از دیر باز رابطه ای مستحکم میان ایران و اقلیم کردستان وجود داشته است

مدیر گروه علوم دینی دانشگاه سلیمانیه با اشاره به پیوند مستحکم و تاریخی میان ایران و اقلیم کردستان عراق می گوید: جمهوری اسلامی ایران در زمان قیام 1991 یکی از شرکای مهم کُردها بود.

شيروان ناجي که در اجلاس منطقه ای وحدت اسلامی در سنندج حضور دارد در حاشیه این اجلاس در گفت و گو با خبرنگار کُرد پرس می گوید: ایران از زمان قیام 1991 تا به حال به عنوان یک شریک مهم در پیشبرد اهداف کُردها و اقیلم کردستان عراق نقش مثبتی داشته است. ایران اغلب در مواقع ضروری به اقلیم کردستان عراق کمک فرستاده و حالا هم رابطه فرهنگی خوبی داریم. در حال حاضر برخی از دانشجویان اقلیم کردستان به دانشگاه های ایران می آیند و اینجا تحصیل می کنند که نشان دهنده عمق رابطه فرهنگی میان اقلیم کردستان عراق با ایران است.

او در خصوص اختلافات مذهبی و ضرورت وحدت میان مذاهب اسلامی هم می افزاید: از دیرباز صحبت شده که ضروری است در میان همه مذاهب اسلامی وحدت بیشتری شکل بگیرد و این کنفرانس که امروز برگزار شد شروع خوبی است.

این استاد دانشگاه می افزاید: من خوش بین هستم و خوب خواهد بود اگر همه مذاهب از برخی خواسته های خود چشم پوشی کرده و نقاط اصلی خود را پیدا کنند و روی آن نقاط اصلی برای ایجاد وحدت تمرکز کنند. ما نقاط مشترکی داریم و در صورتی که آنها را اساس بگیریم؛ مطمئنم که در امر وحدت موفق خواهیم شد.

ناجی می گوید: کُردها در مناطق مختلف بر روی تعدادی از مذاهب تاثیرگذار بوده اند. ما کردهایی با مذهب شافعی یا حنفی داریم. حتی کردهای امامییه که مذهبشان را به صورت اختیاری برگزیده اند، اما مسئله مهم این است که همه آنها کُرد هستند همان طور که در میان عرب ها نیز انواع مذاهب وجود دارد.

کد خبر 35792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha