برای حل مسئله فرودگاه سلیمانیه و دروازه های مرزی با بغداد همکاری می کنیم

سرویس عراق و اقلیم کردستان - شورای استانی سلیمانیه اقلیم کردستان خواستار توقف تمامی تحرکات و تهدیدات نظامی از سوی دولت عراق و اقلیم کردستان و بازگشت طرفین بر سر میز مذاکرە شده است.

بە گزارش کردپرس، شورای استانی سلیمانیه اقلیم کردستان بیانیه ای در خصوص اختلافات و تنش های پیش آمده میان اقلیم کردستان و حکومت فدرال عراق منتشر کرد.

متن بیانیه شورای استانی سلیمانیه:

شورای استانی سلیمانیە بە عنوان نهادی منتخب، مشروع و قانونی مردم در این استان، خود را در مقابل زندگی، امنیت و آسایش و رفاه شهروندان مسئول می داند، خواستە بە حق مردم کردستان برای استقلال، کشور را بە سوی آشوب سوق داد و تمامی تلاش های عراقی، منطقەای و بین المللی کە برای حل مشکلات و رفع بحران ها صورت گرفتە بود را، رد کردند؛ در حال حاضر نیز، تبعات و عوارض پیش آمدە پس از رفراندوم، موجب انفعال نهادهای استراتژیک شدە و تحرکات نیروها و دخالت خارجی را نیز بە دنبال داشت.

شورای استانی سلیمانیه دلسوزانه بر اساس اختیارات مردمی و قانونی خویش، چند پیشنهاد را برای حل وضعیت کنونی استان، اقلیم کردستان و مرکز (دولت مرکزی) ارائه می دهد، به این امید که پایانی باشد بر جدایی سیاسی و تحریم هایی کە بە عنوان واکنش بە هر عاملی، بر مردم استان و اقلیم کردستان، وضع شدە اند.

بر این اساس درخواست داریم:

1- هرگونه گزینە نظامی و به‌ کارگیری نیروهای نظامی برای حل مشکلات، کنار گذاشته شود.

2- اختلافات اقلیم کردستان و دولت مرکزی از رفراندوم ناشی شدە؛ باید این مسئلە کنار نهادە شود؛ اما با توجە بە پیشنهاد مسالمت آمیز آیت اللە سیستانی و مراکز بین المللی، گفتگوهای بدون قید و شرط میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی آغاز شدە و تمامی مشکلات دراز مدت و کنونی، از طریق گفتگو و در چارچوب قانون اساسی میان اربیل و بغداد و استان های اقلیم و بغداد حل شوند.

۳- ادارات و نهادهای عراق و اقلیم بر اساس قانون اساسی و قوانین ملی عراق و اقلیم کردستان و حقوق شهروندی ادارە شده و همه مردم کردستان هم از حقوق مدنی و مادی و معنوی و درآمدها و دارایی های کشور برخوردار شوند.

۴- تمامی قوانین و مصوبات مجلس و هیئت وزیران عراق در ارتباط با اقلیم کردستان، با لحاظ کردن منافع عالی مردم و قانونی بودن آن ها مورد بازبینی قرار گیرند و مصوباتی که‌ به‌ اعتماد فی مابین خدشه‌ وارد می سازند و قانون اساسی و حاکمیت قانون را نقض می کنند، لغو شوند.

۵- تمام تهدیدات، تحریمها، اتهامات، قطع بودجه علیه حق و حقوق واقعی مردم کردستان لغو شده و در این راستا شورای استانی سلیمانیە با حکومت فدرال عراق برای حل مشکلات فرودگاه سلیمانیه و گذرگاههای مرزی همکاری می کند.

۶- کرکوک و همه مناطقی که ماده 140 قانون اساسی عراق شامل آن ها می شود، سنگر واقعی علیه دشمنان و تروریستهای داعش بوده و مامن و پناه گاه هزاران تن از آوارگان جنگ داعش بوده و شهدای ما با خون خود از آن ها دفاع کرده اند، ساکنین کرکوک و مناطق مذکور، با تمام اقوام و مذاهب آن، نمونە کامل همزیستی مسالمت آمیز و ادارە این مناطق بوده اند و بە همین دلیل حفظ آسایش، امنیت و آینده تمامی این مناطق مسئولیتی است بزرگ بر دوش همه طرف ها کە باید آن را رعایت کنند.

کد خبر 46364

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha