درد مزمن بیکاری در استان کردستان درمان اورژانسی می‎خواهد

سرویس کردستان- نرخ بیکاری در بهار امسال در استان کردستان براساس آمارهای رسمی 13.7 درصد بوده که نسبت به بهار گذشته 1.7 درصد افزایش داشته و بیش از یک درصد هم بیشتر از میانگین کشوری است.

به گزارش کرد پرس، بیکاری به عنوان مشکلی فراگیر در کشور شناخته می‎شود و برنامه‎های کلان ملی هم در سال‎های اخیر در راستای رفع این مشکل طرح‎ریزی شده است. اما این معضل خطرناک در برخی مناطق کشورمان عمق بیشتری دارد و آسیب‎های اجتماعی ناشی از آن هم به مراتب بیشتر در جامعه احساس می‎شود.

گزارش‎های رسمی که نهادهای آماری کشور منتشر می‎کنند براساس استانداردهایی تهیه می‌شود که گاه نشان دهنده واقعیت موجود در جامعه نیست. البته نه اینکه آن نهادها آمارسازی کنند یا عمدا بخواهند دستی در آمار ببرند، بلکه استانداردها به گونه‎ای است که گاه واقعیت را نشان نمی‎دهد. به عنوان مثال براساس استاندارد جهانی اگر کسی یک ساعت در هفته هم در ازای دستمزد کار کند جزو افراد شاغل به شمار می‎آید، یا اینکه برخی اشتغال‎های صوری که در جریان وام دهی‎های خاص مثلا طرح بنگاه‎های زودبازده وجود دارد که جزو آمار اشتغال است. به هر روی حتی براساس آمارهای رسمی کشور هم نرخ بیکاری در استان کردستان نزدیک به 1.5 درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

از سوی دیگر در شهرهای صنعتی و بزرگ امکان اشتغال به برخی شغل‎های غیر رسمی که در زمره اشتغال رسمی به شمار نمی‎آید اما درآمدی نصیب فرد می‎کند وجود دارد که این موضوع در استان‎های کوچک و غیر صنعتی مانند استان کردستان منتفی است. با این اوصاف و به دلایل متعدد دیگری که خاص مناطق مرزی است، درد مزمن بیکاری در این مناطق نیازمند درمانی بسیار اورژانسی است. به باور کارشناسان با توجه به اوج گرفتن جنگ اقتصادی از سوی دشمنان، رفع مشکلات معیشتی و همچنین بیکاری در مناطق مرزی و محروم باید به صورت ویژه‎تر مورد توجه قرار بگیرد.

رشد نرخ بیکاری

احمد رشیدی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان شامگاه دوشنبه در جلسه شورای اشتغال با بیان اینکه نرخ بیکاری جمعیت 10 سال به بالا در کردستان در بهار سال جاری، 13.7 درصد برآورد شده که بیشتر از میانگین کشوری یعنی 12.6 درصد است، گفت: «وزارت کار در راستای برنامه‌های کشوری به ویژه تصمیمات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اقدام به تدوین برنامه جامع اشتغال فراگیر کرده که پیش‎بینی می‌شود نرخ بیکاری در سال 96، به میزان 8 درصد کاهش یافته و 970 هزار فرصت جدید شغلی در بخش‌های اقتصادی ایجاد شود.» این هدفگذاری در سطح ملی قابل قبول است اما کارشناسان بر این اعتقاد هستند باید مسائلی مانند واقعی شدن آماردهی اشتغال از یک سو و متوازن شدن ایجاد اشتغال و توجه ویژه به مناطق محروم‏تر مانند کردستان در این برنامه دیده شود.

ضرورت برنامه‎ریزی برای جذب اعتبارات

بهمن مرادنیا، استاندار کردستان هم در جلسه کارگروه اشتغال استان،با بیان اینکه 200 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اشتغال در سال جاری در نظر گرفته شده و 4 ماه زمان نیز برای جذب این اعتبار تعیین شده، خواستار همکاری و همگرایی دستگاه‎های مسئول برای جذب این اعتبار در استان شد.

وی مدت زمان در نظر گرفته شده برای جذب اعتبار را طولانی دانست و افزود: «از این اعتبار باید به عنوان فرصتی برای توسعه استان و ایجاد اشتغال بهره بگیریم.»

استاندار کردستان با اشاره به ضرورت توزیع شهرستانی و دستگاهی این اعتبار، عنوان کرد: «60 درصد از این اعتبار به صورت شهرستانی توزیع می‌شود و 40 درصد نیز به شهرستان‌هایی که عملکرد موفق تری داشته باشند، اختصاص خواهد یافت.»

به باور کارشناسان جذب موثر اعتبارات مورد اشاره نیازمند ارایه طرح‎های اقتصادی با توجیه اقتصادی و تلاش برای ایجاد اشتغال پایدار است و این مهم تنها با همراهی دستگاه‎های دولتی با فعالین بخش خصوصی و نظارت صحیح بر نحوه هزینه کرد این اعتبارات عملی است.

کد خبر 47805

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha