آک پارتی منحل خواهد شد

سرویس ترکیه - صلاح الدین دمیرتاش رئیس مشترک پیشین HDP، در یادداشتی با زبان طنزگونه و کنایه آمیز خود، از احتمال منحل شدن AKP، پس  از انتخابات گفت؛ ترجمه کامل این متن را در ذیل می خوانید.

احتمالا پس از انتخابات آتی حزبی به نام عدالت و توسعه (AKP) باقی نماند. آیا این ادعای بزرگی است؟ حق با شماست.

بر سر حزبی که با وجود این همه فساد، استضعاف و آزار و اذیت مردم همچنان در نظرسنجی ها صاحب سی درصد آرا است، چه خواهد آمد؟ این دم و دستگاه چگونه جمع خواهد شد؟

تلاش می کنم که توضیح دهم.

آنهایی که دزد نبودند، AKP را ترک کردند

آک پارتی دیگر یک حزب صاحب بینش نیست. کسانی که به دلیل باورهایشان همراه آن بودند، مدت ها است که این کشتی را ترک کرده اند. آنها که که مانده اند هیچ باور و ایدئولوژی ای ندارند.

این انسان ها بودند که «باورها» ی شکل دهنده AKP را سر پا نگه داشته بودند.

دیگر خبری از آن اکیپ ها - به ویژه زنانی نیست، که 365 روز سال خانه به خانه، ده به ده رفتند تا مردم را سازماندهی کنند، با آنها سر و کله بزنند و درباره ایده های این حزب حرف بزنند. چون آن آدم ها دزد سر گردنه نبودند.

آنهایی که دستی بر آتش چپاول نداشتند، از رؤسای ارشد حزب گرفته تا وزرای کابینه، از رؤسای ستادهای استانی گرفته تا مدیران عالی و خرد، دیگر تحمل این همه فساد را نداشتند و پیشتر AKP را ترک کردند.

آنهایی که در AKP مانده اند هم دیگر نه باور، نه هوشیاری، نه توان و نه حتی روی خانه به خانه گشتن و توجیه مردم برایشان مانده است.

از این رو پیوند های بین AKP با خانه ها و خیابان ها گسسته است؛ آنها حتی برای میتینگ های محلی به زور بخشنامه مردم را یک جا جمع می کنند.

این روز ها شما حتی نمی توانید یک نفر را در AKP پیدا کنید که به دلیلی جز منافع شخصی و مادی در این حزب فعال باشد. تا حدی که مدیری که امروز به ساختمان ستاد AKP می رود، به جای این که از خود بپرسد «امروز چه کاری می توانم برای حزب خود انجام دهم؟» از خود می پرسد «امروز چگونه و از طریق کدام مناقصه چیزی گیرم می آید؟»

آک پارتی یک مرکز توزیع رانت است

در حال حاضر AKP چیزی به جز یک مرکز توزیع رانت نیست. از مناقصه های کلان گرفته تا خردترین مناقصه ها مثل گرفتن پیمانکاری نظافت یک درمانگاه، از غصب یک جزیره بزرگ مثل مارینا گرفته تا یک بوفه خوراکی در یک محله کوچک، از پارتی بازی برای استخدام در یک جای بزرگ تا پروانه کار گرفتن برای یک قلیان کش خانه کوچک، AKP هر روز ستادهایش در حال توزیع رانت های مختلف است.

علاوه بر این، AKP به عنوان کمک های اجتماعی، افراد تهی دست بسیاری را به خود وابسته کرده است.

از وزرای کابینه گرفته تا زیردستانشان، از مدیران بلند پایه تا مدیران استانی، از روزنامه نویس «بنگاه خبر پراکنی عالی جناب» گرفته تا قاضی و دادستان، از اتحادیه های طرفداران حزب گرفته تا جماعت های دینی شان، از بنیادهای موقوفه تا شهرداری های زیر دستشان، همه و همه بخشی از این چرخه رانت هستند.

بی تردید، در میان آنها هم استثناهایی وجود دارد، اما همانگونه که خود می دانید، استثنناها قاعده کلی را زیر سؤال نمی برند.

آنها (AKP) با دانشگاه ها، کانال های تلویزیونی، سربازان فضای مجازی و باندهای مافیایی شان، با تولید ایدئولوژی های ساختگی همچنین با افزایش فشار و تهدید علیه دیگران، برای حفظ سیستم مبتنی بر چپاولشان، تلاش می کنند.

طریقت های مذهبی ساختگی طرفدار AKP، تلاش می کنند تا با قربان صدقه رفتن AKP روی گندکاری آنها را بپوشانند، زیرا در AKP همه ارزش های اخلاقی به باد فنا رفته است. در سیستم AKP، بیت المال دریاست، آنکه بین المال را نمی خورد نیز خوک است!

همه اعضای AKP خواهند گریخت

حالا در پرتو این روشنگری ها، به حال و هوای اعضای AKP در یک ماه پیش از برگزاری انتخابات بیاندیشیم.

همه داده ها ثابت می کنند که AKP هم مجلس و هم ریاست جمهوری را از دست خواهد داد. حالا به نظر شما کسانی که بر اساس منافع خود و دزدی و رانت دور یک حزب جمع شده اند، اگر بفهمند که قرار است در انتخابات ببازند، آیا باز هم همان جا خواهند ماند؟

فرض کنیم شما اگر دزد بودید، وقتی پلیس می آمد فرار نمی کردید؟ (البته دزد نباشید :) فقط خودتان را جای او بگذارید.)

مطمئن باشید که همه آنها فرار را بر قرار ترجیح خواهند داد، تنها گروه کوچکی از مردم هستند که با احساسات پاک و بی آلایش به AKP رای می دهند.

خوب؛ حالا آنها به کجا فرار خواهند کرد؟
هشدار می دهم، آنها به خارج فرار نمی کنند، آنها این بار به سوی احزاب جدید قدرت خواهند رفت و یک بار دیگر شانس خود را در این احزاب امتحان خواهند کرد.

و مطمئن باشید که اکثریت مردم ترکیه به نفع ارزش های اخلاقی، و صادقانه و منصفانه حرکت خواهد کرد. آرای هیچ حزب یا نامزدی نمی تواند از 50 به علاوه یک درصد دزد تشکیل شده باشد. در این انتخابات زحمتکشان و و فرودستان و کسانی که لقمه حلال سر سفره خود می برند، پیروز خواهند شد.

در آخر این AKP نیست که متضرر می شود، این دزدها و گردنه گیرها هستند که می بازند. از حرفی که می زنم تعجب نکنید. چون وقتی دزدها ببازند و فرار کنند، قاعدتا از مدتها قبل AKP منحل شده است. بعدش هم که چیزی دیگر باقی نمی ماند.

صلاح الدین دمیرتاش - زندان ادیرنه

منبع: پایگاه خبری گازته دیوار
برگردان: سرویس ترکیه

کد خبر 35375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha