انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان، عامل سخت شدن توافق بر سر رئیس جمهور عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان - از آنجا که دستیابی به منصب ریاست جمهوری عراق، بر عملکرد حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان تاثیر می گذارد، این انتخابات توافق بر سر نامزد ریاست جمهوری را پیچیده تر کرده است.

بە گزارش کردپرس بە نقل از پایگاە خبری میدل ایست نیوز: تلاش ها و میانجیگری ها برای حل اختلاف بین احزاب کرد بر سر نامزد ریاست جمهوری عراق که حدود 9 ماه به طول انجامیده، به نتیجه نرسیده است.

به گزارش العربی الجدید، تاکنون چند میانجیگری بین اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان برای توافق بر سر نامزد ریاست جمهوری عراق بی نتیجه بوده است.

منابع سیاسی کرد در گفت وگویی با العربی الجدید گفتند که آخرین این میانجیگری ها، تلاش اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران برای حل اختلاف بین دو حزب اصلی اقلیم کردستان بود که بی نتیجه ماند.

عدم توافق دو حزب اصلی کردستان بر سر ریاست جمهوری عراق

انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق که قرار است یکم اکتبر 2022 برگزار شود و تحرکات احزاب کرد برای آمادگی اولیه در جهت این انتخابات، شدت بحران بین دو حزب اصلی در اقلیم را افزایش داده است.

از سال 2006 و تشکیل نخستین دولت عراق پس از حمله امریکا، ریاست جمهوری عراق سهم اتحادیه میهنی کردستان بود اما نتایج انتخابات پارلمانی اخیر که دهم اکتبر 2021 برگزار شد، وضعیت سیاسی جدیدی را به وجود آورد.

در این انتخابات که حزب دموکرات کردستان، تعداد کرسی بیشتری را در پارلمان عراق به دست آورده بود، خواستار تعیین نامزد ریاست جمهوری عراق و به حاشیه راندن اتحادیه میهنی کردستان شد، این امر علاوه بر خروج جریان صدر از پارلمان، موجب به بن بست رسیدن وضعیت سیاسی کنونی عراق شده است.

حزب دموکرات کردستان بیش از یک نامزد برای ریاست جمهوری دارد اما به ریبر احمد، وزیر داخله اقلیم کردستان پایبند است، این در حالی ست که اتحادیه میهنی کردستان برهم صالح، رئیس جمهور کنونی عراق را تنها گزینه ریاست جمهوری می داند.

هر حزب به دنبال به دست آوردن این منصب است که بدین ترتیب جایگاه خود را در میان طرفدارانش در اقلیم کردستان تقویت و آنها را آماده انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان کند.

در همین راستا، صالح فقی، عضو اتحادیه میهنی کردستان گفت که حزب دموکرات به دنبال تسلط بر همه چیز است و نمی خواهد به وزارت هایی که در دولت جدید به آن سپرده می شود، اکتفا کند.

وی در گفت وگویی با العربی الجدید گفت: اختلاف اصلی، تلاش حزب دموکرات برای به دست آوردن منصب ریاست جمهوری، استاندار کرکوک و وزارت های حاکمیتی سهم کردها در دولت جدید عراق است.

فقی تاکید کرد که دستیابی اتحادیه میهنی به منصب ریاست جمهوری، جایگاه این حزب در میان طرفداران خود را در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان تقویت می کند و حزب دموکرات از این امر مطلع است و از کاهش نقش خود در پارلمان آتی اقلیم کردستان بیم دارد.

این عضو اتحادیه میهنی کردستان اشاره کرد که اگر رئیس جمهور پس از تعطیلات عید قربان انتخاب نشود، بن بست سیاسی در عراق ممکن است تا پایان انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان ادامه داشته باشد.

یک مسئول سیاسی برجسته در اربیل به العربی الجدید گفت که توافقی بین دو حزب اصلی کردها بر سر انتخاب رئیس جمهور صورت نگرفته و احتمال دارد دو نامزد برای ریاست جمهوری در پارلمان عراق مطرح شود.

وی افزود که در آن صورت هر حزب نامزدهای خود را مطرح می کند اما مساله به حد نصاب رسیدن جلسه انتخاب رئیس جمهور با دو سوم نمایندگان وضعیت سختی را به وجود می آورد چرا که جلسه با عدم حضور نمایندگان عرب سنی و حزب دموکرات کردستان به حد نصاب نخواهد رسید.

تاثیر انتخابات اقلیم کردستان بر ریاست جمهوری عراق

عماد باجلان، عضو حزب دموکرات کردستان نیز تاکید کرد که انتخابات اقلیم کردستان بر بحران انتخاب رئیس جمهور تاثیر می گذارد.

وی توضیح داد که رئیس جمهور از طرفداران کرد حزبی که از سوی آن نامزد شود، حمایت می کند، هر حزب سیاسی نیز طرفداران خود را دارد و مناصب مهمی که هر حزب به دست آورد بر انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان تاثیر خواهد گذاشت.

باجلان اشاره کرد که توافق بین دو حزب بر سر نامزد ریاست جمهور بعید نیست اما اگر به توافق نرسند، محتمل ترین گزینه، مطرح کردن دو نامزد برای ریاست جمهوری و رای گیری در پارلمان عراق است.

وی تاکید کرد که تحرکات سیاسی در اقلیم کردستان برای انتخابات آغاز شده و منصب ریاست جمهوری عراق قطعا بر نتایج انتخابات اقلیم تاثیر خواهد گذاشت.

از سویی دیگر آرام سعید، تحلیلگر سیاسی کرد تصریح کرد که دستیابی حزب دموکرات به ریاست جمهوری عراق قطعا منجر به تغییرات گسترده در نتایج انتخابات اقلیم کردستان عراق خواهد شد، چرا که امکان دارد شماری از طرفداران اتحادیه میهنی کردستان، به سوی حزب دموکرات روی آورند، از این رو حزب اتحادیه میهنی کردستان در تلاش است برای حفظ طرفداران خود، به منصب ریاست جمهوری دست یابد و بتواند کرسی بیشتری در پارلمان اقلیم کردستان کسب کند بنابراین انتخابات کردستان، فرآیند انتخاب رئیس جمهور را بحرانی می کند.

وی توضیح داد که بحران انتخاب رئیس جمهور ممکن است به طول بیانجامد به خصوص اگر اختلاف بر سر نامزد ریاست جمهوری ادامه داشته باشد.

آرام افزود که اگر دو حزب دو نامزد برای ریاست جمهوری به پارلمان معرفی کنند، این امر موجب خواهد شد در بغداد به دنبال تضمین هایی برای رای گیری باشند و در هر صورت از آنجا که مقتدی صدر از صحنه سیاسی کنار رفته، پذیرش نامزد اتحادیه میهنی کردستان آسان تر شده است.

پارلمان اقلیم کردستان

پارلمان کنونی اقلیم کردستان 111 کرسی دارد که 45 کرسی به حزب دموکرات کردستان، 21 کرسی به اتحادیه میهنی کردستان، 12 کرسی به جنبش التغییر، 8 کرسی به الجیل الجدید، 7 کرسی به جماعت اسلامی، 5 کرسی به لیست نحو الاصلاح، یک کرسی به لیست سردم و حزب کمونیست و 11 کرسی به اقلیت ها اختصاص دارد.

انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان در دور پنجم خود در سال 2018 و یک سال پس از رفراندومی که اقلیم کردستان برگزار کرد و از سوی دولت فدرال ملغی گشت، برگزار شد.

در انتخابات سال 2018، حدود 3 میلیون رای دهنده شرکت کردند تا 111 نماینده را از میان 673 نامزد وابسته به 29 نهاد سیاسی در آن زمان انتخاب کنند.

پارلمان اقلیم کردستان مسئولیت تصویب قوانین در استان های اقلیم (اربیل، سلیمانیه و دهوک) را دارد و دولت اقلیم کردستان را فراکسیون اکثریت تشکیل می دهد.

گفتنی است اقلیم کردستان از ماه مه 2021 شاهد تحرکات گسترده ای برای وضع قانون اساسی ویژه اقلیم کردستان بوده است. به گفته مقامات کرد هدف از این قانون اساسی، پایان اختلافات میان نیروهای سیاسی موثر و تشریع عرف یا رویکرد ثابتی درخصوص ریاست اقلیم، نخست وزیری و سایر مناصب بدون اختصاص این مناصب به طرف خاصی علاوه بر چارچوب بندی قانونی برای بسیاری از دستگاه ها و نهادها است.

کد خبر 35391

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha