خیز سیاستمدار کردتبار برای به دست گرفتن رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری انگلیس

سرویس جهان- ندیم زهاوی، سیاستمدار کردتبار و نماینده پارلمان انگلیس، پس از اعلام استعفای بوریس جانسون از ریاست حزب محافظه‌کار این کشور وارد کارزار رقابت در این حوزه شده‌ است.

به گزارش کردپرس، ندیم زهاوی، شهروند کردتبار انگلیس که در عراق به دنیا آمده است، از سال ۲۰۲۰ پستهای مهمی در کابینه بوریس جانسون بر عهده گرفته است. او که وزیر امور واکسیناسیون را بر عهده داشت و پس از مدتی نیز وزارتخانه های آموزش و خزانه‌داری انگلیس را در اختیار گرفت، اکنون پس از استعفای بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور، برای جانشینی او وارد کارزار رقابت ها شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های انگلیس، ندیم زهاوی بعد از کنار رفتن بن والاس، وزیر دفاع انگلیس از این رقابت‌ها خود را نامزد جانشینی جانسون کرده است.

خبرگزاری بلومبرگ نیز در گزارشی نوشت: ندیم زهاوی، سومین وزیر دولت محافظه‌کار جانسون است که وارد کارزار رقابت‌های درون‌حزبی برای رهبری حزب می‌شود.

زهاوی در ۱۹۷۸ همراه خانواده‌ اش به بریتانیا مهاجرت کرد. خانواده زهاوی در زمان صدام حسین، رئیس‌جمهوری سابق عراق، از این کشور گریختند و به‌ بریتانیا مهاجرت کردند.

روزنامه گاردین نیز در گزارشی نوشت زهاوی یکی از ثروتمندترین وزرای کابینه جانسون است و ثروت شخصی او بیش از ۱۰۰ میلیون پوند برآورد می‌شود. زهای از مدیران ارشد و یکی از بنیان‌‌گذار شرکت نظرسنجی YouGov است.

خبر نامزدی ندیم زهاوی، برای رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا، کمتر از یک روز بعد از کناره‌گیری بن والاس، وزیر دفاع کنونی بریتانیا و یکی از مدعیان اصلی جانشینی بوریس جانسون اعلام شد.

بن والاس روز شنبه در حساب کاربری خودش در توییتر نوشت «انتخاب آسانی نبود. اما پس از ارزیابی دقیق و مشورت با همکاران و خانواده‌ام تصمیم گرفتم از رقابت برای رهبری حزب کنار بکشم.»

زهاوی ارتباطات نزدیکی با رهبران حکومت اقلیم کردستان عراق دارد.

کد خبر 35281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha