طرح های نفتی ارائه شده برای حل مشکلات سوریه و کردها

سرویس جهان- مدیر عامل شرکت نفتی گلف سندس، یک هفته پس از اظهارات یک سناتور آمریکایی درباره استفاده از نفت مناطق تحت کنترل کردها برای حل مشکلات این منطقه می گوید با بازگشت شرکت های نفتی به میادین نفتی تحت کنترل کردهای سوریه در شمال شرق این کشور، می توان روزانه 500000 بشکه نفت خام در سوریه تولید کرد که از طریق آن هزینه خوراک مردم سوریه تامین می شود.

به گزارش کردپرس، شرکت نفتی گلف سندس انگلیس که تا سال 2011 در میادین نفتی شمال شرق سوریه فعالیت می کرد اما بعد از اجرای طرح تحریم سوریه مجبور به ترک این مناطق شد، پیشنهاد بازگشت به فعالیت در میادین نفتی تحت کنترل کردهای سوریه را داده است.

جان بل، میر عامل این شرکت در مصاحبه با نشریه آمریکایی المانیتور پیشنهاد کرده است شرکت های بین المللی از جمله گلف سندس برای توسعه زیرساخت نفتی در سوریه، از جمله میادین نفتی تحت کنترل کردهای سوریه به این کشور بازگردند. او با اشاره به اجرای طرح نفت در برابر غذا که در زمان ریاست صدام بر عراق توسط سازمان ملل اجرا شد، اجرای چنین طرحی در سوریه را برای تامین نیازهای مردم این کشور ارائه کرده است.

جان بل، مدیر عامل این شرکت همچنین در گزارشی که در وبسایت این شرکت منتشر شده، گفته است از زمان تحریم سوریه از سوی دولت انگلیس، فعالیت این شرکت در بلوک 26 در شمال شرق سوریه که اکنون در اختیار نیروهای دموکراتیک سوریه و اداره خودگردان کردی است، متوقف شده است. او خواستار توقف فروش نفت خام سوریه از سوی کردها و انتقال درآمد آن به سازمان ملل شد.

او در مصاحبه ای کردها را به سرقت نفت سوریه متهم کرده است. بل توضیح داد که اداره خودگردان و نیروهای دموکراتیک سوریه، از سال 2017 تاکنون حدود 37 میلیون بشکه نفت خام از این بلوک نفتی استخراج کرده اند که بهای آن حدود 2.5 میلیارد دلار است.

مدیر عامل شرکت نفتی انگلیسی گولف سندس ادعا کرد که کردهای سوریه در حال حاضر حدود 70000 بشکه در روز نفت خام استخراج می کنند. او در مصاحبه دیگری با نشریه MEES نیز پیشنهاد کرده بود نفت مناطق تحت کنترل کردهای سوریه برای تامین نیازهای مردم سوریه و تحت نظر سازمان ملل هزینه شود. او چنین اقدامی را توافقی برد-برد-برد برای کردها، دمشق و مردم سوریه خواند.

مدیر عامل این شرکت ادعا کرد بخش قابل توجهی از نفت تولید شده در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه به اقلیم کردستان صادر می شود و از طریق ترکیه در بازارهای جهانی معامله می شود.

او در مصاحبه جدید خود گفته است امکان بازگشت شرکت های بین المللی به سویه فقط در صورت ایجاد توافق میان دولت سوریه، نیروهای کرد این کشور و شرکت های بین المللی ممکن است.

اجرای چنین طرحی در زمان دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز پیشنهاد شد و شرکتی به نام دلتا کرسنت انرژی برای توسعه میدان های نفتی مناطق تحت کنترل کردهای سوریه با سرمایه گذاری دو میلیارد دلار تاسیس شد که هدف از آن تامین هزینه های مناطق تحت کنترل کردها با استفاده از استخراج و فروش نفت خام بود. با این حال، دولت جو بایدن از تمدید مجوز این شرکت خودداری کرد اما این مناطق را از تحریم های آمریکا علیه سوریه معاف کرده است.

اخیرا سناتور لیندسی گراهام سناتور آمریکایی نیز پیشنهاد کرد همزمان که باید برای رفع نگرانی های امنیتی ترکیه در مورد کردهای سوریه اقدام کرد، می توان روابط تجاری میان جمعیت کرد سوریه و دولت ترکیه را از طریق معامله نفت این مناطق با آنکارا برقرار کرد.

او در یادداشت خود که در وبسایت شبکه خبری فاکس نیوز منتشر شد، توضیح داده است که مناطق تحت کنترل کردهای سوریه دارای منابع فراوان نفتی است که با توسعه و سرمایه گذاری می توان مقادیر زیادی نفت این مناطق را روانه بازارهای جهانی کرد که هم برای ترکیه، هم برای کردها و هم برای جهان که امروز به نفت بیشتری نیاز دارد، می تواند منافع زیادی به همراه داشته باشد.

گراهام تاکید کرده است که بهترین راه برای حل این مشکل، تبدیل کردن آن- در طول زمان- به یک راهبرد برد-برد از نظر امنیتی و اقتصادی هم برای جمعیت کرد شمال شرق سوریه و هم برای ترکیه است.

با این حال، برخی دیپلماتها درباره عملی شدن چنین طرح هایی در سوریه ابراز تردید کرده اند. آنها به المانیتور گفته اند بخش های مختلفی از خاک سوریه در اختیار گروهها و کشورهای مختلف مانند کردها، ترکیه و شورشیان است که اجرای چنین طرحی بدون در نظر گرفتن چنین ویژگی هایی ممکن نیست.

هم دولت سوریه و هم مدیر عامل شرکت گلف سندس کردها را به سرقت نفت سوریه و فعالیت غیرقانونی در میدان های نفتی شمال شرق سوریه متهم کرده اند. مدیر عامل این شرکت گفته است نیروهای دموکراتیک سوریه و اداره خودگردان در شمال و شمال شرق سوریه از بازگشت این شرکت به بلوک نفتی 26 ممانعت کرده اند. مدیر عامل این شرکت گفته است نفت استخراج شده در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه حداکثر به قیمت هر بشکه 19 دلار به اقلیم کردستان عراق فروخته می شود اما بعدا به نام نفت اقلیم کردستان و در بازارهای جهانی به قیمت هر بشکه 110 دلار به فروش می رسد.

یکی از مقامات شرکت نفتی الجزیره که توسط اداره خودگردان کردی در شمال شرق سوریه تاسیس شده به الماینتور گفته است اظهارنظر درباره نفت مناطق تحت کنترل کردها زیاد آسان نیست اما نمی توان استخراج نفت در این مناطق را سرقت یا قاچاق نفت نامید زیرا این منطقه توسط نیروهای دموکراتیک سوریه از دست داعش آزاد شده و با توجه به این که تامین نیازهای مالی این مناطق از جایی خارج از این منطقه ممکن نیست، تامین بخشی از این نیازها از طریق منابع نفتی آن ممکن است.

کد خبر 35370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha