اعتصاب دوباره معلمین اقلیم کردستان در اعتراض به عدم دریافت حقوق

سرویس عراق و اقلیم کردستان- معلمین اقلیم کردستان، در استان سلیمانیه، با اعلام اینکه طی 5 ماه گذشته حقوقی از سوی دولت اقلیم به آنان پرداخت نشده، در اعتراض به این امر بار دیگر اعتصاب کرده و درهای مدارس اقلیم را بستند.

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری خلک، معلمین استان سلیمانیه اقلیم کردستان اعلام کردند که دولت اقلیم طی پنج ماه گذشته فقط نصف حقوق یک ماه را به آنان پرداخت کرده است و این معلمین در وضعیت معیشتی دشواری قرار گرفته و به همین دلیل در اعتراض به این شرایط و عدم دریافت حقوق اعتصاب کرده و از حضور در کلاس‌های درس خودداری می کنند.

معلمین معترض تأکید می کنند که معلمین و دانش آموزان در اقلیم قربانی سیاست و عملکرد نادرست دولتی ناکارآمد هستند و عدم پرداخت حقوق از سوی دولت به معلمین، موجب بسته شدن درهای مدارس در اقلیم شده است.

همچنین اعلام کردند که در صورت تداوم این شرایط و عدم پرداخت حقوق، بار دیگر به اعتراضات خیابانی روی می‌آورند.

این در حالی است که دولت عراق اعلام کرده که حقوق وزارت‌های آموزش و پرورش و همچنین بهداشت در اقلیم کردستان را پس از بررسی کامل لیست حقوق‌بگیران پرداخت می کند، اما تاکنون این بررسی ها پایان نیافته و مقامات وزارت آموزش و پرورش اقلیم اعلام کرده اند که موعد پرداخت این حقوق از سوی دولت عراق مشخص نیست و از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش در لیست حقوق‌بگیران دولت اقلیم حذف شده و این امر موجب نگرانی های بیشتری برای معلمین و کارکنان سیستم آموزشی در اقلیم شده است.

دولت عراق در چهار سال گذشته و در پی اختلافات با دولت اقلیم کردستان، پرداخت بودجه و حقوق کارمندان به اقلیم را متوقف کرده و دولت اقلیم نیز اعلام کرده که به دلیل، بحران اقتصادی، کاهش نرخ نفت، جنگ داعش و ورود آوارگان، قادر به پرداخت کامل و به موقع حقوق کارمندان و حقوق‌بگیران خود نیست.

عدم پرداخت حقوق طی 4 سال گذشته موجب بروز اعتراضات و اعتصابات شدید و گسترده در اقلیم شده و این اعتصابات به نیروهای پلیس، پزشکان و دیگر قشرهای حقوق‌بگیر نیز کشیده شده و تظاهرات خیابانی گسترده ای نیز در این رابطه برگزار شده است.

کد خبر 52759

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha