس, گفت: محصولات شاخص استان عمدتا شامل انگور، سیب، توت فرنگی و هلو است.

وی به جایگاه محصولات باغی دارای رتبه در میزان تولید در مقیاس کشوری اشاره کرد و افزود: در تولید محصول توت فرنگی رتبه یک, انگور دیم رتبه 2, گردو رتبه 2, به رتبه 3, آلبالو رتبه 4, گیلاس رتبه 6, هلو و شلیل رتبه 8 کشوری را داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به وضعیت کشت توت فرنگی به عنوان شاخص ترین محصول تولیدی باغی استان اشاره کرد و اظهار کرد: سطح زیر کشت توت فرنگی استان 3500 هکتار و با تولید 65 هزار تن در سال جاری جایگاه اول کشوری را در سطح و تولید داراست.

اسکندری با بیان اینکه 62 درصد کل تولید توت فرنگی کشور در کردستان تولید می شود, ادامه داد: علاوه بر توت فرنگی فضای باز در سطح 2 هکتار و به میزان 160 تن توت فرنگی در گلخانه های سطح استان نیز تولید می شود.

وی یادآور شد: عمده تولید توت فرنگی مربوط به شهرستان سنندج است که با دارا بودن 2200 هکتار و تولید حدود 37 هزار تن، 62 درصد از تولیدات توت فرنگی استان را به خود اختصاص داده و شهرستان های کامیاران، مریوان و سروآباد در جایگاه های بعدی تولید این محصول استراتژیک استان قرار دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: ارقام کشت شده عمدتا پاروس، کویین الیزا، سلوا و کاماروسا بوده و رقم غالب کشت شده در استان پاروس و کویین الیزا است.

اسکندری با اشاره به تعداد 17 هزار بهره بردار توت فرنگی در استان, گفت: طول دوره برداشت این محصول 45 روز و در استان از اواخر اردیبهشت ماه آغاز وتا اواسط تیرماه ادامه دارد.

وی افزود: متوسط عملکرد این محصول 18 تن در هکتار است که گاها عملکردهای تا 40 تن در هکتار را نیز در سطح مزارع استان شاهد بوده ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: در چند سال اخیر با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان، طرح 2 رگه گیری از ارقام موجود اجرا شد که نتاج دختری حاصل از این دو رگه گیری، خوشبختانه دارای عملکرد، کیفیت و عطر و طعم بهتری نسبت به والد بوده و این موضوع در حال رصد ویژگی ها و در آینده نزدیک شاهد معرفی رقم جدید در این زمینه خواهیم بود.

اسکندری به مزایای کشت و توسعه توت فرنگی در کردستان اشاره کرد و ادامه داد: زود بازده بودن مزارع توت فرنگی, بالا بودن میزان درآمد نسبت به سطح در مقایسه با سایر محصولات باغی, ایجاد اشتغال مولد و تاثیر بر کاهش نرخ رشد بیکاری با توجه به امکان تولید در قطعات کوچک و ایجاد انگیزه اقتصادی در روستاها و در نتیجه جلوگیری از مهاجرت به شهرها از مهمترین این مزایا است.

وی همچنین به اقدامات سازمان در جهت توسعه و اشاعه کشت محصول توت فرنگی: اشاره کرد و یادآور شد: احداث گلخانه فصلی (تونل پلاستیکی) به منظور کاهش مخاطرات طبیعی و پیش رس کردن در محصول توت فرنگی, توزیع نشاء ریشه لخت و گلدانی در قالب اعتبارات یارانه ای و بلاعوض, پرداخت تسهیلات در جهت تغذیه مزارع توت فرنگی, عقد قرارداد با مرکز تحقیقات کشاورزی جهت معرفی و واردات ارقام جدید و ژنوتیپ های برتر منجمله مقاوم به بیماری و آفت از جمله انتراکنوز به منظور کاهش مصرف سموم در مزارع و تولید محصول سالم و توزیع 21 دستگاه پری کولینگ (پیش سرد کن) در مناطق توت فرنگی کار استان, از جمله این اقدامات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به مشکلات موجود در تولید این محصول, بیان کرد: نبود زیرساخت های لازم در جهت معرفی و عرضه محصول به سایر مناطق (جاده ترانزیتی و راه آهن و ...) ونبود روش های جدید بسته بندی و عرضه به بازار مشکلات این حوزه است.

کد خبر 34858

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha