تدوین سیاستگذاری جامع و چندبخشی در حوزه پیشگیری از اعتیاد ضروریست

سرویس کردستان- دکتر محمد خالدیان عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور سقز با بیان اینکه اعتیاد به مواد مخدر از مهم ترین مسائلی است که عوارض آن تهدیدی جدی برای جامعه محسوب می¬ شود و به عنوان یکی از بحران های چهارگانه قرن بیست و یکم همه جوامع را درگیر کرده است، گفت: تدوین سیاستگذاری جامع و چندبخشی در حوزه های پیشگیری، مبارزه، ترک و درمان اعتیاد ضروریست.

به گزارش کردپرس؛ وی که در وبینار "اعتیاد، شیوه های پیشگیری و راهکارهای نوین" در سامانه آموزش های الکترونیکی دانشگاه پیام نور استان کردستان صحبت می کرد، خاطرنشان ساخت: عوامل مختلفی در سوءمصرف مواد ‌مخدر و اعتیاد تاثیرگذارند که می توان به الف) عوامل زمینه‌ ساز شامل عوامل فردی و بین فردی؛ ب) عوامل آشکارساز شامل عوامل‌ خانوادگی؛ عوامل تداوم بخش و تشدیدکننده شامل عوامل اجتماعی- فرهنگی و محیطی اشاره کرد.
خالدیان با بیان اینکه گسترش اعتیاد هنجارها، نظم و سلامت اجتماعی، فردی و خانوادگی را تهدید می نماید، گفت: محیط های اجتماعی ناسالم، ناآگاهی و نداشتن مهارت نه گفتن، دوستان ناباب، مشکلات جسمی و روانی، اختلافات خانوادگی، بیکاری، باورهای غلط در مورد تفننی یا استفاده درمانی از موادمخدر، ضعف برنامه های اوقات فراغت و... در گسترش اعتیاد نقش دارند.
این روانشناس با بیان اینکه ارتقای سطح آگاهی افراد و جامعه مهمترین و بهترین راهکار برای پیشگیری از اعتیاد می باشد، تاکید نمود: توجه به 2 مقوله آموزش و اطلاع رسانی در این راستا ضروریست و رسانه ها، مدارس، دانشگاه ها و محافل فرهنگی می تواند نقش مهمی برای تحقق این آگاهی بخشی داشته باشند.
خالدیان بر تقویت احساس مسئولیت اجتماعی، آموزش مهارت های زندگی و نه گفتن، تقویت مراکز مشاوره و مددکاری، توجه به درمان معتادان و حمایت ها و مراقبت های اجتماعی پس از آن، توجه به برنامه های مناسب اوقات فراغت و ارتباطات سالم اجتماعی، توجه به اشتغال و ازدواج جوانان و...برای مقابله با اعتیاد تاکید کرد.

کد خبر 34886

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha