رایزنی های بی سرانجام و بخت بسته مرز خسروی

سرویس کرمانشاه- اربعین هرسال باشکوه تر از سالهای قبل برگزار می شود، خیل میلیونی زائرین مشتاق ایرانی و حتی برخی دیگر از کشورها از مرز مهران و دیگر مرزهای جنوبی کشور برای حضور در این اجتماع بزرگ راهی عراق می شوند و باز این مرزخسروی با این سابقه کهن است که در حسرت تردد زائرین می ماند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، " مرز خسروی امروز یا فردا بازگشایی می شود" این جمله آخرین بارقه امیدی بود که چهارشنبه گذشته از سوی برخی از مسئولین عنوان و از طریق رسانه های استان اعلام شد، این جمله دلهای بسیاری از زائرین و مردم استان کرمانشاه را روشن کرد، بارقه ی این امید با گذشت امروز و سپری شدن فردا زود خاموش شد و به نا امیدی گرائید.

مرز خسروی یکی از قدیمی ترین مرزهای ایران با کشور عراق است که از گذشته های بسیار دور به دلیل نزدیکی به عتبات عالیات معبر تردد زائرین این اماکن مقدس برای رفتن به کشور عراق بوده است اما ناامنی های سالهای اخیر در این کشور بحران زده و حضور تروریست ها و سپس داعشی ها در مناطق نزدیک به مرز خسروی در آنسوی مرز، تردد زائرین از این مرز را ممنوع کرد.

اربعین هرسال باشکوه تر از سالهای قبل برگزار می شود، خیل میلیونی زائرین مشتاق ایرانی و حتی برخی دیگر از کشورها از مرز مهران و دیگر مرزهای جنوبی کشور برای حضور در این اجتماع بزرگ راهی عراق می شوند و باز این مرزخسروی با این سابقه کهن است که در حسرت تردد زائرین می ماند.

طی این سالها، مسئولین کشوری و استانی تلاش های بسیاری برای بازگشایی این مرز انجام دادند. رازانی استاندار سابق کرمانشاه سال 95 از طرف مسئولین پایتخت نشین وعده بازگشایی مرز خسروی را برای اربعین 96 داد. وی حتی بارها و بارها گفت که طرف عراقی متعهد شده است که امنیت زائرین ایرانی را در آن طرف مرز تضمین خواهد کرد. در همین راستا بود که از همان یک سال پیش، تلاش ها برای فراهم نمودن زیرساخت ها قوت گرفت. سفرهای پی درپی استاندار سابق جهت پیگیری روند و پیشرفت فیزیکی زیرساخت های مرزخسروی تا روزهای پایانی فعالیتش در کرمانشاه کماکان ادامه داشت. 17 دستگاه مختلف عضو کمیته ستاد اربعین استان خصوصا نیروی انتظامی، هلال احمر، فویت های پزشکی، راهداری و حمل و نقل جاده با جدیت در خسروی زیرساخت ها را آماده می کردند.

شادی مردم قصرشیرین بیش از همه بود زیرا که پس از سالها دوباره این شهر مرزی جان می گرفت. هتل هایی که فقط در این سالها خاک خورده بودند، گردگیری شدند و صاحبان فروشگاه ها اجناس زیادی را خریداری کردند تا مبادا در این ایام شلوغ با کمبود اقلام خوراکی مواجه شوند.

ایام اربعین نزدیک و نزدیک تر شد، رازانی جای خود را به بازوند استاندار جدید داد. استاندار جدید پیگیرتر از استاندار قبل هنوز یک ماه از فعالیتش در این استان نگذشته پنج بار به خسروی سفر کرد تا همه مردم و مدیران بدانند تا چه اندازه موضوع جدی است. بازوند 6 آبان ماه اعلام کرد مرز خسروی هفته آینده بازگشایی می شود اما نشد.

اعتبارات بسیاری از جانب دولت یازدهم و دوازدهم برای ایجاد زیرساخت ها در مرز خسروی اختصاص داده شد. چند تن از معاونین وزار در یک ماه اخیر به کرمانشاه آمدند و مستقیم به مرز خسروی رفتند تا وضعیت زیرساخت ها را ارزیابی کنند. حتی قرار بود وزیر ارتباطات نیز به کرمانشاه بیاید و به مرز سفر کند اما خبر باز نشدن مرز وی را از این سفر منصرف کرد، هرچند که استانداری کرمانشاه لغو این سفر را بدی آب و هوا اعلام کرد اما حقیقت همان است.

عراقی ها زودتر از ما می دانستند که مرز باز نمی شود برای همین از همان 9 آبان ماه موکب های خود را در آنسوی مرز جمع کردند.

آخرین اظهار نظری که درخصوص باز نشدن مرز صورت گرفت توسط حسن قشقاوی رئیس کمیته سیاسی و کنسولی اربعین بود که ضمن اذعان به وجود زیرساخت های مناسب مرز خسروی، سرمایه گذاری هایی که آنجا انجام شد و فشارهای عمومی که برای بازگشایی این مرز وجود دارد، تاکید کرد: اجازه بازگشایی مرز در دستان حیدرالعبادی نخست وزیر عراق است. وی باز نشدن مرز خسروی را تنها به دلیل مسائل امنیتی دانست موضوعی که سابقا مسئولین می گفتند طرف عراقی متعهد به انجام آن شده است

نکته قابل تامل این است که نخست وزیر عراق همین یک هفته پیش به تهران سفر کرد. وی نمی توانست در همان سفر اعلام کند که مرز خسروی باز نمی شود؟

هنوز امیدی برای بازگشایی مرز هست

فرامرز اکبری فرماندار قصرشیرین طی گفتگویی با خبرنگار کردپرس، با بیان اینکه در حال حاضر همه چیز در این سوی مرز مهیای تردد زوار اربعین حسینی است، اظهارداشت: علت باز نشدن مرز خسروی طرف عراقی است.

وی با بیان اینکه رئیس ستاد اربعین کشور و سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق تمام تلاش و رایزنی خود را برای بازگشایی مرز خسروی با طرف عراقی انجام می دهند، عنوان کرد: این احتمال وجود دارد که مرز طی روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری باز شود.

فرماندار قصرشیرین تصریح داشت: باتوجه به اینکه هنوز قریب به یک میلیون نفر از زائرین از مرزها عبور نکرده اند، بازگشایی مرز خسروی حتی با تردد 100 تا 200 هزار نفر زائر در روزهای پایانی اربعین می تواند در کاهش حجم ترافیک مرز مهران و مرزهای جنوبی موثر باشد.

وی با بیان اینکه بخشی از موکب های مستقر در مرز خسروی به سایر مرزها منتقل شده اند اما بخشی دیگر هنوز باقی مانده است، گفت: درخصوص بازگشت زائرین از مرز خسروی باید گفت، ورود مسافر از مرز خسروی به داخل کشور در سالهای گذشته نیز برقرار بوده است و تنها امکان خروج مسافر وجود ندارد. از آنجایی که بیشترزائرین امکانات و ماشین های خود را در همان مرزی که از آن خارج شده اند، مستقر کرده اند احتمال ورود گسترده زائرین به کشور ار مرز خسروی بسیار کم است.

در خاتمه باید گفت؛ باز شدن مرز خسروی جدای از بازگشت تمام امیدهای از دست رفته ای که می توانست برای مردم قصرشیرین در پی داشته باشد، به کاهش ترافیک تردد زائرین از مرزهای مهران، شلمچه و چذابه کمک می کرد. دولت اعتبارات بسیاری را صرف زیرساخت های اربعین در این مرز نمود و هتلداران و صاحبان فروشگاه ها نیز متضرر شدند. اکنون باید به این سوال رسید که چه کسی پاسخگو است؟ پاسخگوی همه امیدهای از دست رفته و خسران های مالی بوجود آمده.

کد خبر 47798

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha