معاون وزیر صمت: مطالعات زمین شناسی در جنوب آذربایجان غربی آغاز شد

سرویس آذربایجان غربی- معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که مطالعات زمین شناسی از ابتدای مرداد ماه در آذربایجان‌غربی آغاز شده، گفت: مطالعات جهت تهیه ۱۲ ورقه در سه لایه مطالعاتی در مساحتی بالغ بر ۷هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع انجام خواهد شد.

به گزارش کردپرس، از صمت؛ رئیس سازمان زمین شناسی کشور در نشست معرفی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی در استان آذربایجان غربی گفت: از مهر ماه سال گذشته طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی را از استان خراسان جنوبی آغاز کردیم که تا مهر امسال به اتمام خواهد رسید.

شهیدی با بیان این‌که در این پهنه ۱۵ هزار کیلومتر مربع مورد مطالعه قرار گرفت، تصریح کرد: خوشبختانه موفق به یافتن ۴۹۸ آنومالی یا ناهنجاری معدنی از جمله مس، طلا، آهن و سنگ‌های نیمه‌قیمتی و همچنین نیکل شدیم که امیدواریم در مراحل بعدی اکتشاف بتوانیم میزان اقتصادی بودن یا نبودن این آنومالی‌ها را تعیین کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، بیان کرد: در قالب طرح تحول توانستیم مطالعات متنوعی را از سطح تا اعماق زمین در چند لایه اطلاعاتی تهیه و تولید کنیم که یکی از آنها نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم است که در موضوع زیرساخت‌ها و توسعه شهری کمک خواهد کرد و می‌توان گفت هیچ پروژه عمرانی در کشور بدون در نظر گرفتن اینگونه مطالعات زمین‌شناسی نمی‌تواند آغاز شود.

او با بیان این‌که با انجام مطالعات زمین‌شناسی ریسک خطر در انواع پروژه‌ها کاهش می‌یابد؛ گفت: در حال حاضر در دولت سیزدهم با آغاز طرح تحول مقیاس فعالیت‌ها دقیق‌تر شده و به مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم و با دقت مطالعاتی ۴ برابری رسیده است.

شهیدی؛ از تهیه لایه مطالعاتی نقشه‌های ژئوشیمی در طرح تحول به عنوان نخستین بار یاد کرد و افزود: برای تهیه نقشه‌های ژئوشیمی نمونه‌برداری‌ها از سطح منطقه برداشت می‌شود و هر نمونه در آزمایشگاه شیمی آنالیز می‌شود تا عناصر موجود یافت شود.

به گفته رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، در گذشته برای ۲۴ عنصر آنالیز انجام می‌شد که در حال حاضر با توجه به افزایش دقت دستگاه‌ها برای ۵۶ عنصر آنالیز به روش‌های مختلف انجام می‌شود که به این ترتیب قادر به مشخص کردن میزان اقتصادی بودن یا نبودن عناصر موجود در منطقه خواهیم بود.

شهیدی اظهار کرد: با تهیه ورقه زمین‌شناسی اقتصادی نیز می‌توان رخنمون مواد معدنی موجود در منطقه را مشخص کرد و با کمک دو ورقه دیگر به خاستگاه معدنی عناصر مورد نظر پی خواهیم برد.

او با تاکید بر این‌که در طرح تحول پروسه اکتشاف در مرحله شناسایی و پی‌جویی را تا ۶۰ درصد کاهش داده‌ایم، گفت: امید است در یک بازه زمانی مشخص مناطقی از کشور که احتمال وجود مواد معدنی در آن وجود دارد را تحت پوشش این مطالعات قرار دهیم.

شهیدی، با اعلام این‌که طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی از اردیبهشت سال جاری در کردستان نیز آغاز شده، گفت: مطالعات در این طرح تا مرز آذربایجان‌غربی نیز می‌رسد و کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ۲۵ ورقه را برای منطقه کردستان تهیه خواهند کرد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که مطالعات از ابتدای مرداد ماه در استان آذربایجان‌غربی نیز آغاز شده، گفت: مطالعات جهت تهیه ۱۲ ورقه در سه لایه مطالعاتی در مساحتی بالغ بر ۷هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع انجام خواهد شد.

انجام مطالعات زمین‌شناسی در تکاب، بوکان، شاهین‌دژ، میاندوآب و مهاباد

عبدالحمید سرتیپی مدیر کل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: مطالعات ژئوفیزیک در آذربایجان‌غربی طی هفته‌های آتی آغاز خواهد شد و در این عملیات تحقیقاتی ۱۵۰ کارشناس زمین شناسی جهت انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در لایه اطلاعاتی مختلف حضور خواهند داشت.

او افزود: انجام مطالعات ژئوفیزیکی و اکتشاف ذخایر معدنی توسط دولت‌ها با هدف کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و مردم انجام می‌شود و امور حاکمیتی اموری هستند که توسط دولت‌ها منجر به خلق ثروت می‌شوند.

مدیرکل صمت آذربایجان غربی بیان کرد: تعاملات و سرمایه‌گذاری خوبی از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن در آذربایجان غربی صورت خواهد گرفت و طرح تحول یک طرح مشارکتی حاصل از توافق نامه سه جانبه میان سازمان زمین‌شناسی، ایمیدرو و معاونت معدنی و فراوری وزارت صمت است.

سرتیپی تأکید کرد: در طرح تحول و توافق‌نامه سه جانبه وظیفه حاکمیتی سازمان زمین‌شناسی شناسایی و پی‌جویی مواد معدنی است و در ادامه با معرفی مناطق امیدبخش قرار بر این است که نتایج و نقشه‌های تهیه شده برای تکمیل اطلاعات و اکتشافات به ایمیدرو و معاونت معدنی محول شود و بقیه ذخایر و محدوده‌های امیدبخش حاصل از فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی از طریق مکانیزم‌های مناسب برای ایجاد فعالیت و تحرک به بخش خصوصی واگذار شود.

او بیان کرد: با انجام این طرح مطالعاتی حدود ۴۵ ورقه نقشه زمین‌شناسی در استان آذربایجان غربی در مساحتی بالغ بر ۳۰ هزار کیلومتر مربع تهیه خواهد شد، برنامه پروازها و تهیه نقشه‌ها مشخص شده و مطالعات زمین‌شناسی در مناطق تکاب، بوکان، شاهین‌دژ، میاندواب و مهاباد انجام خواهد شد.

کد خبر 36193

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha