آذربایجان غربی سراسر دشت‌ ممنوعه شد/ ممنوعیت توسعه اراضی کشاورزی و حفر چاه

سرویس آذربایجان غربی- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: در ١٠سال اخیر تقریباً تمامی دشت‌ها و شهرستان‌های استان آذربایجان غربی به لحاظ کم‌آبی و وضعیت آب‌های زیرزمینی جزو دشت‌های ممنوعه یا حتی برخی دشت‌ها ممنوعه بحرانی شده اند و توسعه اراضی کشاورزی و به تبع آن صدور مجوز حفر چاه کشاورزی در استان طی دهه گذشته ممنوع بوده است.

به گزارش کردپرس، مجید دستگاهی در خصوص وضعیت و میزان حجم آب موجود در استان طی یک گفت و گوی خبری افزود: میزان بارش متوسط استان در سال آبی جاری از مهر تا خرداد ماه ١٤٠١ به میزان ٢٨٩.٢ میلی‌متر و مدت مشابه سال آبی گذشته ٢٧٩.٨ میلی‌متر و متوسط بلندمدت مشابه نیز ٣٣٧.٤ میلی‌متر بوده است.

او ادامه داد: افزایش ٣.٤ درصدی نسبت به سال گذشته و کاهش ١٤.٣ درصدی نسبت به متوسط درازمدت ثبت شده است.

دستگاهی گفت: حجم آب ورودی از رودخانه‌ها به دشت‌های استان در سال آبی جاری از مهر سال گذشته لغایت اردیبهشت‌ماه سال ١٤٠١ به میزان ٢٢٩٥ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال آبی گذشته ٠.٣ درصد افزایش و نسبت به متوسط بلندمدت ٤٦ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در ادامه به برقاب بیان کرد: حجم ذخیره مخازن سدهای مخزنی در حال بهره‌برداری استان (شهید کاظمی بوکان، شهرچای، مهاباد، حسنلو، ساروق، دریک، زولا، بارون، شهید قنبری، آغ‌چای، قیقاج، ارس ٢ و سیلوه) تا اواخر خرداد ماه ٦٦ درصد پرشدگی برابر ١٢٧٣ میلیون مترمکعب است.

او ادامه داد: با وجود اینکه بارندگی‌های مناسب بهاره در برخی از حوضه‌ها صورت‌گرفته و همچنین با توجه به مدیریت بهینه منابع و مصارف سدها، حجم ذخیره مخازن نسبت به سال آبی گذشته در تاریخ مشابه دارای ١٧درصد افزایش یافته است.

دستگاهی افزود: با این حال در برخی سدها ازجمله سد مخزنی بارون به دلیل نبود بارندگی‌های مناسب بهاره و نداشتن ورودی، حجم ذخیره مخزن کاهش زیادی داشته که به منظور تأمین مصارف شرب طی اطلاع‌رسانی‌های صورت‌گرفته، ضمن کاهش حجم مصارف کشاورزی، اقداماتی برای مدیریت خشکسالی صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی تاکید کرد: با توجه به اینکه طی چند سال اخیر (حداقل ١٠سال) تقریباً تمامی دشت‌ها و شهرستان‌های استان آذربایجان غربی به لحاظ کم‌آبی و وضعیت آب‌های زیرزمینی جزو دشت‌های ممنوعه یا حتی برخی دشت‌ها ممنوعه بحرانی هستند، توسعه اراضی کشاورزی و به تبع آن صدور مجوز حفر چاه کشاورزی در استان طی دهه گذشته ممنوع بوده است.

او اضافه کرد: تنها موارد اضافه‌شده به اطلاعات قبلی موجود در سامانه این شرکت، مشترکین تخصیص‌گرفته برای برداشت مصارف صنعتی بوده است که در قالب طرح‌های صنعتی کم‌آب‌طلب موفق به اخذ مجوز حفر و بهره‌برداری از چاه شده‌اند. این تعداد مشترکین تقریباً رقم اندک کمتر از ٥٠٠ مشترک بوده‌اند که با توجه به آمار بالای چاه‌های این استان، افزایش این تعداد مشترک عملا ناچیز بوده است.

دستگاهی در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: رهاسازی آب از سدهای حوضه دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری برابر ٥٦٠ میلیون مترمکعب بوده که با توجه به بارندگی‌های مناسب بهاره در حوضه سدهای بوکان و مهاباد در حدود ١٢٠ درصد بیش از حجم ابلاغی در برنامه مدیریت منابع و مصارف (به میزان ٢٥٤ میلیون مترمکعب) بوده است.

او در پایان گفت: همچنین حجم آب رهاسازی‌شده به دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی ٩٣-٩٤ به عنوان اولین سال شروع اجرای مصوبات ستاد احیا دریاچه ارومیه تا سال آبی جاری با ٨٣ درصد افزایش نسبت به حجم ابلاغی در برنامه مدیریت منابع و مصارف برابر ٦٦٣٦ میلیون مترمکعب بوده است.

کد خبر 35247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha