بین دولت عراق و اقلیم کردستان هیچ اداره مشترکی برای گذرگاه‌های مرزی وجود ندارد

سرویس عراق و اقلیم کردستان - نخست وزیر عراق گفت: مذاکره بین بغداد - اربیل براساس قانون اساسی برای حفظ یکپارچگی عراق و طبق شروط بغداد خواهد بود.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری «السومریه نیوز» حیدر العبادی، نخست وزیر عراق روز سه شنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود افزود: جهانیان از وحدت و حاکمیت عراق و قانون اساسی این کشور حمایت کرده و ما حمایت های زیادی را از جانب کشورهای مختلف جهان درباره تدابیر خودمان برای حفظ وحدت عراق و اعمال قدرت دولت فدرال کسب کردیم و این دستاورد بزرگی است که عراقی‌ها برای اولین بار بدون درگیری توانستند آن را محقق سازند.

العبادی افزود: ما اجازه خونریزی بدون هیچ دلیلی را نمی‌دهیم و دستوراتی به نیروهای عراقی در خصوص عدم تنش با اقلیم کردستان داده ایم تا از تنش و رویارویی بکاهیم و به اجرای قانون پایبندیم.

نخست وزیر عراق درباره اهمیت استقرار نیروهای فدرال در تمام مناطق عراق به خصوص مناطقی که نیروهای پیشمرگ بعد از سال 2003 در آنجا مستقر شدند، گفت: تسلط بر مرزها از اختیارات انحصاری دولت فدرال است و نه تنها هیچ اداره مشترکی برای اداره گذرگاه‌های مرزی بین دولت های فدرال و اقلیم کردستان وجود ندارد، بلکه این گذرگاه‌ها تحت اداره دولت فدرال خواهند بود.

العبادی افزود: برخی، نیروهای اقلیم کردستان را برای درگیری با نیروهای دولت فدرال تحریک کردند و برخی شبکه‌های ماهواره‌ای نیز به تشویق اقلیم به جنگ و کشتار سربازان عراقی پرداختند، اما ما نمی‌خواستیم که شهروندان کُرد دچار وحشت شوند، ما می‌خواهیم همه احساس امنیت کنند.

نخست وزیر عراق در این کنفرانس خبری از تصمیم بغداد برای پرداخت حقوق کارکنان اقلیم کردستان و نیروهای پیشمرگ در آینده نزدیک خبر داد و در عین حال گفت: تحریک رسانه‌های کُرد به کشتار نیروهای فدرال یک جنایت جنگی و غیرقابل قبول است.

وی افزود: نیروهای فدرال در تمامی مناطق مورد مناقشه مستقر خواهند شد.

نخست وزیر عراق همچنین نسبت به حملات تروریستی احتمالی در زمان برگزاری مراسم اربعین حسینی هشدار داد و خواستار هوشیاری در جریان برگزاری این مراسم بزرگ شد .

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در ادامه اظهارات خود نوید آزادسازی قریب‌الوقوع شهرستان القائم در استان الانبار را از قبضه گروه داعش را داد و ضمن هشدار نسبت به ادامه عملیات جذب نیرو توسط تروریست‌های داعشی، طرف هایی را به تلاش برای ایراد سخنان انزجارآمیز متهم کرد.

وی تاکید کرد که طی روزهای آینده نوید آزادسازی القائم را خواهیم داد.

العبادی ضمن اشاره به اینکه هر حزبی که دارای شاخه نظامی باشد در انتخابات پارلمانی پیش رو شرکت نخواهد کرد، افزود: حشد شعبی نیز به دلیل اینکه یک موسسه نظامی در در انتخابات شرکت نمی‌کند .

کد خبرنگار: 20103

کد خبر 47483

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha