دست‎انداز بانک‎ها در جاده رشد تولید استان کردستان

سرویس کردستان- مسئولان دولتی و تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در یک گلایه مشترک از بانک‌ها میخواهند سرعت تسهیلاتدهی به تولید را افزایش دهند اما ظاهرا بانکها گوش‌شان به این حرفها بدهکار نیست.

به گزارش کردپرس، تامین منابع مالی یکی از مهم‎ترین پیش‎نیازهای به حرکت درآمدن چرخ‎های تولید است. تولیدکنندگان استان کردستان هم در کنار همه مشکلات و معضلاتی که با آن روبرو هستند مهم‎ترین گلایه‌شان دسترسی نداشتن به منابع مالی ارزان قیمت بانکی است. سود تسهیلات بانکی به شدت بالا است و بازپرداخت وام با این نرخ سودها از عهده تولیدکنندگان به طور کلی و تولیدکنندگان مناطق محروم به طور خاص بر نمی‎آید. اما این همه ماجرا نیست کندی روند ارایه تسهیلات هم خود موجب افزایش استهلاک و خواب سرمایه می‎شود و براساس انتقادهایی که از سوی صنعتگران و تولیدکنندگان استان کردستان شنیده می‎شود سرعت ارایه تسهیلات از سوی بانک‎ها بعد از موافقت اولیه تا مرحله پرداخت چندین برابر میانگین کشوری است و گاه ماه‎ها و حتی نزدیک به یک سال تولیدکنندگان در انتظار دریافت تسهیلات می‎مانند.

درخواست مقامات دولتی برای افزایش سرعت تسهیلات دهی

عملکرد نامطلوب بانک‎های استان در حمایت از تولیدکنندگان تا جایی پیش رفته که هفته گذشته سه تن از مقامات استانی به صورت همزمان به بانک‎ها توصیه کردند سرعت تسهیلات‎دهی‎شان را افزایش دهند.

بهمن مرادنيا، استاندار كردستان با تاكيد بر اهميت نقش بانك‎ها در اقتصاد استان، گفت: «بانك‎ها مى توانند عامل رونق يا ركود در اقتصاد استان باشند. اين ذهنيت در بين مردم و مديران استان وجود دارد كه بانك‎ها همكارى لازم را در تعاملات اقتصادى استان ندارند، بايد اين ذهنيت پاك و برعكس آن اقدام و اثبات شود.»

معاون هماهنگى امور اقتصادى و توسعه منابع استاندار كردستان هم از بانك‌هاى استان خواست با اتخاذ رويه‌هاى سهل‌گيرانه در اعطاى تسهيلات، از توليد در استان حمايت كنند.

حسين فيروزى با بیان اینکه برخى قوانين بانكى صلبى و غير قابل تغيير است، اما برخى قوانين قابل تفسير است و ما از بانك ها انتظار داريم از اين قوانين، رويه هاى كارآمد اتخاذ كنند، گفت: «اخذ وثيقه ها، اظهارنامه هاى مالياتى و چك هاى برگشتى از جمله موارد قوانين غير صلبى است كه بانك ها مى توانند در اين موارد با رويه هاى كارآمد در مورد آنها سهل گيرانه اقدام و از توليد كنندگان حمايت كنند.»

محمد دره‌وزمی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان هم گفت: «برای رفع موانع تولید، دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها سرعت کار خود را بالا ببرند تا وظایف تعیین شده در دولت محقق شود.»

رونق اقتصادی در گرو تحول بانکی

به باور کارشناسان اقتصادی رونق اقتصادی خصوصا رونق در مناطق محروم نیازمند تحول در نظام بانکی است. اگر بانک‎ها نتوانند یا نخواهند منابع مالی را به سمت بخش‎های مولد و تولیدی هدایت کنند، نمی‎توان انتظار تحولی مثبت در اقتصاد را داشت. این مهم در مناطق محروم بیش از سایر مناطق برخوردار احساس می‎شود چرا که از یک سو توان سرمایه‎گذاران در این مناطق کم است و نیازمند حمایت بیشتر هستند و از سوی دیگر سرمایه‎گذاران بزرگ‎تر هم برای حضور در مناطق محروم انگیزه می‏خواهند و اگر شرایط پرداخت تسهیلات برای آنان در مناطق محروم تسهیل شود انگیزه بیشتری برای انجام سرمایه‎گذاری در این مناطق خواهند داشت. بنابراین یکی از نیازهای اساسی برای رونق اقتصاد خصوصا در مناطق محروم تحول در نظام بانکی و تسهیل دسترسی به تسهیلات است که فعلا نشانه‎ای از آن دیده نمی‎شود.

کد خبر 48015

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha