در نشست چهار ساعته استاندار آذربایجان غربی با خبرنگاران چه گذشت؟

سرویس آذربایجان غربی- محمدمهدی شهریاری در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه و مطبوعات که چهار ساعت به طول انجامید پاسخگوی سوال حدود 30 نفر از خبرنگاران بود

به گزارش کردپرس، محمد مهدی شهریاری در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه رسانه ها چشم و گوش بیدار جامعه هستند، افزود: رسانه ها توانایی بالایی دارند و با نقد سازنده و همدلی با دولت، می توانند امید را به جامعه تزریق کنند.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه این قشر می توانند در رشد و توسعه اقتصادی استان بسیار موثر باشند، افزود: همه می‌دانیم استان مشکلات زیادی دارد و زیرساخت چندانی نیز در آن ایجاد نشده است لذا با توانایی و همراهی خبرنگاران می‌توانیم رشد و توسعه را در استان شاهد باشیم.

وی افزود: اصحاب رسانه باید با تقوای لازم و با راستی و درستی مشکلات مردم را برای مسئولان بازگو کنند و بتوانند با همراهی و همکاری، امید را به جامعه تزریق نمایند.

دولت مصمم است دریاچه ارومیه را احیا کند اما در این زمینه نیازمند مشارکت مردم هستیم

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه دولت مصمم به احیای دریاچه ارومیه است، گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه یک بحران زیست محیطی ملی است و تبعات آن حتی تهران را نیز در بر می گیرد.

شهریاری در خصوص سوال خبرنگاری مبنی بر ایجاد کمپین و نامه به رهبری برای احیای دریاچه ارومیه گفت: دولت به وظایف خود در قبال احیای دریاچه ارومیه پایبند است و به نظرم فرصت مناسبی برای شروع چنین کمپینی نیست زیرا صندوق توسعه ملی نیز محدودیت‌هایی دارد و در نهایت بازهم دولت باید این دریاچه را احیا کند.

وی افزود: وقتی شخص رئیس جمهوری و معاون اول ایشان حساسیت لازم را برای احیای دریاچه ارومیه دارند، لزومی به ایجاد فضاهای این چنینی نیست.

مقام عالی استان ادامه داد: یکی از دلایل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه الگوی کشت ناصحیح کشاورزی است؛ متاسفانه برخی ها با دستاویز قرار دادن حوزه کشاورزی و خشک شدن دریاچه ارومیه فقط اهداف شخصی خود را دنبال می کنند.

شهریاری اظهار داشت: در مورد دریاچه ارومیه دولت وظیفه دارد برنامه‌هایی را با مشارکت مردم برای احیای آن انجام دهد با این حال متاسفانه اتفاقاتی چون ساخت سدهای بی برنامه طی ۳۰ سال گذشته و یا کشاورزی و همچنین مشارکت نداشتن مردم کار را سخت کرده با این حال در صورت تصویب فاینانس توسط نمایندگان مجلس، سرعت پروژه‌های احیای دریاچه تسریع و امید بیشتری به بهبودی آن خواهیم داشت.

نقد صادقانه عملکرد مدیران از اساسی ترین وظیفه رسانه هاست

استاندار آذربایجان غربی گفت: برخی از شبکه های اجتماعی با دامن زدن به برخی اخبار نادرست فضای استان را متشنج می کنند؛ مثلا انواعی از لیست های مدیران کل آینده را بر خروجی خود قرار می دهند که بنده حتی آنان را نمی شناسم که در این خصوص از رسانه ها انتظار می رود تا در نشر اخبار تقوا را رعایت کرده و از نشر شایعات جلوگیری کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با به طول انجامیدن آغاز تغییرات در سطح مدیران کل، گفت: در این رابطه باید بررسی های کارشناسی انجام و از اقدامات عجولانه پرهیز شود؛ مدیران جدیدی معرفی شده و منتظر استعلام آنان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه برای دولت مدیر اصلاح طلب و اصولگرا فرقی ندارد، اظهار کرد: ما به دنبال مدیران متخصص و دلسوز برای مردم هستیم.

وی همچنین در پاسخ به حاشیه های مربوط به خانه جوان ارومیه، گفت: خانه جوان، کجا خانه ای برای جوان بوده است، متاسفانه تبدیل به خانه خلوت استانداری شده بود؛ این خانه یک سال به صورت مشروط به اداره ورزش و جوانان واگذار شده است تا در اختیار بانوان، جوانان و معلولان قرار گیرد؛

شهریاری همچنین با پیشنهاد واگذاری خانه جوان به سمن ها مخالفت کرد.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: بسیاری از کارکنان خانه جوان به ‌صورت رانتی استخدام شده بودند به‌طوریکه ۱۴ نفر از نزدیکان برخی مشغول بکار بودند با این حال ما همه را لغو قرارداد کردیم و تصمیم گرفتیم این مکان را در اختیار مردم به ویژه جوانان قرار دهیم لذا بصورت مشروط یک سال در اختیار فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان قرار گرفته و منتظر نتیجه خواهیم بود تا تصمیم نهایی را اتخاذ کنیم.

وی با بیان اینکه عزل مشاوران توهین به آنان نیست، اظهار کرد: در مورد مشاوران این نکته لازم است گفته شود که با آمدن استاندار جدید خود به خود مشاوران قبلی عزل می شود متاسفانه تعدادی از این مشاوران رانت های اقتصادی را دامن زدند که در شان دولت نیست؛ درصدد آن هستیم تا به جای مشاوران کارگروه های تخصصی تشکیل و تصمیم های آنان منجر به نتیجه شود.

وی اضافه کرد: ۵۶ نفر در استانداری‌، ادارات کل و فرمانداری‌های سراسر استان ماه آینده بازنشست می شوند.

وی افزود: البته اداراتی چون جهاد کشاورزی مسئولیت سنگینی بر عهده داشته و انتخاب مدیرکل منوط به تحقیق و بررسی های دقیق است که شاید کمی وقت بر باشد اما مطمئن باشید در انتصابات مشاوره می گیرم ولی تحت تاثیر هیچ جریانی نخواهم بود.

وی با اشاره به استخدام های غیرقانونی در اواخر دولت دهم، اظهار کرد: باید اذعان کنم که برکناری این افراد از نظر قانونی برای ما امکان پذیر نیست.

توجه ویژه ای نسبت به استفاده از ظرفیت جوانان و بانوان توانمند در پست های مدیریتی وجود دارد

شهریاری گفت: برای مدیریت استان از تمام ظرفیت بومی، بانوان و جوانان استفاده خواهیم کرد و در این راستا تعهد، تخصص و لیاقت آنان بدون توجه به جبهه سیاسی آنان مدنظر قرار خواهد گرفت.

حل مشکلات ورزش استان از اولویت ها و سیاست های استان است

وی با اشاره به وضعیت ورزش آذربایجان غربی تصریح کرد: ورزش استان ظرفیت‌های بالایی دارد بنابراین سعی می‌کنیم سیاست کلی برای توجه به مشکلات مالی تمامی رشته‌های ورزشی را انجام دهیم و این مشکلات باید به‌صورت اصولی حل شود و برنامه ریزی لازم برای بهبود وضعیت تیم‌ها صورت می‌گیرد.

استاندار آذربایجان غربی گفت : از تیم های ورزشی استان که می توانند نام آذربایجان غربی را در کشور مطرح کنند حمایت می کنیم .

سرمایه گذاری در آذربایجان غربی نیازمند آرامش است

استاندار آذربایجان غربی از تمایل آلمان برای سرمایه گذاری 200 میلیارد یوریی در ایران پس از برجام خبر داد و گفت: ایران بهشت سرمایه گذاران است به طوری که سود سرمایه گذاری در ایران به دلیل پایین بودن نرخ انرژی و نیروی انسانی متخصص از سرمایه گذاری در چین نیز پرسودتر است.

وی گفت: بعد از برجام هیات‌های خارجی زیادی به کشور آمده‌اند استان نیز از این قاعده مستثنی نیست ولی متاسفانه زیرساخت‌های استان برای سرمایه گذاری آماده نبوده ما نیز وظیفه داریم با ایجاد آرامش بهبود زیرساخت‌ها و معرفی بهتر استان زمینه را برای جذب سرمایه گذار فراهم کنیم که در این راستا رسانه‌ها هم باید وارد عمل شوند علاوه بر این چند شرکت خارجی برای همکاری با واحدهای بزرگ استان مذاکراتی داشته اند.

شهریاری خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار جایی پول خود را سرمایه گذاری می کند که آرامش داشته باشد و اگر بخواهیم سرمایه گذار خارجی جذب کنیم باید همه همدل باشیم و زمینه را برای آن فراهم کنیم و امور استان با گروکشی حل نمی‌شود.

وی یادآور شد: از شما کمک می‌خواهم تا استان را بهتر نشان دهیم و معرفی کنیم و با ایجاد آرامش زمینه برای سرمایه‌گذار فراهم شود چراکه پروسه سرمایه گذاری در تمام جهان سخت بوده و ریسک مانع سرمایه‌گذاری است و عرف بین‌المللی این است که یک شرکت مشاوره‌ای ابتدا بررسی کند سپس شرکت به سمت سرمایه‌گذاری پیش می‌آید.

کمپینی برای معرفی استان آذربایجان غربی باید توسط رسانه ها تشکیل شود

شهریاری با بیان اینکه متاسفانه در سطح کشور شناختی از ظرفیت های آذربایجان غربی وجود ندارد افزود: کمپین معرفی آذربایجان غربی در سطح کلان کشوری باید راه اندازی وامید بیشتری در جامعه تزریق شد تا بتوان درراستای ترقی استان بیشتر گام برداشت .

دولت تاکنون 1000 میلیارد تومان برای اجرای پروژه عظیم انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه هزینه کرده است

استاندار آذربایجان غربی راکد ماندن طرح انتقال آب کانی سیب به این دریاچه را تکذیب کرد و افزود: دولت مصمم به اتمام این طرح بوده و یک هزار میلیارد ریال برای آن هزینه کرده است؛ خبرنگاران در صورت تمایل می توانند با هماهنگی های لازم از این طرح بازدید کنند.

وی ادامه داد: سال زراعی جاری 2.5 میلیون تن چغندرقند در آذربایجان غربی تولید شده که فقط 1.5 میلیون تن آن در کارخانجات داخلی مصرف می شود؛ در حقیقت محصولی همانند چغندر که مصرف بالای آب دارد، نباید کشت شود؛ ما وقتی این موضوع را مطرح می کنیم عده ای تحریک احساسات کرده و اعلام می کنند که فلانی مخالف کشاورزان است.

وی همچنین با اشاره به کمک مالی ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه گفت: این خبر را امروز در رسانه های ارتباط جمعی خواندم ولی از جزئیات آن خبری ندارم؛ دولت از هیچ تلاشی برای احیای دریاچه دریغ نخواهد کرد.

وی همچنین با تکذیب شایعات استعفای وی از استانداری و آماده شدن برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: برنامه ای برای کاندیداتوری ندارم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود امنیت را از محورهای اصلی توسعه دانست و افزود: ایران یکی از امن ترین کشورهای منطقه است اما جذب سرمایه گذار پروسه طولانی دارد و یک شبه محقق نمی شود.

وی همچنین از حضور سرمایه گذاران خارجی برای کشت گلخانه ای و طرح راه آهن ارومیه خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه زیر ساخت های لازم برای توسعه در آذربایجان غربی مهیا نیست و ما به دنبال ایجاد این زیرساخت های هستیم.

وی همچنین در رابطه با اخبار منتشر شده از میزان بالای مالیات در آذربایجان غربی، اظهار کرد: اینکه در آذربایجان غربی بیشتر از آذربایجان شرقی یا اصفهان مالیات وصول شده، کذب است و عده ای در تلاش برای ماهیگیری از آب گل آلود در فضای مجازی هستند؛ در آذربایجان غربی فرار مالیاتی نسبت به استان های دیگر کم است و این جای خوشحالی دارد.

وی خام فروشی را از معضلات اقتصادی آذربایجان غربی دانست و گفت: در تلاش برای حل همیشگی این مشکل هستیم که نتایج آن اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در رابطه با خبر منتشر شده در شبکه های اجتماعی مبنی بر اولین دیدار وی در حوزه جوانان با یکی از اعضای ستاد جوانان آیت الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، گفت: بله این خبر صحت دارد ولی بنده ایشان را نمی شناختم و از مسئولیت وی خبر نداشتم؛ این جوان خواستار دیدار با بنده شد و یک طرح برای ما آورد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با متضرر شدن کشاورزان سیب، گفت: متعجم برخی رسانه های وابسته به جریان های خاص چرا در دولت نهم و دهم سکوت پیشه کرده بودند؛ طی سال جاری صادرات سیب نزدیک به هفت برابر افزایش یافته و به 100 هزار تن رسیده است که نشانگر تلاش های انجام شده از سوی دولت است.

استاندار آذربایجان غربی گفت: دولت مازاد بر نیازش سیب و چغندرقند از کشاورزان خریداری کرده و با توجه به وضعیت دریاچه، متاسفانه کشاورزان برای سود بیشتر اقدام به کاشت مازاد محصولات می کنند که این اتفاق خوبی نیست.

وی افزود: متاسفانه سطح زیر کشت محصولات پرآب بر مانند چغندرقند شرایط بدی برای مصرف آب و بخصوص دریاچه ارومیه رقم زده که باید کشاورزان، مدیران و مردم برای کاهش سطح زیر کشت این محصولات همکاری لازم را داشته باشند.

مشکلات واحدهای تولیدی صنعتی استان بصورت چهره به چهره با مدیران آنها مورد بررسی قرار گرفته و دستورات لازم برای حل مشکلات آنها صادر شده است

شهریاری گفت: یکی از مشکلات اصلی اقتصاد استان، فرسوده بودن و مشکلات زیرساختی صنایع استان است که باید با مدیریت صحیح در جهت بهبود صنایع گام برداریم و با پرداخت وام اضافه، آنان را بیش از پیش بدهکار نکنیم ضمن اینکه باید برای بهبود صنایع استان از تکنولوژی های نوین نیز استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: وضعیت شاخص های توسعه استان بهبود خواهد یافت که گازدار شدن بیش از ۸۳ درصد روستاهای استان طی دو سال آینده و افزایش تخت های بیمارستانی از این جمله است./

کد خبر 53135

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha