آذربایجان غربی رکوددار زلزله ایران در بهمن ماه

سرویس آذربایجان غربی- بر اساس آمار شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ایران در بهمن ماه ۱۴۰۱، بیش از ۷۰۰ بار لرزید و آذربایجان غربی با ۳۲۴ زمین لرزه، رکورددار بیشترین زلزله کشور در این ماه بوده است.

به گزارش کردپرس، از مرکز لرزه‌نگاری کشور؛ شبکه‌های لرزه‌نگاری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ تعداد ۷۰۶ زمین‌لرزه را ثبت کردند که این زمین‌لرزه‌ها در نواحی مختلف ایران و نواحی مرزی رخ‌داده و توسط شبکه‌های لرزه‌نگاری ثبت و تعیین محل شده‌اند.

در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ تعداد ۱۶ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۴.۰ در داخل کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده است که بزرگ‌ترین آن‌ها در روز شنبه، ۸ بهمن‌ماه ساعت ۲۱:۴۴ در نزدیکی خوی در آذربایجان‌غربی با بزرگی ۵.۹ در مقیاس امواج زمین رخ داده‌است.

از لحاظ آماری ۶۱۴ زمین‌لرزه با بزرگی کوچک‌تر از ۳، تعداد ۷۶ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۳و۴، تعداد ۱۵ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۴ و ۵ و تعداد یک زمین‌لرزه با بزرگی بین ۵ و۶ بوده‌است.

استان آذربایجان‌غربی با ۳۲۴ زمین‌لرزه ثبت شده دستگاهی بالاترین آمار زمین‌لرزه ثبت شده در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ را به خود اختصاص داده و پس از آن استان‌های خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی به ترتیب با ۶۵ و ۴۵ زمین‌لرزه قرار دارند.

گفتنی است؛ بر اساس اعلام شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در مهر ماه سال جاری نیز ۶۰۳ زمین لرزه در کشور به ثبت رسیده و آذربایجان غربی با ۱۷۸ زمین لرزه، در صدر استان های زلزله زده ایران بود.

کد خبر 43211

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha