حمام تاریخی  «ساری قامیش» بوكان ثبت ملی شد

سرویس آذربایجان غربی- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: حمام ساری قامیش بوکان در جلسه اخیر شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ثبت ملی رسید.

جلیل جباری به خبرنگار کردپرس افزود: این اثر در استان آذربایجان غربی، شهرستان بوکان، بخش مرکزی، دهستان فیض اله بیگی و در بافت تاریخی روستای ساری قامیش در فاصله ٣٥ کیلومتری شرق شهر بوکان و در دمیان منازل مسکونی روستای ساروقامیش واقع شده است.

او ادامه داد: این حمام به دلیل قرارگیری در داخل روستای ساروقامیش به این اسم خوانده می شود و از بناهای عمومی متعلق به آن روستا است.

به گفته جباری سال ساخت این بنا به صورت دقیق مشخص نیست ولی با توجه به سبک و شیوه معماری و تزئینات داخلی آن، احتمالاً هم دوره با حمام تاریخی روستای قلندر(سقز)، حمام تاریخی روستای ینگی کند (بوکان)، حمام قپان و حمام هولاسو شاهین دژ و مربوط به اواخر دوره قاجاریه باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بانی این اثر، خاندان فیض الله بیگی هستند که از حکام و طوایف مشهور و نامی این منطقه بوده اند، گفت:حمام ساری قامیش بوکان در جلسه اخیر شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ثبت ملی رسید.

کد خبر 35260

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha