آیا آمریکا کردهای سوریه را تنها می گذارد؟

سرویس جهان- استاد دانشگاه قادرهاس می گوید ترکیه به قطع حمایت آمریکا از کردهای سوریه امیدوار است و مدیر انستیتو قرن 21 معتقد است کردها مهره باارزش برای آمریکا در سورریه محسوب می شوند بنابر این آنها را تنها نمی گذارد.

به گزارش کردپرس، برخی رهبران کرد عراق از جمله مسعود بارزانی می گویند انتظار نداشتند آمریکا در برابر تلاش عراق برای کنترل دوباره بر مناطق مورد مناقشه کردها را تنها بگذارد. اکنون با توجه به نزدیک شدن به پایان یافتن داعش در سوریه نیز چنین مسئله ای درباره قطع حایت آمریکا از کردهای سویه مطرح شده است.

سولی اوزل از دانشگاه قادر هاس به VOA گفت: موضع آمریکا درباره کردهای عراق در مناقشه با دولت مرکزی عراق باعث ایجاد تغییر نگرش ترکها به این کشور پیرامون مسئله کردها شده است.

وی افزود: وقتی هر فردی از ترکیه درباره رفراندوم حرف می زد 200 درصد مطمئن بود که آمریکا پشت این مسئله قرار دارد. اما رفراندوم برگزار شد و آمریکا کردها را فروخت. مشخص بود آمریکا حداقل در این مقطع نمی خواست یک دولت مستقل کردی بوجود بیاید.

این کارشناس مسائل روابط بین الملل با اشاره به امید ترکیه به قطع حمایت آمریکا از کردهای سوریه می گوید ترکیه امیدوار است تاریخ وقایع اخیر در کردستان عراق برای کردهای سوریه نیز تکرار شود.

وی افزود: آیا حوادث کردستان عراق درباره کردهای سوریه نیز تکرار می شود؟ این سوال بسیار با ارزشی است. من همیشه به این جمله غیردوستانه هنری کیسینجر وزیر وقت خارجه آمریکا که کمک به کردهای عراق را در دهه 1970 قطع کرد رجوع می کنم. کیسینجر گفت:« روابط بین الملل موسسه خیریه نیست.» آیا آمریکا همان کار را که با کردهای سوریه می کند که با کردهای عراق کرد؟ ترکیه امیدوار است که چنین شود.

اما هالدون سولماز ترک مدیر موسسه قرن 21 در آنکارا گفت وضعیت ژئوپلتیک کنونی خاورمیانه بسیار به نفع کردهای سوریه است.

وی افزود: عراق و سوریه به مهم ترین آوردگاه آمریکا و روسیه تبدیل شده اند. صحنه به یک صفحه شطرنج شبیه است و کردها مهره ای ارزشمندی برای این دو کشور هستند. بنابر این هر دو کشور ی خواهند در موقعیت دوستانه ای با آنها قرار گیرند. به همین دلیل نه آمریکا و نه روسیه کردها را رها نخواهند کرد.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 47879

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha