ترکیه در حال بررسی مرزی جایگزین برای خابور/ روستای اُوا کوی نقطه آغاز پروژه ترکیه است

سرویس ترکیه - ترکیه که اقلیم کردستان عراق را با بستن مرز خابور تهدید می کند برای دسترسی به بغداد و دور زدن اقلیم کردستان عراق به دنبال جایگزین هایی برای مرز خابور می باشد که یکی از مهمترین و جدی ترین جایگزین ها برای ترکیه ایجاد یک مرز جدید از روستای اُوا کوی در منطقه سیلوپی استان شرناخ است.

به گزارش کردپرس، در پی بحران در روابط اقلیم کردستان عراق و ترکیه پس از برگزاری رفراندوم استقلال کردستان، یکی از مهمترین موضوعاتی که از سوی ترکیه مطرح و بر آن پافشاری شده است بستن مرز مهم و استراتژیک خابور است.

ترکیه که اقلیم کردستان عراق را با بستن مرز خابور تهدید می کند برای دسترسی به بغداد و دور زدن اقلیم کردستان عراق به دنبال جایگزین هایی برای مرز خابور می باشد که یکی از مهمترین و جدی ترین جایگزین ها برای ترکیه ایجاد یک مرز جدید از روستای اُوا کوی در منطقه سیلوپی استان شرناخ است.

روستای اُوا کوی که از 20 سال قبل محل مناقشه دولت مرکزی عراق و ترکیه بوده است و یکی از پروژه های به جا مانده از 2 دهه اخیر ترکیه برای ایجاد مرز می باشد این روزها به صورت جدی از سوی دولت این کشور در دستور کار قرار گرفته و به عنوان خط مواصلاتی جدید ترکیه به بغداد با تشکیل مسیری در امتداد اُوا کوی – تلعفر – موصل – بغداد مورد ارزیابی قرار گرفته است.

بعد از بازگشایی مرز جدید اُوا کوی موضوعی که بیش از هر چیز دیگری حائز اهمیت است چگونگی تامین امنیت مسیر مواصلاتی از اُوا کوی به موصل می باشد که بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع نزدیک به دولت ترکیه، کمپ نظامی ارتش ترکیه در بعشیقه شمال عراق مسئول حفاظت از این مسیر 120 کیلومتری اُوا کوی – موصل را برعهده خواهد گرفت.

به نقل از روزنامه ینی شفق ترکیه قبل از آغاز به کار مرز جدید اُوا کوی نیروهای مسلح ترکیه به همراه ارتش عراق یک محدوده از منطقه زاخو تا فیشخابور و از آنجا تا غرب سد موصل را از نیروهای پ.ک.ک و از نیروهای پیشمرگ کرد پاکسازی خواهند کرد. در راستای همین پروژه در میان مدت ترکیه دست به احداث یک پل بر روی دجله خواهد زد. 5 کمپ نظامی در عراق به صورت مستقیم به بعشیقه متصل شده و تحت فرماندهی بعشیقه درخواهند آمد.

شایان ذکر است، ترکیه در عراق علاوه بر بعشیقه چندین پایگاه نظامی دیگر نیز دارد. 2 کمپ بامرنی و باتوفه در منطقه زاخو. کمپ های نظامی سوری و کانیماسی و حضور نیروهای نظامی ارتش ترکیه در منطقه آکینچیلار مناطقی می باشند که نیروهای نظامی ارتش ترکیه حضوری فعال در آنجا دارند.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 46382

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha