تجمع دردسر ساز زائران بدون ویزا مشکلی که همچنان در مهران وجود دارد

سرویس ایلام- همه ساله در آستانه مراسم اربعین در کشور عراق یکی از بزرگترین مشکلاتی که نیروهای پلیس و مرزبانی با آن در شهر مهران مواجه می شوند ورود و تجمع زائران بدون ویزا در مرز مهران است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس سال گذشته در آخرین روزهای مانده به اربعین حسینی تجمع هزاران نفر بدون ویزا در مرز مهران و البته خروج تعداد زیادی از این افراد از طریق مرز مهران باعث شد که این مرز در روزهای پایانی از سوی دولت عراق به روی زائران بسته شود.
در اربعین امسال اما نیروهای انتظامی و پلیس برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی از روزهای گذشته تدابیر بسیار شدیدی را برای جلوگیری از ورود زائران بدون ویزا به مرز مهران در نظر گرفته اند.
کنترل گذرنامه های زائران کیلومترها دورتر از مهران
به همین خاطر امسال ایستگاههای کنترل گذرنامه زائران اربعین کیلومترها آنسوتر از مرز مهران و در گذرگاههای متعددی که به مرز مهران منتهی می شود برپا شده است و پلیس استان ایلام محدودیتهای شدیدی را در این زمینه اعمال کرده است.
در این زمینه پلیس استان ایلام در تمام محورهای ورودی به این استان از جمله محور کرمانشاه-ایوان-0ایلام- مهران، محور کرمانشاه – سرآبله-ایلام-مهران و نیز محور خوزستان-دهلران- مهران با ایجاد ایستگاههای بازرسی از ادامه مسیر زائران بدون گذرنامه جلوگیری می کنند.
اگرچه که محدودیتهای اعمال شده توسط پلیس باعث شده امسال از حجم زائران بدون ویزا در مرز مهران کاسته شود اما مشکل تجمع این افراد در مرز مهران همچنان وجود دارد.
جرائم سنگین در انتظار ورود غیرقانونی به عراق
در همین ارتباط استاندار ایلام با اتمام حجت با زائرانی که مدارک قانونی برای خروج از مرز مهران را ندارند گفت: اجازه نخواهیم داد زائرانی که گذرنامه و ویزا ندارند از مرزمهران عبور کنند.
قاسم سلیمانی در بازدید از مرز مهران با اشاره به اینکه عملکرد ناجا در این مدت بی نظیر بوده است، تصریح کرد: مشکل اصلی در استان ایلام و مرز مهران علاوه بر روان سازی ترافیک، زائرانی هستند که بدون روادید معتبر می خواستند وارد استان شوند.
استاندار ایلام با اشاره به اینکه کنترل روادید زائران به نفع مردم و کشورمان است ادامه داد: اگر زائران بدون روادید وارد شهر مهران و پایانه مرزی می شدند مرز بسته می شد.
وی با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی و کشور عراق به هیچ وجه اجازه خروج به زائران بدون ویزا را نخواهد داد، گفت:افراد بدون گذرنامه و ویزا به نیروی انتظامی کمک کنند تا زائرانی که مراحل قانونی تهیه روادید برای خروج از کشور را طی کرده اند با آسودگی خاطر مسیر پل زائر تا پایانه مرزی مهران را طی کنند.
سلیمانی ازآن دسته از زائرانی که گذرنامه دارند ولی ویزا ندارند خواست جهت تهیه ویزا به دفاتر مجاز و کنسولگری عراق در شهر ایلام مراجع کنند. جهت تهیه ویزا مراجع کنند.
وی ادامه داد: ایرانی ها عزیز و زائران اربعین داشته باشند که اگر فردی بدون گذرنامه از کشور خارج شوند دولت عراق برخورد شدید با آنان انجام میدهد و مجازات خروج غیر قانونی بسیارسنگین است.
استاندار ایلام تصریح کرد:کنترل مدارک و روادید زائران اربعین در ورودهای این استان سبب میشود در سالهای آینده مشکلی به نام تردد غیر مجاز نداشته باشیم .
سلیمانی افزود:کنترل تردد زائرین به لحاظ مدارک خروج در عرصه بین الملل اعتبار نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران را افزایش میدهد .
تجمع زائران بدون ویزا مشکلی که همچنان وجود دارد
در همین ارتباط جانشین انتظامی استان ایلام از با بیان اینکه تردد زائران از هجده نقطه تا پایانه مرزی مهران توسط پلیس کنترل می‌شوند گفت: در روزهای گذشته از ادامه مسیر حدود 20 هزار زائر بدون ویزا که قصد خروج غیرقانونی از مرز را داشته اند جلوگیری شده است.
کاظمی تصریح کرد: توصیه اکید ما این است که زائران فاقد روادید و گذرنامه به استان مراجعه نکنند چرا که به هیچ وجه امکان خروج آنان از مرز وجود ندارد.
گزارش های میدانی خبرگزاری کردپرس از شهر مهران حاکی است علی رغم محدودیتهای شدیدی که این روزها برای جلوگیری از ورود افراد بدون ویزا به مرز مهران در نظر گرفته شده است بازهم افراد زیادی که بدون ویزا هستند در روزهای گذشته وارد شهر شده اند.
این افراد که خروج آنها با مخالفت شدید پلیس مرزی همراه بوده است مشکلاتی را در شهر مهران و پایانه مرزی به وجود آورده اند. این درحالی است که بسیاری از آنها حاضر نیستند این شهر را ترک نمایند.

کد خبر 47672

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha