نامه وزیر خارجه آمریکا به مسعود بارزانی 48 ساعت قبل از برگزاری رفراندوم

سرویس جهان- بر اساس نامه منتسب به وزیر خارجه آمریکا به مسعود بارزانی قبل از برگزاری رفراندوم، آمریکا حاضر شده است در صورت عدم تعهد بغداد به طرح گفتگوی پیشنهادی آمریکا میان اربیل وبغداد، این کشور حق اقلیم کردستان را در برگزاری رفراندوم استقلال به رسمیت می شناسد.

به گزارش کردپرس، سایت بلومبرگ متن نامه ای را منتشر کرده است که به گفته این سایت 48 ساعت قبل از برگزاری رفراندوم از سوی رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا برای مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان ارسال شده است. بر اساس گزارش بلومبرگ، در نسخه قبلی این نامه حمایت آمریکا از برگزاری رفراندوم در صورت عدم پایبندی عراق به تعهدات و یا شکست مذاکرات اربیل و بغداد ذکر نشده است. اما به گفته دیپلمات های غربی، برخی نزدیکان مسعود بارزانی در حزب دموکرات گفته بودند اگر چنین تعهدی از سوی آمریکا داده شود مسعود بارزانی رفراندوم را لغو می کند. به همین دلیل، متن نامه تغییر داده شد و در آخرین نسخه آن که در تاریخ 23 سپتامبر 2017 و دو روز قبل از برگزاری رفراندوم برای مسعود بارزانی فرستاده شده، رکس تیلرسون گفته است در صورت عدم تعهد بغداد به نتیجه مذاکرات و یا در صورت شکست مذاکرات از برگزاری رفراندوم حمایت می شود.

دیپلمات های غربی به بلومبرگ گفته اند اما نامه دیر به مسعود بارزانی رسید و عملا عملیات اخذ رای از شهروندان خارج نشین آغاز شده بود به همین دلیل مسعود بارزانی از پذیرش نامه و لغو رفراندوم خودداری کرده است.

متن کامل نامه رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا به مسعود برازانی در تاریخ 23 سپتامبر 2017

جناب بارزانی رئیس (اقلیم کردستان)

من از طرف ایالات متحده برای شما (نامه) می نویسم و می خواهم احترام عمیق ما را به شما و مردم اقلیم کردستان عراق ابراز کنم. در طول چندین دهه یک رابطه تاریخی ایجاد کرده ایم و تعهد و وظیفه ما این است تا در طول دهه های آینده این رابطه را تقویت کنیم. به ویژه طی سه سال گذشته مشارکت قوی ما و تصمیمات شجاعانه شما برای همکاری کامل با نیروهای امنیتی عراق وضعیت را علیه داعش تغییر داد. ما (به این اقدام) افتخار می کنیم و هرگز قربانیان پیشمرگه در نبرد مشترکمان علیه تروریسم را فراموش نخواهیم کرد.

در این لحظه مسئله همه پرسی مربوط به آینده اقلیم کردستان، که قرار است روز 25 سپتامبر برگزار شود، پیش روی ما است. ما نگرانی های خود را ابراز کرده ایم. این نگرانی ها شامل عملیات کنونی علیه داعش، از جمله عملیات آینده در حویجه، شرایط نامطمئن منطقه ای و لزوم تمرکز جدی بر ثبات مناطق آزاد شده هستند تا اطمینان حاصل نمائیم که داعش هرگز به این مناطق باز نخواهد گشت. از این رو، ما با احترام از شما می خواهیم که جایگزینی (برای همه پرسی) را قبول کنید که به اعتقاد ما، به شما در دست یافتن به اهدافتان بهتر کمک خواهد کرد و ثبات و صلح ناشی از این جنگ ضروری علیه داعش را ضمانت می کند.

این طرح جایگزین چارچوب تازه و سریع را برای گفت و گو با دولت مرکزی عراق به رهبری نخست وزیر حیدر العبادی ایجاد خواهد کرد. این چهارچوب تسریع شده برای مذاکره در برگیرنده یک دستور کار انعطاف پذیر است و نباید بیش از یک سال طول بکشد و امکان تمدید آن وجود دارد. هدف از این دستور کار، حل همۀ مسائل موجود میان بغداد و اربیل و ماهیت روابط آیندۀ میان این دو است. همچنین می خواهیم به نیازهای فوری مالی و امنیتی شما رسیدگی کنیم.

آقای رئیس (اقلیم کردستان)، ناامیدی شما طی دهه گذشته و همچنین اشتباهات تاریخی ای را که باعث آزار مردم کرد عراق از سال 1921 تاکنون شده است می پذیریم. ما نیاز ضروری یافتن راه حلی مورد توافق برای پاسخ دادن به نیازها و الزامات همه نژادها، مذاهب و اقوام در این سرزمین باستانی را قبول داریم. این امر برای ثبات منطقه شما و حفاظت از منافع امنیت ملی ما ضروری است. به این دلایل، سیاست ایالات متحده تحت ریاست رئیس جمهور ترامپ این است تا از تمامی توان خود برای کمک به شما و دولت مرکزی انجام دهیم تا مسائل مهم را حل کنند و اطمینان حاصل کنند که توان و اختیارات کامل ما در پس این چارچوب جدید برای مذاکره است.

علاوه بر این، ما آماده ایم به تسهیل تاییدیه شورای امنیت سازمان ملل متحد، در اسرع وقت کمک کنیم تا حمایت بیشتری از این فرآیند و مشارکت کامل سازمان ملل متحد و شرکای مهم ما مانند بریتانیا و فرانسه، صورت بگیرد. این فرصتی کم نظیر است و ما با احترام از شما می خواهیم تا آن را به عنوان جایگزینی برای همه پرسی برنامه ریزی شده فعلی، که به اعتقاد ما پیامدهای جدی به دنبال خواهد داشت و حتی بدون شک به اهداف شما لطمه خواهد زد، بپذیرید.

با توجه به تاریخ مردم کرد، درک می کنیم که شما این گفتگوی پیشنهادی را به عنوان آخرین فرصت در نظر خواهید گرفت. با این وجود، ما معتقدیم با توجه به پیروزی های تاریخی شما علیه داعش، همکاری بی سابقه میان نیروهای امنیتی عراق و پیشمرگه کرد و حمایت قوی بین المللی، این فرصتی ارزشمند است. البته اگر در پایان این روند به نتیجه ای قابل قبول برای هر دو طرف دست پیدا نکرد و به دلیل عدم وجود صداقت بغداد با شکست مواجه شد، ما نیاز به برگزاری همه پرسی را به رسمیت می شناسیم.

در مقابل تعهد ما برای کمک به حمایت از چارچوب جدی برای گفتگو - به عنوان جایگزینی برای به تأخیر انداختن همه پرسی برنامه ریزی شده - خواستار تعهد شما در موارد زیر هستیم:

نخست، مذاکرات با بغداد همچنان به عنوان اساس دستیابی به تفاهم و یافتن توافقی مشترک بر سر روابط آینده میان منطقه کردستان و دولت عراق باقی خواهد ماند. اینکه این (تفاهم) به معنی یک فدرالیسم واقعی عملی یا نوع دیگری از کنفدراسیون یا استقلال خواهد بود یا نه، باید از طریق مذاکره ای صلح آمیز صورت گرفته باشد.

دوم، اقلیم کردستان و پیشمرگه های کرد کماکان به عنوان شرکای کلیدی در ائتلاف بین المللی ما برای شکست داعش حضور خواهند داشت و همچنانکه به هماهنگی تاریخی خود با نیروهای امنیتی عراق ادامه می دهید، حمایت مناسب ائتلاف ادامه خواهد یافت. ایالات متحده قصد دارد تلاش های خود برای حمایت از مکانیسم های امنیتی مشترک، به ویژه در مناطقی مانند سنجار که پس از داعش بی ثبات شده اند، را تسریع کند. ما باید مشترکا با یکدیگر همکاری کنیم تا وجود ثبات در این مناطق حساس را تضمین کنیم.

سوم، مرزهای اقلیم کردستان عراق از طریق گفت و گو با بغداد و در راستای روند مشخص شده در ماده 140 تعیین می شود. ایالات متحده به همراه سازمان ملل و با همکاری دولت عراق، از فرآیندی تسریع شده برای حل این مسائل در چارچوب زمانی تعیین شده که در بالا تشریح شد، حمایت خواهد کرد.

چهارم، انتظار داریم شما به تلاش های خود برای همکاری با دولت کنونی عراق، به رهبری نخست وزیر عبادی، از جمله مشارکت در انتخابات ملی سال 2018، ادامه دهید و در هنگام تشکیل دولت جدید پس از آن انتخابات، تأثیر مثبتی در بغداد داشته باشید. حاکمیت و رهبری شما در دوران پس از داعش برای کل منطقه حیاتی خواهد بود.

به موازات چارچوب مذاکره، از حل و فصل مسائل زیر طی یک سال حمایت کرده و (فرآیند) آن را تسهیل خواهیم کرد:

1. ایجاد قدرتی معنادار و آماده سازی برای تقسیم درآمدها.

2. اجرای ماده 140

3. حل سایر مسائل مانند پیشمرگه، مسائل خطوط هوایی، نمایندگی های دیپلماتیک و غیره.

ما بر این باور هستیم که این نامه و تصمیم شجاعانه شما برای پذیرش این جایگزین، شالوده ایجاد فرصتی تاریخی برای همکاری میان ایالات متحده، اقلیم کردستان و دولت عراق در سایه فداکاری های مشترک و پیروزی های ما علیه داعش است. به نیابت از ایالات متحده، رئیس جمهور دونالد جی ترامپ، و کل تیم امنیت ملی؛ ما به همکاری با شما مفتخر هستیم.

با احترام،

رکس تیلرسون

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 46425

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha