آغاز خروج صنوف آلاینده قروه؛ غفلت شهرداری از وظیفه ای قانونی

سرویس کردستان- خروج صنوف آلاینده از شهر قروه به شهرک تعمیرکاران در حالی آغاز شده که به همکاری نکردن شهرداری خورده و علیرغم دریافت تمامی عوارض مرتبط، حاضر به انجام وظیفه قانونی خود و تجهیز زیرساختی نیست!

به گزارش خبرنگار کردپرس، ماجرای «صنوف آلاینده» از معضلات مدیریت شهری قروه است که هر ساله در دوران هر انتخاباتی از شورای شهر گرفته تا نمایندگی مجلس به چشم می آید و در وعده های کاندیداها خوش می درخشد و در نهایت هم نافرجام باقی می ماند. این معضل که سال هاست هم شهروندان را و هم خود کسبه را ناراحت کرده در حالی توسط شهرداری مورد غفلت واقع شده که ساماندهی آن ها جزو وظایف قانونی شهرداری است، قانونی که اجرایی نشده و حتی به بهانه های مختلف هم نادیده گرفته می شود.

این بی توجهی به قانون توسط مدیریت شهری تا جایی پیش رفته که این بار خود صاحبان صنوف آلاینده دست به کار شده اند به طوری که اتحادیه های مرتبط به این صنوف با هزینه های شخصی اقدام به ساخت شهرک تعمیرکاران کرده اند.

گرچه این کار را باید شهرداری انجام می داد! اما شهرداری نه تنها در این زمینه کاری نکرده حتی به دنبال تسهیل در راه اندازی این شهرک هم نیست!

کج روی در راه قانون

بند 20 ماده 55 قانون شهرداری ها به صراحت عنوان کرده که «جلوگیری از ایجاد و تأسیس تمامی اماکنی که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان یا مخالف اصول بهداشت در شهرها محسوب می شوند وظیفه شهرداری هاست و شهرداری مکلف است از تأسیس کارخانه ها، کارگاه ها، گاراژهای عمومی و تعمیرگاه ها و دکان ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می سازند و اصطبل چارپایان و مراکز دامداری و به طور کلی تمام مشاغل و کسب هایی که ایجاد مزاحمت و سر و صدا کرده یا باعث تولید دود و عفونت یا تجمع حشرات و جانواران شود، جلوگیری کند». همچنین در تبصره یک همین ماده آمده که «سد معبر عمومی برای کسب یا سکنی یا هر نوع عنوان دیگر ممنوع است و شهرداری ها مؤظفند از آن جلوگیری کنند».

جدای از این مطابق ماده یک آیین نامه ساماندهی مشاغل و صنوف مزاحم شهری مصوب هیئت وزیران «شهرداری ها موظفند به منظور رفع مزاحمت مشاغل و اصناف مزاحم متناسب با وضعیت فعالیت، مکان استقرار و ماهیت شغلی آن ها، نسبت به صدور حکم انتقال، جابجایی یا رفع مزاحمت از راه اصلاح فرآیند کار، تغییر فعالیت یا نوسازی اقدام نمایند. در صورت اجرا نکردن حکم شهرداری توسط صاحبان مشاغل یا اصناف مذکور، شهرداری موظف است نسبت به تعطیلی آن ها مطابق مفاد بند 20 ماده 55 قانون شهرداری اقدام کند».

حال باتوجه به صراحت قانون در انتقال صنوف آلاینده و مزاحم به خارج از محدوده شهری، نادیده گرفتن این قانون توسط شهرداری و کج روی در راه آن، آیا نمونه بارز ترک فعل از مسئولیت قانونی نیست؟!

دهم مرداد آخرین مهلت خروج

سال ها پیش برای خروج صنوف مزاحم از داخل شهر اقدام به خریداری زمین در ورودی «سریش آباد» شد اما به دلایل نامعلوم طرح با شکست مواجه گشت. در همین زمینه آن طور که رئیس اتحادیه تعمیرکاران می گوید به دلیل وضعیت نابسامانی که در داخل شهر وجود دارد و مشکلاتی که هم کسبه با آن روبرو هستند و هم شهروندان، خود اعضای اتحادیه تعمیرکاران و لوازم یدکی ها تصمیم گرفتند که مکانی برای این صنوف در خارج از محدوده شهر فراهم کنند.

ایده اصلی ایجاد شهرک تعمیرکاران و لوازم یدکی ها با هدف ساماندهی و صاحب خانه شدن خودشان بوده اما این کار را باید شهرداری انجام می داد و اقدام به ساماندهی صنوف آلاینده می کرد!

«افشین مرادی» در گفت گو با خبرنگار کردپرس با بیان اینکه از سال 94 پروژه شهرک تعمیرکاران کلنگ زنی شد از پیشرفت 99 درصدی شهرک خبر داد. «شهرک در مساحتی حدود 9 هکتار ساخته شده و دارای 600 واحد تجاری و صنعتی است و با 99 درصد تکمیل پروژه، تمامی زیرساخت ها و امکانات خدماتی و رفاهی به صورت مجزا کار شده است».

او هزینه ساخت شهرک را به صورت شخصی و توسط خود اعضای اتحادیه ها دانست. «هزینه ساخت شهرک به صورت خصوصی توسط اعضا پرداخت شده و هیچ گونه اعتبار دولتی برای این پروژه دریافت نکرده ایم».

طبق سخنان «مرادی» برای تغییر کاربری زمین شهرک مبلغ 600 میلیون تومان به حساب جهاد کشاورزی واریز و حق السهم شهرداری هم 80 واحد بوده که به صورت کامل واگذار شده و این در حالی است که شهرداری هیچ گونه خدماتی به شهرک نداده و همکاری لازم را هم ندارد».

او از تمامی هزینه هایی که برای ساخت شهرک شده گفت. «در مجموع برای شهرک تعمیرکاران حدود 300 میلیارد تومان به روز هزینه شده و در سه فاز واحدها به کاسبان تحویل داده شد که تعدادی از کاسبان یا واحدها را خریده اند یا با قیمت مناسب اجاره کرده اند».

«مرادی» آخرین مهلت برای انتقال صنوف آلاینده به شهرک را دهم مرداد ماه دانست. «تمامی واحدهای صنفی داخل شهر که مربوط می شوند به تعمیرات خودرو و لوازم یدکی ها باید تا دهم مرداد به شهرک منتقل شوند».

مزیت های خروج صنوف آلاینده

«مرادی» از ویژگی ها و مزیت های احداث شهرک و انتقال صنوف گفت. «ساخت شهرک بار روانی و معیشت کسبه را کاهش می دهد. اعضا داخل شهر از عهده اجاره سرسام آور بر نمی آیند اما در شهرک مغازه از آنِ خودشان است و اجاره ای دیگر پرداخت نمی کنند و حتی اگر اجاره هم بدهند سقف تعیین شده مناسب و ثابت بوده و فشاری به کاسب وارد نمی شود».

براساس سخنان رئیس اتحادیه تعمیرکاران و همین طور مشاهدات میدانی حدود 80 درصد از صنوف تمایل دارند که به شهرک منتقل شوند چرا که با این کار دیگر دغدغه کرایه و افزایش آن را ندارند و هم خود به آرامش می رسند و هم شهروندان.

«افشین مرادی» یکی از مزیت های خروج صنوف آلاینده از سطح شهر را در زیباسازی شهر می داند. «کرایه در شهرک به نسبت داخل شهر یک سوم است و اگر مسئولان همت کنند می توان تمامی صنوف را به شهرک انتقال داد و باید دانست که یکی از فواید مهم انتقال، زیبایی شهر و آرامشی است که حاصل می شود».

این گفته «مرادی» دقیقاً همان نکته ای است که بارها مورد اعتراض شهروندان بوده؛ وقتی تمامی پیاده رو و خیابان گرفته شده مردم برای رفت و آمد با شرایط سختی مواجه هستند و اگر این صنوف منتقل شوند قطعاً باعث آرامش خاطر مردم خواهد بود و از طرفی دیگر امنیت جانی و مالی کسبه هم کامل تأمین می شود.

او از آمادگی برای پذیرش تمامی صنوف تعمیرکاران و لوازم یدکی ها در شهرک اطلاع داد. «رسماً اعلام می شود آماده پذیرش واحد تعمیرکاران و لوازم یدکی ها برای خروج از شهر هستیم و تمامی خدمات زیربنایی و رفاهی صد درصد آماده است».

رئیس اتحادیه صنف لوازم یدکی ها هم هدف از راه اندازی شهرک تعمیرکاران را در این دانست که داخل شهر مزاحمت ایجاد می شد برای شهروندان اما وقتی ساماندهی شوند دیگر مزاحمتی ندارند.

از نظر «خالد صمدی» یکی از مشکلات داخل شهر جابجایی مغازه بود که باعث از دست دادن مشتری می شد اما اگر به شهرک بیایند دیگر دغدغه جابجایی و کاهش مشتری وجود ندارد.

به گفته «صمدی» در حال حاضر تعدادی از صنوف به شهرک منتقل شده اند و نیاز است که همه صنوف مرتبط منتقل شوند تا بتوان دیگر امکانات لازم را با برنامه ریزی انجام داد.

آنچه درباره این شهرک مورد توجه قرار گرفته این است که تمامی امکانات رفاهی برای هر واحدی لحاظ شده به طوری که در هر واحدی سرویس بهداشتی و حتی حمام و اتاق استراحت هم وجود دارد.

انتقاد به همکاری نداشتن شهرداری

او با تأکید بر اینکه برای انتقال تمامی صنوف نیاز به همکاری نهادهای متولی به ویژه شهرداری است، به مشکلات فعلی برای انتقال پرداخت. «در حال حاضر جاده موقت دسترسی از بلوار کردستان مسیر دانشگاه پیام نور تعریف شده اما در طول این سه سال وعده درست کردن جاده را داده اند و کاری نکرده اند و نیاز به راه دسترسی در آینده هست، فعلاً به صورت موقت جاده دسترسی از مسیر دیگری مهیاست اما جاده اصلی باید آماده شود».

او حتی از خرید زمین به صورت شخصی برای شهرک و جمع آوری نخاله های ساختمانی در مسیر جاده ورودی با هزینه شخصی 150 میلیون تومانی خبر داد. کاری که وظیفه شهرداری است اما گویا زیر بار چنین مسئولیتی نمی رود.

«مرادی» از همکاری نکردن شهرداری در آماده سازی مسیر اصلی دسترسی به شهرک انتقاد داشت. «باتوجه به اینکه تمامی عوارض و حق السهم شهرداری به روز پرداخت شده انتظار آماده سازی جاده را داریم، جاده ای که هزینه یک و نیم میلیاردی دارد در حالی که ما بیش از ده میلیارد تومان عوارض واریز کرده ایم».

او خطاب به شهرداری صراحتاً اعلام کرد که «شهرداری رسماً بگوید نمی تواند کار را پیش ببرد و مسیر دسترسی را آماده سازد ما خودمان انجام می دهیم، چون می دانیم چقدر هزینه می برد و چطور می شود کار کرد».

در خصوص همین غفلت شهرداری رئیس اتحادیه لوازم یدکی ها هم از همکاری نکردن شهرداری و شورای شهر برای انتقال صنوف انتقاد داشت. «شهرداری برای انتقال صنوف همکاری نمی کند و راه دسترسی را هم مهیا نمی سازد. در حال حاضر 99 درصد واحدها به صورت کامل ساخته شده اند و اگر شهرداری کمک کند مسیر دسترسی را بسازد همه صنوف با خیال راحت به این شهرک می آیند».

سنگ اندازی عده ای به نام کاسب

رئیس اتحادیه تعمیرکاران حتی از کارشکنی بعضی از کاسبان برای انتقال انتقاد کرد. «تعمیرکاران و هر صنفی که جزو صنوف آلاینده و مزاحم است، همه باید بروند شهرک مابقی هم باید با محدودیت در مکان های خارج از حریم مسکونی بروند در این میان بعضی از واحدها چون مغازه مال خودشان است مانع و سنگ اندازی می کنند و حاضر به انتقال به شهرک نیستند».

گرچه «افشین مرادی» از ممنوعیت خرید و فروش واحدها در شهرک می گوید اما به نظر می رسد عده ای از صنوف به دنبال این کار هستند. «فروش واحد ها ممنوع است و وقتی واحدها سند ندارند چطور ممکن است خرید و فروش صورت گیرد؟ هرکسی اقدام به چنین کاری کند تخلف به حساب می آید».

او از سنگ اندازی ها گفت و اینکه عده ای به دنبال نا امید کردن اعضا بودند. «به هر حال دستورالعمل خروج صنوف آلاینده تمامی ارگان های مرتبط را برای ساخت این مجتمع موظف کرده اما این ادارات در عمل هیچ کاری نکردند و مدام عده ای هم به دنبال ناامید کردن بودند که خب ثابت کردیم می توان کار کرد و سنگ اندازی ها نادرست بوده است».

پروژه ای خودکفا

آنچه در ساخت شهرک تعمیرکاران بسیار باید مورد توجه قرار گیرد این است که چنین پروژه مهمی بدون کوچکترین اعتبار دولتی ساخته شده و شاید همین دلیلی است که مسئولان دولتی چندان تمایل ندارند همکاری لازم با سازندگان آن داشته باشند!

اگر چنین پروژه ای توسط دولت اقدام می شد نه تنها به موقع اتمام نمی یافت بلکه برای راه اندازی آن تمام دنیا را خبردار می کردند! در واقع با وجود اینکه نه دست دولت در کار است و نه حتی حاضر به همکاری می شود اما به دنبال بهره برداری به نفع خود هم هست!

حال که بعد از سال ها انتظار و کش و قوس فراوان قرار است شهروندان طعم آرامش شهری را بچشند بهتر است متولیان امر به ویژه شهرداری به جای بی توجهی و سنگ اندازی، به انجام وظیفه قانونی خود بپردازند./

* گزارش و عکس: زیبا امیدی فر

کد خبر 36157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha