ایلام مرکز تبادل فرهنگی با کشور عراق

سرویس ایلام - دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور که به ایلام سفر کرده است در جمع خبرنگاران گفت: نگاه ما به استان ایلام به عنوان مرکز تبادل فرهنگی با کشور عراق نگاهی ویژه است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، سید مجید امامی با بیان اینکه اعتقاد داریم بدون فهم زیست بوم های متنوع ایران سیاست گذاری فرهنگی یک امر ممتنع است، گفت: استان ایلام با توجه به اینکه بستر یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور و جهان یعنی اربعین حسینی است و بیش از هفتاد درصد زوار عتبات عالیات از استان ایلام و مرز مهران تردد می کنند، از استان های مهم فرهنگی در کشور است.

وی افزود: از طرف دیگر با توجه دلایل زیست محیطی و آلودگی که بر اثر گرد و خاک وجود دارد می بایست بیشتر به حوزه فرهنگ زیست محیطی در استان ایلام توجه شود و این استان قربانی بسیاری از مشکلات زیست محیطی و آلودگی هایی است که خارج از استان روی میدهد که باید نگاه ویژه ای به استان صورت گیرد.

امامی با بیان اینکه تنوع قومی، فرهنگ ایثار و شهادت از ویژگی های شاخص استان ایلام است، افزود: آسیب های اجتماعی از دیرزمان در این استان وجود داشته و متاسفانه راه حل های فرهنگی برای این آسیب ها در نظر گرفته نشده است و به نظر می رسد شورای فرهنگ عمومی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادها و نظام فرهنگی کشور، به صورت متحد و فرصت محور، با تقویت هویت، عزت و اعتماد اجتماعی و سایر شاخص های سرمایه اجتماعی می توانند یک آینده بهتری برای فرهنگ زیست بوم و زندگی شهری و عشایری در استان فراهم کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: سابقه زندگی عشایری در استان در دوره معاصر تبدیل به زندگی شهری شده است، به عنوان یک میراث قوی و‌ کهن می تواند مورد توجه قرار گیرد و استان ایلام می تواند در این زمینه نیز مطرح شود.

وی بیان کرد: ایلام دروازه و در واقع بستر بسیار مهم ما با نزدیک‌ترین کشور با ایران یعنی عراق با دارا بودن بیشترین مرز مشترک است و استان ایلام بیشترین مرز را با کشور عراق دارد و این امر محملی است برای تقویت اصحاب فرهنگ و هنر است که در تبادل با جامعه فرهنگ و هنر کشور عراق بتوانند تولیدات فرهنگی خود را بازتولید کنند.

امامی بیان کرد: اگر مسئولان استان فقط و فقط به ترانزیتی بودن استان توجه نکنند و به خود استان مهد پشتیبانی جدی روابط بین دو ملت ایران و عراق بر بستر محبت اهل بیت علیهم السلام و تمدن و میراث تمدنی عیلام و بابل باشد می توان فصل جدیدی از مدیریت فرهنگ عمومی در استان با همکاری سایر دستگاه ها رقم بزنیم.

کد خبر 36895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha