هجرت خاندان علمی  فاضلی از سقز به خراسان/ *شهباز محسنی

یکی از شخصیت های علمی نامدار کردستانی آقای دکتر محمد فاضلی است اهل سقز و متولد روستای درگاه سلیمان. که بیش از پنجاه سال است در کسوت استادی دانشگاه فردوسی مشهد در زبان و ادبیات عرب، منشأ خدمات فراوان علمی و آموزشی و پژوهشی در کشور بوده و هست. آثار متعددشان در حوزه بلاغت و دانشهای زبانی و نقد ادبی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا تدریس می شود و خیل فراوانی از دانشجویان از محضرشان بهره مند بوده و هستند.

ابا عن جد اهل علم و فضل بوده اند. پدرش روانشاد ماموستا احمد فاضلی، امام و مدرس درگاه سلیمان بود. اصالتا بانه ای بود و پدرش مرحوم فقی (فقیه) رسول وینه ای. در نوشته هایش از خود با عنوان ملااحمد درگاه سلیمانی یاد می کند. مردی عارف و پارسا و دانشمند. ملااحمد تحصیل را در تموغه، خییر(خیدر)، سرتکلتو و خوشقلاق، شروع کرد و در ادامه به حمامیان بوکان(نزد ملاصدیق صدقی)، و مهاباد(نزد بزرگانی چون ماموستا محمد قزلجی برادر استاد احمد ترجانی زاده، ملاعبدالرحمن فاضلی و ماموستا عبدالله برهانی پسر ملاحسن شهید) رفت. ملاعبدالله برهانی در اجازه نامه فتوا و فارغ التحصیلی وی، از وی به عنوان انسانی کامل و دانشمند یاد می کند. وی همچنین در غزوات علیه ارتش روس تزاری متجاوز به کردستان، در دفاع از خاک کشور و کردستان مشارکت جدی داشت.

خطی خوش و نثری ادیبانه و فاضلانه داشت. نامه ها و نوشته ها و حواشی بر کتابها دارد. در درگاه سلیمان منشأ خدمات علمی و فرهنگی زیاد شد. پس از استخدام آقازاده دانشمندش در دانشگاه فردوسی، فرزند عزیز را در این مهاجرت مبارک، همراهی نمود تا بار سخت هجرت و دوری بر دوش فرزند دلبندش آسان گردد و مایه دلگرمی و قوت قلب برای وی؛ تا اینکه در سال 1360 شمسی در مشهد رحلت فرمود و همانجا به خاک سپرده شد. همسر پارسا و گرامی وی نیز، جیران خانم در اسفند 1379 شمسی در همان مشهد وفات نمود. اعلی الله مقامهما.

هجرت علمی این خاندان، برکات زیادی برای رونق علمی دانشگاه داشت. آقای دکتر فاضلی با تجارب زیادی که در تحصیل در مدارس دینی کردستان و تحصیل نزد بزرگان حجره های پرافتخار کردستان(درگاه سلیمان، قهرآباد، سرا و باغلوجه نزد استادانی چون پدر، ماموستا شیخ عزالدین، ملاهادی افخم زاده و ملاعبدالله احمدیان) و بعدها در دانشگاه نزد استادانی چون مجتبی مینوی، عبدالحمید بدیع الزمانی، امیرحسین یزرگردی ... اندوخته بود توانست رشته زبان و ادبیات عرب را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تأسیس کند و مشهد به واسطه حضور ایشان، مقصد آمال و توجه خیل فراوان دانشجویان و پژوهشگران از اقصی نقاط کشور شد. همزمان نیز برای تدریس در تحصیلات تکمیلی دانشگاههای علامه طباطبایی و تربیت مدرس بصورت استاد پروازی همکاری نمود.



استاد فاضلی مردی دانشمند، اهل ایمان، پارسا، خوشخو و دلسوزند و در این صفات و سجایا بی نظیرند و افتخار جامعه کردستان و جامعه دانشگاهی کشورند. دهها جلد کتاب و مقالات، که همه مرجع در ادبیات عرب و نقد ادبی اند حاصل زحمات طاقت فرسا و عرق ریزان روح این دانشمند نستوه کردستانی است. از خداوند دوام سلامت و طول عمر با عزت این استاد عزیز و دانشی مرد را خواهانم.

کد خبر 36155

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha