نیچروان بارزانی: بغداد سعی در نابودی ساختار فدارلی اقلیم کردستان دارد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نخست وزیر اقلیم کردستان با اعلام اینکە روابط میان ایران و اقلیم ادامه دارد، گفت کە بغداد سعی در نابودی ساختارفدارلی اقلیم کردستان دارد.

به گزارش کردپرس به نقل از KDP.info نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان در کنفراسی خبری؛ در مورد دیدار خود با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه گفت که هیئت اقلیم در این دیدار بر یکپارچگی خاک عراق و تثبیت قانون اساسی تاکید کرده و ماکرون خواستار آغاز گفتگوی میان اربیل و بغداد در چارچوب قانون اساسی عراق بوده و آمادگی خود را برای کمک به این امر اعلام کرده است.

وی افزود اما تا کنون هیچ گونه اقدام مثبتی از سوی بغداد در این زمینه صورت نگرفته و هیچ زمان مشخصی نیز برای دیدار مقامات دولت اقلیم کردستان و دولت عراق تعیین نشده است و قرار است که بغداد زمانی را برای این امر تعیین و به اربیل اعلام کند.

همچنین گفت که به زودی نشستی را در مورد محتوای گفتگوهای خود با ماکرون، با احزاب و جریان های سیاسی اقلیم و پارلمان کردستان انجام داده و موعد برگزاری انتخابات اقلیم کردستان را نیز تعیین می کنند.

وی افزود که آنچە بغداد علیه اقلیم انجام داده ارتباطی با برگزاری رفراندوم استقلال ندارد و از قرائن موجود در بودجە 2018 عراق پیداست که آن را به عنوان فرصتی برای از بین بردن ساختار اقلیم کردستان می دانند و بغداد در این راستا تلاش می کند.

وی با اشاره به اینکه هیئت دولتی اقلیم نتوانسته که از طریق فرودگاه بغداد به فرانسە سفر کند و بە همین دلیل این سفر از طریق ترکیە انجام شد، گفت که مسئلە ممنوعیت پروازهای خارجی در فرودگاه های اقلیم تنها بخش کوچکی از مشکلات میان اربیل و بغداد است و باید نخست وزیر عراق خود را در قبال مردم اقلیم مسئول بداند، چرا که اکنون در حال مجازات کردن بخشی از مردم عراق است.

نخست وزیر اقلیم تاکید کرد کە روابط اقلیم با ایران ادامە داشتە و بستن گذرگاه های مرزی در جهت منافع هیچ یک از طرفین نیست و خواستار بازگشایی تمامی این مرزها شد.

بارزانی تاکید کرد که سازمان ملل در قبال وقایع دوزخورماتو همچنان که انتظار می رفت عمل نکرد، و این مسأله را کم اهمیت جلوه داد و خواستار انجام اقدامات لازم در قبال رویدادهای دوزخورماتو هستیم شد.

همچنین تاکید کرد نهادهای بین المللی و به ویژه سازمان ملل باید از آنچه در طوزخورماتو روی داده مطلع شده و به یاری آوارگان کرکوک و مناطق مورد مناقشه آمده و کمیته ای برای شناسایی و تعیین موارد نقض حقوق بشر در این مناطق تشکیل دهند.

بارزانی از دولت عراق نیز خواست که افرادی را که در نقض حقوق بشر در این مناطق دست داشته اند، شناسایی و مجازات کند.

کد خبر 49582

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha