پس از عفرین نوبت منبج است / آمریکا به نمایش با داعش پایان دهد

سرویس ترکیه- اردوغان آمریکا را متهم کرد که از داعش به عنوان بهانه ای برای حمایت از کردهای سوریه علیه ترکیه استفاده می کند و اعلام کرد کشورش در واکنش به این حمایت ها، پس از عفرین به منبج حمله خواهد کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد کشورش پس از پایان عملیات نظامی در کانتون کردنشین عفرین، در منبج و در هر جای دیگری که لازم باشد دست به اقدام نظامی خواهد زد.

اردوغان در نشست هفتگی نمایندگان حزب عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه گفت: «پس از عفرین در منبج و هر جای دیگری که تروریسم باشد اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. نمی توانیم در برابر کمک های آمریکا به تروریست ها که مدعی هم پیمان بودن با ما است، واکنشی نشان ندهیم. ما نیز وارد عمل خواهیم شد، ما دولتی با پیشینۀ تاریخی هستیم. قرن ها است که در اینجا حضور داریم.»

وی افزود: «بر اساس پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، اگر هر گونه تهدیدی متوجه یکی از اعضای ناتو باشد، تمامی اعضا به آن کشور کمک می کنند. اما هنوز آمریکا می گوید که یگان های مدافع خلق (YPG) گروه تروریستی نیست. چنین شراکتی قابل قبول نیست. کسانی که با احساس کوچک ترین تهدید تروریستی علیه خود از فرسنگ ها دورتر اقدام به عملیات می کنند، به تهدیدی که متوجه کشور ما است توجهی ندارند.»

اردوغان به تخصیص بودجۀ 550 میلیون دلاری به YPG توسط ایالات متحده واکنش نشان داد و گفت: «ما با سوریه 911 کیلومتر مرز داریم. ارتباط آنها [ایالات متحده] با مرز سوریه چیست؟ آنها 550 میلیون دلار برای کمک به YPG اختصاص داده اند و می خواهند آن را تا سه میلیارد دلار افزایش دهند. شما می گویید با [دولت اسلامی عراق و شام] داعش مبارزه می کنید و آنها که با داعش مبارزه می کردند اینک با ترکیه مبارزه می کنند. هیچ کس حق ندارد از داعش به عنوان دستاویز استفاده کند. دیگر زمان آن رسیده است این نمایش دادن با داعش تمام شود. دیگر زمان آن رسیده است که ماسک ها از چهره بیفتند.»

وزارت دفاع ایالات متحده از بودجۀ خود در سال 2019 مبلغ 550 میلیون دلار برای آموزش و تجهیز نیروهای کرد سوریه و حفظ امنیت مناطق تحت کنترل آنها اختصاص داده است.

کد خبرنگار: 30103

کد خبر 53707

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha