فعال کردن ظرفیت‌های علمی و فناورانه دانشگاه‌ها از اهداف طرح تابا است

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هدف از اجرای طرح «تابا» فعال کردن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های علمی و فناورانه دانشگاه‌ها، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و اهرم کردن منابع مالی نهادهای مربوط برای پاسخ به نیازهای هر استان است.

به گزارش کرد پرس، مصطفی صفدری در مراسم آغاز بکار طرح «تانا» (توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها) در کردستان، گفت: بر اساس طرح تانا، پارک های علم و فناوری حلقه واسط اکوسیستم نوآوری استان‌ها می شوند و یک شبکه منسجم برای حل مشکلات فناورانه در هر استان ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح فعال کردن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های علمی و فناورانه دانشگاه‌ها، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و اهرم کردن منابع مالی نهادهای مربوط برای پاسخ به نیازهای هر استان است.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بر اساس طرح تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها)، پارک‌های علم و فناوری مشکلات، نیازها و همچنین توانایی‌های فناوری هر استان را شناسایی می‌کنند و در ادامه، نشست‌های تخصصی در خصوص راهکارهای حل مشکلات برگزار کرده، زمینه دیدار دستگاه‌های دارای نیاز و دستگاه‌های ارائه دهنده راهکار را فراهم می‌کنند و همچنین با برگزاری نمایشگاه‌های فناورانه، دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان را داخل استان‌ها به نمایش می‌گذارند.

صفدری ادامه داد: بر اساس بخش سوم رویداد تانا، پارک های علم و فناوری زمینه انعقاد قرارداد میان بخش عرضه که محققان و شرکت های دانش بنیان هستند و بخش تقاضا که صنعت و دستگاه های اجرایی هستند را فراهم کرده، به رفع موانع پیش روی اجرای قرارداد کمک می کنند و گزارش نهایی اجرای پروژه را تهیه می کنند.

وی از در دست تدوین بودن جایگاه پارک های علم و فناوری در نظام علم و فناوری و وزارت علوم خبر داد و یادآور شد: ویژگی مثبت پارک‌های علم و فناوری در نظام ملی فناوری جایگاه واسط آنها بین دانشگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: پارک‌های علم و فناوری دانش تولید شده در دانشگاه‌ها را به محصول تبدیل می‌کنند و به نظام اقتصادی و بازار تحویل می‌دهند.

صفدری گفت: پارک‌های علم و فناوری کارکردهای متنوعی را در نظام ملی نوآوری بر عهده دارند که توسعه سرمایه انسانی، انتقال و اشاعه نوآوری، تامین مالی هزینه‌های تحقیق و نوآوری، تولید، عرضه محصولات نوآورانه، کمک به توسعه کارآفرینی از نوع فناورانه و سیاستگذاری و برنامه‌ ریزی در نظام پژوهشی کشور از جمله این کارکردها محسوب می‌شود.

وی در بیان تکامل پارک‌های علم و فناوری نیز اظهار کرد: نسل اول این پارک‌ها به طور عمده توسط دانشگاه‌ها و در مجاورت دانشگاه ایجاد می‌شد و هدف آن گسترش فرصت‌ها و وظایف دانشگاه‌ها بود و سعی می‌کرد نتایج تحقیقات دانشگاهی را به بازار و اقتصاد نزدیک کند.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری چهار نسل را پشت سر گذاشته و امروز با نسل پنجم این پارک‌ها مواجه هستیم، افزود: این نوع پارک توسط دولت و سازمان‌های تجاری، ملی و منطقه‌ای ایجاد می‌شود، مجموعه‌ای از چندین پارک و شهرک هستند و محیط مناسبی را تشکیل می‌دهند که فرآیند ایده تا محصول در آن طی می‌شود و هدف نهایی آن نیز ایجاد شبکه نوآوری نظام مند با تولید انبوه در سطح ملی و منطقه‌ای است و پارک‌ها در زیست بوم نوآوری نقش محوری دارند.

کد خبر 36156

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha