مسئولان به فکر سلامت شهروندان کردستانی باشند/سپیده صفاریان

سرویس کردستان؛ پدیده ریزگردها و ورود آن به آسمان استان‌های غربی کشور موضوع تازه ای نیست اما آنچه بیشتر مورد توجه می باشد کم توجهی و بی رغبتی مسئولان و دستگاههای ذی ربط در بحث آموزش و هشدارهای بهداشتی به شهروندان است.

کردپرس؛ در چند روز گذشته با ورود ریزگردها به آسمان استان کردستان بسیاری از رسانه ها در استان به خبر این پدیده اشاره کردند خبرهایی که بدون تحلیل و هشدار بود و این امر دست مایه نگارش این یادداشت شد که امید است مسئولان بیش از پیش به مسئله سلامت شهروندان اهمیت دهند.

مدت‌هاست، پدیده ریزگردها در مناطق غربی کشور و به ویژه کردستان اتفاق می افتد مسئله ای که سلامت ساکنین این مناطق را با خطر مواجه کرده است با گذشت سالها هنوز هیچ اقدام جدی، انجام نشده است. حتی دریغ از همدردی و دلسوزی برای هموطنان دریغ از توزیع یک ماسک یا یک بطری شیر در سطح شهر.

در بحث برخورد با پدیده ریزگردها در کشور و استان کردستان، باتوجه به این که منبع آن در بیرون از مرزهای کشور و قسمتی از آن نیز در داخل مناطق کویری کشور است نیاز به بحث های کارشناسی است و در این مقال کوتاه نمی گنجد اما مسئله اصلی در ارائه مباحث فرهنگی برای حفظ سلامت شهروندان می باشد که متاسفانه تاکنون از سوی مسئولان دستگاههای ذی ربط در این خصوص کم کاری شده است و امروز ضروری است که پکیج های فرهنگی را ارائه دهند زیرا بر اساس اعلام نظر بسیاری از پزشکان ریزگردها عامل بسیاری از بیماری ها می باشد.

و در جامعه ما بسیاری از کودکان و سالمندان در معرض آسیب های جدی آن هستند اما در چند روز گذشته که شدت و غلظت آلایندگی هوا بسیار بالا بود مدارس تعطیل نشد.

مدیریت بحران استان به حدی احساس مسولیت می کنند که در حادترین شرایط که آلودگی ۸ و ۱۰ برابربیشتر از حد مجاز اعلام شده؛ مدارس شیفت صبح را تعطیل نکردند و تشخیص دادند که شاید با تنفس کودکان شیفت صبح شاید هوای پاک تری برای شیفت بعدازظهر آماده کنند؛ که این اتفاق هم افتاد ولی خیلی کارگر نشد و ناچار شدند؛ شیفت بعدازظهر را تعطیل نمایند.

لذا امروز باتوجه افزایش هزینه های درمان در کشور و در راستای تحقق حقوق شهروندی ضروری است که مسئولات نسبت به این موضوع احساس مسئولیت کنند و مدیریت بحران استان نیز موضوع را با جدیت بیشتری دنبال کنند که فرزندان ما که همان آینده سازان کشور هستند دچار مشکلات تنفسی نشوند و تصمیماتی را که اخذ می کنند به اطلاع عموم جامعه برسانند.

سپیده صفاریان، دبیر آموزش و پرورش ناحیه

کد خبر 47730

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha