همکاری دمشق با کردها در جنگ عفرین

سرویس جهان- رویترز به نقل از مقامات کرد سوریه گزارش داد نیروهای دولتی سوریه به کردها اجازه می دهند داوطلبان کرد به همراه تجهیزات لازم از دیگر مناطق کردنشین سوریه خود را به عفرین برسانند و به نیروهای YPG در مقابله با تهاجم ترکیه کمک کنند.

به گزارش کردپرس، خبرگزاری رویترز در گزارشی از همکاری مخفیانه دولت مرکزی سوریه با نیروهای کرد این کشور در مقابله با تهاجم ترکیه در عفرین خبر داد. در این گزارش اشاره شده که دولت سوریه کمکی در اختیار نیروهای کرد قرار نمی دهد اما به آنها اجازه می دهد به همراه تجهیزات و امکانات لازم خود را از کانتون های جزیره و کوبانی از طریق مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه به عفرین برسانند.

رویترز در این گزارش اشاره کرده است که این اقدام باعث دوام آوردن نیروهای کرد در عفرین، زمین گیر کردن ترکیه در این منطقه و طولانی تر شدن تقابل جدید در سوریه می شود.

کینو گابریل سخنگوی نیروهای کرد-عرب سوریه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه در این باره به رویترز گفته است راه های مختلفی برای رساندن تجهیزات و قوا به عفرین وجود دارد اما اصلی ترین مسیر برای رساندن کمک به عفرین از منطقه و مسیر تحت کنترل نیروهای دولتی سوریه است. در مسئله رساندن کمک به عفرین میان نیروهای کرد و دولت سوریه تفاهم صورت گرفته است.

مقامات کرد سوریه گفته اند درست است کردها برای رساندن کمک به عفرین به همکاری دولت سوریه نیاز دارند اما دولت سوریه نیز به منابع غذایی مانند گندم که در مناطق تحت کنترل کردها زیاد کشت می شود و نیز منابع نفتی تحت کنترل کردها در شرق نیاز دارد و این همکاری دو طرفه است.

یکی از فرماندهان نیروهای متحد دولت سوریه به شرط حفظ نام به رویترز گفته است کردها راهی جز همکاری با نیروهای دولتی سوریه ندارند. دولت سوریه با نادیده گرفتن ارسال کمک و تجهیزات از سوی کردها و انتقال آنها به برخی جبهه های جنگ در عفرین به کردها کمک می کند.

مقامات کرد سوریه همچنین گفته اند برخی کردها از منطقه کردنشین شیخ مقصود حلب سوریه که تحت کنترل دمشق است خود را به عفرین رسانده اند تا در جنگ با ترکیه به همزبانان خود در این منطقه کمک کنند. بدران حمو یکی از مسئولان کرد در منطقه شیخ مقصود این مسئله را تایید کرده و گفته است صدها تن از شیخ مقصود سلاح برداشته و به عفرین رفته اند و 10 تن از آنها شهید شده اند.

آلدار خلیل از مقامات سیاسی ارشد کرد سوریه در این باره به رویترز گفته است ما از طرق روسیه سعی کردیم دمشق را متقاعد کنم که حداقل از مرزها در برابر تهاجم ترکیه محافظت کند ما نتیجه ای نگرفتیم. اگر آنها از مرزها حفاظت نمی کنند حق ندارند راه پیش روی میهن دوستان سوریه را که به دنبال حفاظت از مرزها فارغ از اختلافات داخلی هستند سد کنند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 53612

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha