انتظار طولانی  زائران بدون ویزا برای رفتن به عراق در مرز مهران

سرویس ایلام- همه ساله در آستانه اربعین حسینی صدها هزار زائر از نقاط مختلف کشور خود را به مرز مهران رسانده تا پس از چند کیلومتر پیاده روی شورانگیز از پل زائر شهر مهران تا پایانه مرزی از طریق این گذرگاه مرزی و مشهور راهی عتبات عالیات در کشور عراق شوند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس در میان این خیل بی شمار زائران عده ای بخاطر برخی مشکلات بدون در دست داشتن ویزا خود را به این مرز رسانده و پشت گیتهای کنترل گذرنامه در شهر مهران و یا پایانه مرزی در انتظار اجازه نیروهای مرزبانی می مانند که به آنها اجازه این سفر داده شود.
در سالهای گذشته در آخرین روزهای اربعین با توافق مسئولان ایرانی و عراقی در ساعاتی از شبانه روز انتظارهای طولانی برای افراد بدون ویزا به پایان می رسید و این افراد که شمار آنها نیز بسیار زیاد بود می توانستند بدون ویزا به کشور عراق بروند.
امسال اما این انتظارهای طولانی برای این افراد زائر که از نقاط مختلف کشور به استان ایلام و مرز مهران آمده بودند هیچگاه به پایان نرسید و این افراد با این که با مشکلات بسیاری پشت گیتهای انتظار مانده بودند ناامیدانه در حال بازگشت به شهرهایشان هستند.
ضبط گذرنامه زائران بدون ویزا
خبرگزاری کردپرس در شهر مهران و پایانه مرزی به سراغ تعدادی از این افراد رفته و نظراتشان را در این زمینه جویا می شود.
خانم حیدریان به همراه سه نفر دیگر از دوستانش می گوید هفت روز است که بدون داشتن ویزا در شهر مهران گرفتار شده و در انتظار کسب اجازه برای رفتن به عراق است.
وی می گوید: در اولین گیت پس از پل زائر در شهر مهران از ادامه مسیرش به سوی پایانه مرزی جلوگیری می شود و مجبور می شود به شهر مهران بازگردد.
خانم حیدریان افزود: مأموران مرزبانی در مهران گذرنامه اش را ضبط کرده اند و به وی گفته اند پس از اربعین از طریق پست گذرنامه اش برایش ارسال می شود ، این در حالی است که وی قصد داشته در این فرصت هفت روزه تا اربعین به شهر ایلام رفته و ویزا بگیرد اما دیگر بدون در دست داشتن گذرنامه این امکان از وی سلب شده است.
به سفر بدون ویزا از طریق مرز مهران عادت کرده بودیم
حسین صادقیان یکی دیگر از زائرانی است که بدون داشتن ویزا به همراه تعدادی از دوستانش از استان همدان برای رفتن به عراق به مرز مهران آمده است.
وی افزود: امسال برای چهارمین سال پیاپی است که برای شرکت در مراسم اربعین کشور عراق به استان ایلام و مرز مهران می آید و در سه سال گذشته هر بار با چند روز انتظار و ماندن در پشت مرز توانسته بود بدون ویزا و حتی گذرنامه به کشور عراق برود.
صادقیان افزود: در این چند سال به سفر بدون ویزا از طریق مرز مهران عادت کرده بودیم اما امسال نیروی انتظامی با ایجاد گیتهای متعدد کنترل گذرنامه دیگر به ما اجازه این سفر را نداد.
وی در خصوص مشکلاتی که در مهران دارند می گوید: شبها مجبوریم یا در داخل ماشینمان و یا در پارکهای مهران شبهای خود را سپری کرده تا شاید بازهم بتوانیم به این سفر معنوی برویم.
ویزا داشتیم کنترل نمی کردند بدون ویزا آمدیم کنترل می کنند
م- اسماعیلی از شهرستان کوهدشت استان لرستان نیز به همراه تعداد حدود 10 نفر از هم شهریانش که هیچکدام ویزا و گذرنامه ندارند برای رفتن به عراق به مرز مهران آمده است.
وی می گوید: در طول سه سال گذشته هر بار با داشتن ویزا به کشور عراق سفر کرده است که در دو سال گذشته در حالی که ویزا به همراه داشته در پایانه مهران از وی ویزا خواسته نشده و در میان افراد پرشماری که ویزا نداشته اند از کشور خارج شده است.
وی افزود:در سالهای گذشته نیز شمار زیادی از هم شهریانش هر بار بدون ویزا به عراق می رفتند و در واقع آنان وی را تشویق کردند که امسال بدون ویزا همراهشان به عراق برود اما تا امروز چنین امکانی برایشان میسر نشده است.
اسماعیلی افزود:به این خاطر امسال با این امید که باز هم برای خروج از مرز مهران نیاز به ویزا نخواهد بود به این شهر آمده اما از بخت بد او امسال سخت گیری های زیادی در مورد افراد بدون ویزا به عمل آمد و تا این لحظه نتوانسته است از کشور خارج شود.
این شهروند کوهدشتی ادامه داد: با اینکه در شهر مهران از نظر آب و غذا هیچ مشکلی نداریم واز طریق موکبهای این شهر غذای رایگان بین زائران پخش می کنند اما در زمینه اقامت مشکل داشته و چون توانایی اجاره کردن خانه را نداریم شبها در بلوارهای مهران می خوابیم.
کاروانهای زیارتی ما را سرکار گذاشتند
با اینکه از شهر ایلام تا پایانه مرزی مهران حدود 7 گیت مخصوص کنترل ویزای زائران وجود دارد و احتمال عبور از این همه گیت بدون ویزا به سختی امکان پذیر است اما در کمال تعجب در نزدیکی های پایانه مرزی و قبل از آخرین گیت افراد زیادی هستند که بدون داشتن ویزا خود را به این محل رسانده اند.

اگرچه که بیشتر زائران بدون ویزا به هوای اینکه مثل سالهای گذشته می توانند بدون داشتن ویزا به کشور عراق بروند به شهر مهران آمده اند اما افرادی هم هستند که ناخواسته گرفتار شده و در پشت مرز مانده اند.
خانم سکینه – م از استان خراسان شمالی در این زمینه به کردپرس می گوید: به همراه یک کاروان 80 نفره از خراسان به مهران آمده و رئیس کاروان قرار بوده برای همه آنها ویزا تهیه کرده و دیگر امورات سفرشان را انجام دهد.
وی افزود: در حالی که هزینه ویزا هم پرداخت کرده زمانی که به مهران آمدند متوجه شده که مسئول کاروان برای 15 نفر از این 80 نفر ویزا تهیه نکرده است و مأموران مرزبانی مهران از ادامه سفر وی و 14 نفر دیگر عضو این کاروان جلوگیری کرده اند.
امکان سفر بدون ویزا به عراق امسال به صفر رسیده است
در چند روزی که در شهرستان مهران و پایانه مرزی این شهر حضور داشتیم با افراد زیادی مواجه می شوم که بدون ویزا در نقاط مختلف این شهر پرسه زده و با استفاده از امکانات رایگان پایانه مرزی از جمله محل خواب و غذای رایگان برای سفر به عراق انتظار می کشیدند.
همه این افراد با امیدواری در انتظار روزهای آینده بودند و با اینکه بارها از مسئولان شنیده بودند که امسال دیگر امکان سفر بدون ویزا وجود ندارد اما بازهم امید خود را از دست نداده و برای رفتن انتظار می کشیدند.
در سالن پایانه مرزی مهران و در آخرین گیتی که گذرنامه زائران قبل از رفتن به عراق مهر می خورد از یک افسر مرزبانی در خصوص وضعیت این همه افرادی که بدون گذرنامه در مهران هستند سوال می پرسم که وی می گوید: با قاطعیت می گویم که امسال حتی یک درصد هم امکان فرستادن این زائران بدون ویزا به کشور عراق وجود ندارد و این احتمال در حد صفر است.
در آنسو تر از سالن مسافری پایانه مرزی مهران اما افراد زیادی را می بینم که دست به هرکاری می زنند تا نا امیدی هیچ وقت به سراغ آنها نیاید و همچنان امیدوار بمانند.
این امیدواری حتی گاهی به صورت عزاداری های شورانگیزی نمایان می شود که تعداد حدود 100 زائر آذری زبان یکصد متر دورتر از سالن مسافری پایانه مرزی مهران در حال انجام آن هستند. عزاداری هایی که همراه با مداحی و خواندن زیارت عاشورا و گریه زائران اشک آنهایی را هم که ویزا در دست دارند را جاری کرده است.
گزارش حشمت اله کرمی نژاد

کد خبر 47943

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha