ماموستا قادری: اکثر مسئولان ما، مدیران زمان بحران نیستند

سرویس کرمانشاه- ماموستا قادری در حاشیه کلاس تفسیر هفتگی خود در مسجد قبای پاوه؛ در خصوص زلزله اخیر،از ضعف مدیریت شهرستان‌های منطقه گله کردند و گفتند: اکثر مسئولان ما مدیران زمان بحران نیستند والّا این‌همه احساسات خودجوش مردم که از همه نقاط به سمت مناطق زلزله‌زده در قالب کمک‌های انسان دوستانه سرازیر شده، اگر مدیریت می‌شد و وسایل را با مساوات در میان مردم مستحق توزیع می‌کردند، قطعاً مشکلات کمتری داشتیم.

به گزارش کردپرس از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام‌جمعه پاوه؛ در حاشیه کلاس تفسیر سه‌شنبه‌شب 23/آبان/96 که با حضور جمع کثیری از علاقمندان به قرآن و حدیث در مسجد قبا پاوه برگزار شد، گزارشی از سفر به مناطق زلزله‌زده را ارائه دادند و ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار که عزیزان خود را در زلزله اخیر ازدست‌داده‌اند عمق فاجعه را بسیار بزرگ عنوان کردند و گفتند: بنده به‌اتفاق جمعی از روحانیون در لحظه‌های اول به مناطق زلزله‌زده رفتیم و این مناطق را دیدیم، طبیعتاً دیدن با شنیدن بسیار متفاوت است.

وی افزوند: معتقدم عمق فاجعه خیلی بیشتر از آن چیزیست که رسانه‌ها اعلام می‌کنند؛ زیرا افراد بسیار زیادی هنوز زیر آوارها مانده‌اند و در روستاها نیز مردم، عزیزان خود را بدون اطلاع مراجع قانونی دفن کرده‌اند.

ایشان به سهمگین بودن زلزله اشاره کردند و گفتند: به گفته کارشناسان، زلزله با این شدت در ۶۰۰ سال گذشته در مناطق کردنشین غرب ایران بی‌سابقه بوده است؛ لیکن خداوند به این مردم بیچاره رحم کرده که با وقوع اولین زلزله از خانه‌های خود بیرون آمده‌اند و شاید لطف پروردگار، بیچارگی مردم و وجود کوه بمو که قرآن می‌فرماید «وَالْجِبَالَ أَوْتَاداً» سبب شده که تلفات انسانی کمتر شود درحالی‌که ما در منجیل و رودبار وبم شاهد بودیم که زلزله‌هایی با شدت کمتر از زلزلۀ سرپل تلفات بسیار زیادتری داشت.

ماموستا ملا قادر قادری گفتند: سفر ما به مناطق زلزله‌زده سبب خوشحالی و آرامش مردم این مناطق گردید و در مسیر خود بر جنازه چند نفر از اهالی روستاها نماز خواندیم و در تعزیۀ چند خانواده شرکت کردیم؛ در روستای اسپر زنی جوان را دیدیم که گفت در زلزله دیشب دو نفر از اعضای خانواده‌ام را در سرپل ازدست‌داده دادم و تا حالا گریه می‌کردم اما با دیدن شماها شیون را به شادی تبدیل می‌کنم.

ایشان به فوت دو نفر از روحانیون سرپل ذهاب ازجمله مرحوم ماموستا عبدالله الیاسی اشاره کردند و گفتند: ایشان نیرویی جوان، فکری و مفید برای نسل جوان بود که معتقدم با مرگ خود سرپل ذهاب را دچار لطمه کرد.

امام جمعه پاوه در ادامه از ضعف مدیریت شهرستان‌های منطقه گله کردند و گفتند: اکثر مسئولان ما مدیران زمان بحران نیستند وگرنه این‌همه احساسات خودجوش مردم که از همه نقاط به سمت مناطق زلزله‌زده در قالب کمک‌های انسان دوستانه سرازیر شده، اگر مدیریت می‌شد و وسایل را با مساوات در میان مردم مستحق توزیع می‌کردند، مشکلات کمتری داشتیم.

ایشان با اظهار گله‌مندی از بعضی مسئولان شهر پاوه خاطرنشان کردند: در این شهر هر کس به میل خود دارد کمک جمع می‌کند و بدون برنامه به مناطق زلزله‌زده می‌برد؛ که این بی‌برنامگی باعث بروز مشکلات زیادی شده است؛ نمی‌دانم چرا آقایان مسئول، ستادی تشکیل نمی‌دهند و اوضاع را مدیریت نمی‌کنند؟ نکند آقایان تحت تأثیر برخی تحلیل‌های غلط قرارگرفته‌اند.

ماموستا قادری به سخنان منتسب به امام‌جمعه کنگاور که در سطح وسیعی در فضای مجازی منتشر و علی‌رغم انتظارها، تکذیب هم نشد و باعث ناراحتی مردم گردید؛ اشاره و تصریح کردند: امام‌جمعۀ کنگاور گفته است؛ همه‌پرسی کردستان عراق موجب زلزله شده است؛ اگر این اظهارات صحت داشته باشد، مایه تأسف است، قطعاً در این مقطع زمانی که مردم و مسئولان مشغول خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان هستند؛ بیان چنین مطالبی نمی‌تواند در راستای خدمت به مردم باشد؛ همه‌پرسی در کردستان عراق بوده است و کشته و زخمی کردستان عراق به ۱۵۰ نفر نمی‌رسد، اما کشته و زخمی ما که همه‌پرسی انجام نداده‌ایم بیش از ۸ هزار نفر است.

وی با درخواست از مردم و مسئولان برای توجه نکردن به این‌گونه تحلیل‌ها افزودند: از مردم عزیز می‌خواهم در مقابل این جملۀ مردود بیشتر غیرت نشان داده و کمک‌های بیشتری را روانه مناطق زلزله‌زده نمایند.

ایشان به عدم امنیت راه ثلاث باباجانی و مسیر قلخانی اشاره کردند و گفتند: بنده به مردم شریف شهرستان پاوه که غیرت به خرج داده‌اند و کمک‌های بسیاری جمع نموده‌اند، عرض می‌کنم الآن راه ثلاث باباجانی امنیت ندارد و وسایل به دست افراد نیازمند نمی‌رسد لذا تا مسئولین و نیروهای نظامی و انتظامی امنیت این راه را تأمین نکنند آگاهانه به این منطقه سفر کنند؛ زیرا کاروان‌های قبلی که رفته‌اند توسط عده‌ای جاهل مورد تعرض قرارگرفته و بارهایشان را برده‌اند.

امام‌جمعه پاوه این حرکات دور از اخلاق در مسیر راه و سفر به ازگله را مایه تأسف، دانستند و گفتند: این حرکات دور از اخلاقِ مسلمانان و قوم کرد است.

وی در این خصوص اضافه کردند: از مسئولین نظامی و انتظامی و امنیتی و مردم شریف تازه‌آباد ثلاث انتظار داریم از حریم نظام و مهمانان و کاروانهای کمک رسانی که به این منطقه می‌آیند را حفاظت نمایند.

ایشان از همه مردم بخصوص مردم استان کردستان و مردم اورامانات و استان کرمانشاه تشکر و تقدیر نمودند؛ افزودند: از کلیه مردم درخواست می کنم تا می‌توانند دریغ نکنند و دست مردم گرفتار دشت ذهاب را بگیرند.

ماموستا قادری در پایان سخنانشان، اعلام کردند: کلاس هفتگی مسجد قبا - در بخش برادران - تا اطلاع ثانوی تعطیل می شود و امسال نیز جشن میلاد را با سبک سال‌های گذشته نخواهیم داشت و هزینۀ آن را به مناطق زلزله‌زده خواهیم فرستاد.

کد خبر 48403

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha