مقاله خبرگزاری المعلومه عراق تحت عنوان «شاخه زیتون---چرا الآن ؟ »به قلم هشام الهبیشان

سرویس سوریه - خبرگزاری «المعلومه» عراق در مقاله ای با عنوان «شاخه زیتون ... چرا الآن ؟ »به قلم هشام الهبیشان ، به بررسی عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه علیه کردها و اهداف آن پرداخته است.

به گزارش کردپرس ، هشام الهبیشان ،نویسنده مقاله خبرگزاری « المعلومه» در مقاله خود می نویسد: ترکیه در تهاجم به خاک سوریه از آغاز عملیات جدیدی علیه نیروهای حزب اتحاد دمکراتیک کردهای شمال سوریه (PYD) خبرداده است.

ترکیه برای این عملیات که «شاخه زیتون» نام دارد، دو برابر نیروهایی را که در عملیات « سپر فرات» که علیه گروه تروریستی در ریف شمال حلب بسیج کرده بود ، بسیج کرده است.

آنطور که ترک ها می گویند ، اهداف عملیات «شاخه زیتون» فقط درحد مرزهای عفرین یا منبج متوقف نمی شود ، بلکه به غرب اعزاز و روستاهای عین دقنه و پایگاه نظامی « منغ» در ریف حلب شمالی برای رسیدن به شهر تل رفعت و غرب ادلب و شهر تل الابیض در شمال شهر الرقه سوریه امتداد خواهد یافت.

آنچه که اکنون آشکار شده ، حضور ترکیه در شمال سوریه به واقعیت تبدیل شده و ترکیه برای پیشروی در مساحت های جغرافیایی جدیدی با توسل به زور در خاک سوریه تلاش می کند، لذا سوریه و همپیمانان آن به اجرای طرح های فوری برای مقابله با این تهاجم ترکیه که به بهانه جنگ با کردها و گروه داعش صورت می گیرد ، نیازدارند.

این واقعیت را نیز نباید انکار کرد که اکنون نوعی تهاجم علنی و مستقیم زمینی به خاک سوریه از سوی ترکیه در ریف حلب شمالی صورت گرفته و این تحرکات نظامی گسترده ترکیه نشان می دهد که ترک ها برای اشغال سرزمین های بیشتری در سوریه و برهم زدن تمامیت ارضی این کشور و سیطره بر شمال سوریه تلاش می کنند.

رژیم ترکیه در آغاز تهاجم خود به خاک سویه ، علاقه مندی خود به سقوط شمال این کشور را نمایان ساخت و برای فروپاشی نظام سیاسی سوریه تلاش کرد و مرزهای خود را برای ورود سلاح و گروههای مسلح به خاک ترکیه و سپس به سوریه با هدف اشغال بخشی از منطقه جعرافیایی در سوریه برای تحقق منافع اقتصادی و سیاسی گشود.

واقعیت این است که ترکیه برای جنگ با نیروهای حزب اتحاد دمکراتیک کردهای شمال سوریه (PYD) یا حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) یا گروه تروریستی داعش به خاک سوریه حمله نکرده ، بلکه پس از مداخله روسیه و آزاد سازی حلب به این باور رسیده بود که مانور دادنش در سوریه ضعیف شده ، لذا به تحرکاتی در ریف حلب شمالی برای به دست آوردن میدان جدیدی برای مانور دست زده است.

این حقیقت را نیز نباید انکار کرد که اگر برخی از رژیم های عربی و غربی و برخی از نیروهای اپوزیسیون سوریه از این تهاجم ترکیه به خاک سوریه حمایت نمی کردند ، نیروهای ترکیه هرگز نمی توانستند وارد خاک سوریه شوند.

بدون تردید تهاجم ترکیه به خاک سوریه و اشغال بخشی از خاک این کشور خطر بزرگی برای سرنوشت سیاسی ، امنیتی ، جغرافیایی سوریه به شمار می رود و در آینده شاهد حوادث نظامی و سیاسی بیشتری در سوریه خواهیم بود که پیامدهای این تهاجم ترکیه خواهد بود.

اکنون کشور سوریه و جغرافیای سیاسی آن مورد کشمکش های بین المللی و منطقه ای قرار گرفته که به ترسیم نقشه جدید سیاسی و جغرافیایی در کل منطقه خاورمیانه خواهد انجامید.

به تاکید می توان گفت که تهاجم ترکیه به خاک سوریه به طرح های قدیم ترکیه در شمال سوریه مربوط می شود ؛ چراکه ترک ها برای نفوذ در شمال شرقی سوریه و امتداد آن تا شمال غربی ای کشور از جمله در حلب شمالی تلاش می کنند که تحقق این طرح نتایج فاجعه آمیزی برای امنیت منطقه خواهد داشت.

کد خبرنگار : 20103

کد خبر 53382

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha