طفره رفتن آمریکا از پاسخ به درخواست های اصلی کردهای سوریه

سرویس جهان- وزارت خارجه آمریکا در مورد درخواست اداره خودگردان در شمال و شمال شرق سوریه پیرامون ایجاد منطقه پرواز ممنوع و دست برداشتن ترکیه از حملات پهپادی می گوید واشنگتن تنها درباره لزوم پرهیز از عملیات نظامی گسترده ترکیه و حفظ آتش بس گفتگو کرده است.

به گزارش کردپرس، مقامات مختلف آمریکا نسبت به انجام عملیات نظامی دیگری از سوی ترکیه علیه کردهای سوریه ابراز نگرانی کرده اند. با این حال، مقامات کرد سوریه با اشاره به حملات مداوم پهپادی ترکیه و کشتن فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه به عنوان نیروی متحد آمریکا در مبارزه با داعش، خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع از سوی ائتلاف بویژه آمریکا شده اند.

در مصاحبه مطبوعاتی شب گذشته ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از او درباره موضع آمریکا پیرامون درخواست ایجاد منطقه پرواز ممنوع سوال شد که او در گفت: در این خصوص باید از وزارت دفاع آمریکا سوال کرد.

او تاکید کرد آمریکا هم با نیروهای دموکراتیک کرد و هم ترکیه گفتگوهایی از نزدیک داشته است. ند پرایس اشاره کرد که این گفتگوها تنها درباره عملیات نظامی گسترده احتمالی ترکیه علیه کردها بوده است نه هیچ موضوع دیگری.

از او سوال شد که ترکیه با استفاده از حملات پهپادی 18 تن از نیروهای رده بالای دموکراتیک سوریه از جمله جانشین مظلوم کوبانی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه و متحد نزدیک آمریکا در جنگ با داعش را کشته است. چرا آمریکا هیچ اقدامی نکرده است؟ ند پرایس در پاسخ اشاره کرد که آمریکا فقط درباره احتمال آغاز عملیات نظامی جدید ترکیه نگران است و این نگرانی هم به دلیل پیامدهای انسانی آن است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا موضع کلی آمریکا درباره وضعیت در شمال شرق سوریه را لزوم تلاش برای حفظ خطوط آتش بس و حرکت به سمت حل سیاسی بحران سوریه در چهارچوب اعلام شده سازمان ملل بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت این سازمان دانست.

در هفته های اخیر مقامات زیادی درباره واکنش آمریکا به تهدیدهای ترکیه علیه متحدان کرد واشنگتن در شمال شرق سوریه نگاشته شده که نویسندگان اکثر این مقالات لفاظی های مقامات آمریکا را برای جلوگیری از حملات ترکیه ناکافی توصیف کرده اند.

کد خبر 36139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha