جزئیات مرگ مادر سردشتی پس از عمل سزارین تشریح شد

سرویس آذریایجان غربی- مدیر شبکه بهداشت درمان شهرستان سردشت گفت: مرگ مادر سردشتی پس از عمل سزارین را تکذیب کرد و گفت : عمل موفق آمیز بوده و این مادر پس از به دنیا آمدن فرزندش با حال عمومی خوب ربطی به عمل سزارین نداشته است.

به دنبال مرگ یک مادر سردشتی، برخی رسانه های مجازی این شهر عمل ناموفق سزارین در بیمارستان امام خمینی سردشت را علت این مرگ اعلام کردند. حتی در اعلامیه ختم این مادر درگذشت وی « بر اثر عمل ناموفق جراحی زایمان در بیمارستان سردشت» اعلام شد.

این اظهار نظرها واکنش شبکه بهداشت و درمان شهرستان سردشت و اعلام شکایت از برخی کانالهای تلگرامی را به همراه داشته است.

اسماعیل عباس ثانی روز یکشنبه چهاردهم آبان ماه در خصوص جزئیات مرگ مادر سردشتی به خبرنگار کردپرس گفت : مادر باردار ساله در هفته 38 بارداری به بیمارستان امام خمینی سردشت مراجعه می کند که پس از ویزیت توسط ماما و پزشک و بررسی علائم بالینی و انجام آزمایش مشخص می شود دچار افزایش خون و حالت دفع پروتئین از طریق ادرار (پرک لنسی) است و در چنین حالتی ختم حاملگی داده می شود و بیمار در ساعت 12 چهارم آبان ماه در بیمارستان امام خمینی سردشت سزارین می شود و عمل در زمان استاندارد و کاملا موفق و بدون هیچ مشکلی در روند جراحی به اتمام می رسد.

وی افزود : مادر سردشتی پس از سزارین و طی طول نقاهت در ساعت 13 هفتم آبان ماه پس از سه روز بستری با حال عمومی خوب ترخیص می شود . دوبار قبل از سزارین و یکبار از بعد از سزارین آزمایشات مربوطه انجام شده درپرونده بالینی وی وجود دارد که هر سه آزمایش نرمال هستند. وی پس از 8 ساعت در ساعت 21:30 شب همان روز با اظهار تنگی نفس ( دیسترس تنفسی و تاکی پنه)به بیمارستان مراجعه می کند که فوری توسط پزشک اورژانس ویزیت می شود . بلافاصله متخصص بیهوشی نیز در جریان قرار می گیرد و توسط وی نیز ویزیت می شود.

اسماعیل ثانی اضافه کرد : با ویزیت پزشکان مشخص شد میزان اکسیژن در بدن بسیار کم است و به 40 درصد رسیده است. سریعا برای بیمار لوله تراشه می گذارند و اقدام به تخلیه ریه (ساکشن)می کنند که متوجه می شوند ترشحات خونی در ریه وجود دارد. پزشکان به این نظر می رسند در داخل کیسه های هوای ریه خون وجود دارد و باید دلیلی برای آن پیدا می شد. بلافاصله آزمایشات اورژانی انجام می دهند. پزشکان متوجه می شوند کلیه ها دچار مشکل شده و میزان پلاکت خون تا میزان 46هزار کاهش، میزان کراتین نیز افزایش یافته و بیمار دچار کم خونی شده است. تشخیص اولیه پزشکان بیمارستان امام خمینی سردشت نوعی بیماری کمیاب اختلال انعقاد خونی به نام TTP (پورپورای ترومبوسیتوپنیک ترومبوتیک) است که پس از سزارین به دلیل استرس حادی که به بیمار وارد شده است علائم آن به صورت کاهش پلاکت، خونریزی از ریه و مشکل کلیوی به دلیل دفع زیاد خون و افزایش کراتین نمایان شده است.

مدیر شبکه درمان شهرستان سردشت ادامه میدهد : در پی تشخیص اولیه بیماری بلافاصله با سه پزشک فوق متخصص کلیه، ریه و خون بیمارستان امام خمینی ارومیه تماس گرفته می شود و با نظر آنها لام خون محیطی در بیمارستان سردشت تهیه می شود که بر اساس آن بیماری TTP قطعی می شود. با توجه به مشخص شدن بیماری و نوع آن ادامه درمان درسردشت میسر نیست.

ساعت 2 شب حال بیمار وخیم می شود . تلاش برای اعزام بیمار با بالگرد آغاز می شود .هماهنگی برای اعزام بالگرد انجام می شود. پنج متخصص قلب، بیهوشی ، داخلی، زنان و جراح به همراه مدیران شبکه بهداشت بالای سر بیمار حضور پیدا می کنند. نظر پزشکان متخصص برای برگشت میزان اکسیژن بدن دیالیز است. دوساعت دیالیز می شود. میزان اکسیژن بدن بیمار ز 40 به 80 درصد افزایش پیدا می کند. ساعت 4 بامداد رییس شبکه بهداشت به فرماندار سردشت، مدیرکل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی، معاون دانشگاه علوم پزشکی و رییس 115 استان تماس می گیرد تا هرچه سریعتر بیمار به مراکز درمانی ارومیه منتقل شود. بارندگی اجازه پرواز بالگرد را نمی دهد و پرواز به ساعت 6 صبح موکول می شود. ساعت 4 بیمار با آمبولانس به ارومیه اعزام می شود. برای حفظ وضعیت بیمار در طول مسیر برخلاف روال معمول متخصص زنان نیز بیمار را تا ارومیه همراهی می کند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سردشت می گوید: بیمار با کمترین افت وضعیت جسمی به تحویل کادر درمانی بیمارستان امام خمینی ارومیه که سه پزشک فوق متخصص هستند داده می شود.

وی در خصوص بیماری های قبل از بارداری و پس از آن تاکید می کند : این مادر در دوران حاملگی تحت مراقبت ماما و پزشک بوده و در پنج نوبت ویزیت شده است. در طول دوران بارداری و قبل از آن علائم بالینی و آزمایشگاهی دال بر بیماری در این بانوی 19ساله مشاهده نشده است و تمام آزمایشات نرمال و طبیعی بود و حتی بستگانش نیز بر این مهم تاکید کرده اند که هیچ نوع بیماری قبل و بعد از بارداری نداشته است.

مدیر شبکه بهداشت سردشت تاکید کرد : پس از اعزام مادر سردشتی به بیمارستان امام خمینی با خانواده بیمار در تماس بودم و از نوع مراحل درمانی توسط متخصصان رضایت کامل داشتند.

نکته:

خانواده مادر فوت شده سردشتی با وجود تماس خبرنگار کردپرس حاضر به مصاحبه نشدند. دلیل آن مشکلات روحی و موکول کردن آن به زمان مناسب تر بود.

بیماری TTP چیست؟

پورپورای ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک ( Thrombotic thrombocytopenic purpura) گونه کمیاب اختلال انعقاد خون است که همراه با ایجاد لخته‌های خون بسیار ریز در رگهای کوچک تمام بدن است. علت اغلب موارد کمبود آنزیم ADAMTS13 در پلاسماست که یک متالوآنزیم است

علائم بالینی

بیماران به دلیل تشکیل لخته دچار ترومبوسیتوپنیو آنمی (آنمی میکروآنژیوپاتیک) شدید هستند. لخته‌های میکروسکوپیک ایجاد شده موجب آسیب به اندامهایی مانند کلیه (ایجاد نارسایی کلیه) ، قلب و مغز (احتمال سردرد ، اختلال عصبی و سکته مغزی) می‌شوند. بیماران اغلب تب نیز دارند. تظاهرات عصبی نوسان‌کننده شایع هستند و خونریزی داخل مغزی از علل شایع مرگ است.

درمان

بدون درمان میزان مرگ و میر TTP حدود ۹۰٪ می‌باشد ، که اکثراً ظرف ۳ ماه از آغاز علایم رخ می‌دهد. درمان اصلی تبادل پلاسما و جایگزینی با پلاسمای منجمد تازه است. کورتیکواستروئیدها ، آنتی بادی مونوکلونال و تنظیم کننده‌های ایمنی مانند سیکلوسپورین و وینکریستین نیز در درمان بکار می‌روند.

کد خبر 47725

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha