ظرفیت گردشگری هورامان از ارکان‌ توسعه کردستان است

استاندار کردستان گفت: هورامان در آینده یکی از ارکان‌های توسعه استان خواهد بود که در راستای تحقق این مهم از تمامی ظرفیت‌های علمی و مدیریتی بهره خواهیم گرفت.

به گزارش کرد پرس، اسماعیل زارعی کوشا در مراسم جشن یک سالگی ثبت جهانی هورامان که در عمارت خسروآباد سنندج برگزار شد، اظهار داشت: ثبت جهانی هورامان نه فقط یک اتفاق کم نظیر برای کشور ما بود بلکه موهبتی کم نظیر خدادادی برای شناسایی به جهانیان بود.

وی اظهار کرد: هورامان فرصتی است تا میراث معنوی و ناملموس این دیار که با غیرت و شهامت مردمان کردستان پیوند خورده است همراه با چشم اندازهای بی نظیر آن به جهان عرضه شود.

استاندار کردستان با تاکید بر اینکه باید از این ظرفیت برای توسعه کردستان استفاده کنیم، افزود: باید از هورامان حفاظت کنیم تا نسل‌های آتی هم بتوانند از این نعمت الهی بهره بگیرند.

وی ادامه داد: گردشگری محور توسعه استان کردستان است و سعی خواهیم کرد از تمامی ظرفیت‌های این سرزمین بیش از گذشته بهره بگیریم.

میراث ملموس و ناملموس هورامان متمایز از سایر نقاط جهان است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان به عنوان میزبان این برنامه پشت تریبون حاضر شد و بیان کرد: فرهنگ، تاریخ، موسیقی و عرفان هورامان بسیار غنی است و در مجموع میراث ملموس و ناملموس این منطقه منحصربفرد و متمایز از سایر نقاط جهان است.

یعقوب گویلیان با اشاره به اینکه مردم این منطقه چندین هزار سال فرهنگ و آداب و رسوم خود را حفظ کرده‌اند، یادآور شد: ارتباط انسان با محیط زیست در هورامان می‌تواند به عنوان یک الگو به جهانیان معرفی شود.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی می تواند کل منطقه را تحت تاثیر قرار دهد؛ از تمامی ذینفعان و مردم منطفه هورامان خواست که بر روی توسعه پایدار گردشگری منطقه تمرکز کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان همچنین از استاندار و سایر مسئولان استانی خواست تا اقدامات لازم را برای ثبت روز پنجم مرداد ماه در تقویم کشورمان به نام روز هورامان انجام دهند تا در سال‌های آتی نیز جشن‌های مرتبط با جهانی شدن هورامان همچنان برگزار شود.

ثبت جهانی هورامان نتیجه یک همت جمعی بود

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم بیان کرد: به ثبت رسیدن منطقه هورامان در یونسکو نتیجه یک همت جمعی بود که پس از پنج تا شش سال تلاش مداوم محقق شد.

محسن فتحی با اشاره به اینکه لباس، زبان و موسیقی اصالت و ریشه ما را نشان می‌دهد، گفت: انتظار داریم که مسئولان استان در تمامی تصمیم گیری‌ها برای منطقه هورامان، مردم را دخیل کنند زیرا هیچ پیشرفت و توسعه‌ای بدون حضور مردم ممکن نخواهد شد.

کد خبر 36199

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha