نفوذ اقلیم کردستان بر بازار انرژی رو به افول است

سرویس جهان- مدیر سابق بخش مطالعات انرژی اپک در وین معتقد است اقلیم کردستان دیگر مثل سابق بر بازار انرژی جهان تاثیر ندارد و مهم ترین نشانه آن کاهش حدود 300000 بشکه ای صادرات نفت خام از این منطقه است.

به گزارش کردپرس، سعدالله الفازی مدیر سابق بخش تحقیقات انرژی سازمان صادرکنندگان نفت جهان یا اپک در وین، در یادداشتی نوشته است اقلیم کردستان عراق که در حال تبدیل شدن به یکی از صادرکنندگان نفت اپک بود با تحولات اخیر در عراق به عنوان پیامدهای برگزاری رفراندوم، نفوذ خود را بر بازار نفت از دست می دهد.

وی در یادداشتی که در گولف نیوز منتشر شده نوشت: مهم ترین دلیل کاهش تاثیر اقلیم کردستان عراق بر بازار نفت دنیا، کاهش صادرات نفت این منطقه به جهان از 600000 بشکه در روز به حدود 250000 بشکه است. این مقدار با متوقف نمودن صدور نفت از کرکوک از سوی دولت عراق که خط لوله آن از اقلیم کردستان وارد ترکیه می شد، میزان صادرات نفت از این مقدار هم کمتر شده است.

این کارشناس مسائل انرژی نوشت میدان های بزرگ هاوانا و بای حسن در کرکوک و چندین میدان نفتی در استان موصل که زمانی تحت کنترل کردها بود اکنون به کنترل دولت عراق در آمده و کردها نمی توانند از این میادین نفت صادر کنند.

وی در ادامه یادداشت خود نوشته است نفرین زمین هم یکی از دلایل کاهش صدور نفت از اقلیم کردستان می شود زیرا میدان نفتی تق تق اقلیم کردستان که زمانی تصور می شد بیش از 600000000 بشکه نفت خام داشته باشد بر اساس آخرین براوردها فقط حدود 170000000 بشکه نفت خام دارد.

این کارشناس با اشاره بر اصرار عراق بر کنترل گذرگاه های مرزی نوشت در صورت تحقق این امر نفوذ کردها بر بازار نفت به کمترین میزان خواهد رسید.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 47744

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha