موزه باستان‌شناسی ارومیه میزبان آجرهای 2800 ساله بوکان می شود

سرویس آذربایجان غربی- معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: 49 قطعه آجر لعاب‌دار 2800 ساله قلایچی بوکان در موزه باستان‌شناسی ارومیه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، داوود فرازی با اعلام این مطلب اظهار کرد: این آجرها به مدت یک ماه در موزه باستان‌شناسی ارومیه به نمایش گذاشته می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت 9 تا 17 عصر همه‌روزه از این نمایشگاه بازدید کنند.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: آجرهای لعاب‌دار قلایچی بوکان پس از تلاش‌های انجام گرفته دو سال پیش از کشور سوئیس به ایران بازگردانده شد.

او ادامه داد: نوروز امسال نمایشگاه آجرهای قلایچی در موزه ملی ایران برپا شده بود و در تیر ماه این آجرها به زادگاه خود در بوکان منتقل و به مدت یک ماه میهمان موزه مفاخر این شهرستان بودند و سپس از آنجا به ارومیه منتقل شدند.

آجرهای لعابدار تپه تاریخی قلایچی بوکان در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی ایران از کشور خارج شده و پس از تلاش‌های بسیار انجام شده ۵۱ قطعه آجر لعابدار مانایی در ۲۹ آذرماه ۱۳۹۹ به موزه ملی ایران بازگردانده شد.

تپه قلایچی بوکان دارای یک لایه فرهنگی مربوط به مانایی‌ها است و تاکنون چندین ساختمان از این دوره مورد مطالعات باستان‌شناسی قرار گرفته شده که ساختمان اول در مرکز تپه واقع شده و دارای اتاق‌های متعدد بوده که در کف و دیوار نقاشی‌های گیاهی، هندسی و انسانی داشته است.

تپه قلایچی مربوط به عصر آهن است که در شهرستان بوکان و در روستای قالایچی واقع شده است؛ این اثر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۸۲۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

حدود ۴۰۰ آجر لعابدار در این منطقه تاکنون کشف شده است که نشان از اهمیت بالای قلایچی و به احتمال زیاد این منطقه همان شهر "زیرتو" یا "ایزیرتو" پایتخت مانایی‌ها است/.

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

چرا آجرهای ٢٨٠٠ هزار ساله قلایچی بوکان همچنان خیره کننده هستند؟

آجرهای «قلایچی» بوکان در چین به نمایش گذاشته می شوند

آجرهای لعابدار ۲ هزار و ۸۰۰ ساله تپه باستانی قلایچی به بوکان بازگشتند

کد خبر 36118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha