دستگاه قضا در آذربایجان غربی به معضل آبیاری مزارع با فاضلاب ورود کرد

سرویس آذربایجان غربی- رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از جلوگیری از آبیاری مزارع صیفی با فاضلاب خام تصفیه نشده که تهدیدی علیه سلامت عمومی شهروندان ارومیه است با ورود دستگاه قضایی استان خبر داد و گفت: ارگان های کم کار به دادستانی معرفی می شوند.

هفته گذشته خبرگزاری کردپرس، در گزارشی با عنوان مزارع آلوده به فاضلاب در آذربایجان غربی و تهدید وبا/ مصوبات چرا اجرا نمی شوند؟ از تاخیر چندین ساله در اجرای مصوبات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در خصوص جلوگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب تصفیه نشده، در آذربایجان غربی انتقاد کرد و خواستار ورود واحد پیشگیری از وقوع جرم دادگستری می تواند با ورود به این موضوع در راستای احقاق حقوق عامه شد.

سه روز بعد از نشر این گزارش در کردپرس، امروز رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: پیرو شکایت های موجود مبنی بر آبیاری مزارع صیفی با فاضلاب خام تصفیه نشده که باعث آلودگی محصولات کشاورزی و تاثیر مستقیم این موضوع بر سلامت شهروندان و افزایش بیماری ها می شود، به لحاظ اهمیت امر، موضوع در دستور کار دستگاه قضایی استان قرار گرفت.

ناصر عتباتی افزود: در نتیجه با بازدید میدانی که توسط از قضات دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه به همراه مدیر کل محیط زیست استان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ارومیه، مدیر آب و فاضلاب ارومیه، سرپرست مرکز بهداشت ارومیه و سایر مسئولان از این مناطق انجام پذیرفت از نزدیک در جریان مشکل اهالی منطقه قرار گرفتند.

معرفی ترک فعل دستگاه های اجرایی به دادستان

او ادامه داد: همچنین مقرر شده ادارات کل محیط زیست، آب منطقه ای، آب و فاضلاب استان، جهادکشاورزی استان، اداره کل بازرسی استان و شهرداری ارومیه کارگروهی با محوریت اداره کل محیط زیست استان تشکیل داده و تمام نقاطی که در شهر ارومیه، پساب های آن ها غیر قانونی است، شناسایی و ظرف 24 روز به دادستانی عمومی و انقلاب مرکز استان بصورت مکتوب گزارش ارسال نمایند و اگر نهادی با این کارگروه همکاری نکنند، اداره کل محیط زیست استان مکلف است ترک فعل آن نهاد یا دستگاه را به دادستانی عمومی و انقلاب مرکز استان گزارش نماید.

جمع آوری کلیه پساب ها و فاضلاب های غیرقانونی در ارومیه

او ادامه داد: همچنین متعاقب بازدید انجام گرفته به منظور رفع مشکل که تهدیدی برای سلامت عمومی اهالی منطقه و شهروندان است جلسه ای تشکیل و مصوب و مقرر شد که روند فعلی بازگشایی نهر توسط اداره امور آب ارومیه سریعاً متوقف سود تا 14 روستای مجاور نهر و خانوار های ساکن آن درگیر آلودگی های زیست محیطی فاضلاب خام تصفیه نشده نشوند.

رییس کل دادگستری افزود: همچنین اداره آب و فاضلاب ارومیه نیز ملزم شد نسبت به جمع آوری فاضلاب خام تصفیه نشده در نهر طی مدت 7 روز اقدام و گزارش امکان سنجی احداث شبکه فاضلاب ظرف یک هفته به دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ارائه شود.

عتباتی اظهار کرد: از دیگر مصوبات این جلسه جمع آوری کلیه پساب ها و فاضلاب های غیرقانونی از مسیر منطقه کشتارگاه، اسلام آباد و باغ رضوان و سایر مناطق، توسط شهرداری ارومیه و گزارش اقدامات آن ظرف یک هفته به دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان بود.

تاکید بر اجرای مصوبات در راستای بهداشت عمومی

مقام ارشد قضایی استان تاکید کرد: از دیگر مصوبات این جلسه نظارت مرکز بهداشت ارومیه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل محیط زیست استان بر اجرای مصوبات بود و چنانچه هریک از مصوبات در مدت معین توسط نهادهای ذکر شده انجام نگیرد، اداره کل محیط زیست استان با همکاری مرکز بهداشت ارومیه مکلف شد به عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی از آن مجموعه ها به دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه شکایت کند.

او در پایان صحبت‌های خود به دستوری هم که به صورت ویژه به مدیر کل حفاظت محیط زیست استان صادر شده بود اشاره کرد و گفت: با توجه به گزارش‌هایی که از ورود پس آب‌های غیر بهداشتی به دریاچه ارومیه شده بود از مدیر کل محترم حفاظت محیط زیست استان خواسته شد شخصا به همراه کارشناسان خبره و مجرب به صورت میدانی موضوع را پیگیری و نتایج را حداکثر تا 48 ساعت منعکس نمایند تا در صورت صحت گزارش ها دستورات بازدارنده فورا صادر شود.

به گزارش کردپرس، چهار سال پیش وزارت بهداشت و درمان با توجه به گزارش‌های دریافتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در ۱۱ استان کشور، اعلام کرد: بیش از ۱۵۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی با آب‌های سطحی آلوده به فاضلاب آبیاری می‌شوند و استان‌های البرز، تهران و آذربایجان غربی نیز نسبت به استان‌های دیگر بیشترین سطح زیر کشت را دارند.

سال ها است این موضوع در آذربایجان غربی مورد انتقاد مسئولان قرار می گیرد، اما تا کنون اقدامی جدی در راستای برخورد با مسببان آن انجام نگرفته بود و هر بار یکی از مسئولان به انتقاد از این وضعیت می پرداخت و کمیته های پیشین رفع معضل مذکور کار به جای نبرده بودند/.

گزارش/ تانیا شعفی

کد خبر 35265

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha