مسألۀ کرد ها مسألۀ دست یابی به دموکراسی در ترکیه است

سرویس ترکیه- مسألۀ کردها عبارت است از دست یابی به دموکراسی و نهادینه کردن آن در ترکیه. HDP برای همۀ خلق ها و گروه های عقیدتی که حقوق آنها به عنوان یک شهروند برابر نادیده گرفته شده، خواستار آزادی است. HDP از این باور دفاع می کند که همۀ ما می توانیم یکی شویم بدون آن که تفاوت هایمان را حذف کنیم، دچار استحاله شویم یا مجبور باشیم در یک قالب واحد در آییم.

فیگن یوکسکداغ از سال 2014 تا ماه می 2017 رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (‌HDP) بود. در دوران ریاست مشترک وی و صلاح الدین دمیرتاش بر این حزب، پیروزی تاریخی 13 درصدی در انتخابات پارلمانی ترکیه رقم خورد و HDP نخستین حزب کردی شد که توانست از حد نصاب 10 درصدی انتخابات عبور کرده و به کرسی های پارلمان ترکیه دست پیدا کند. یوکسکداغ پس از کودتای نافرجام 15 جولای 2016 دستگیر و زندانی شد. وی به خاطر اتهامات مرتبط با تروریسم به 5 سال حبس محکوم و از پارلمان اخراج شد. یوکسکداغ در نهایت در ماه می 2017 از ریاست مشترک HDP کناره گیری کرد.

یوکسکداغ از طریق وکیل خود از زندان ادیرنه به پرسش های پایگاه خبری احوال پاسخ داده است، که مشروح آن در ادامه می آید.

شما هنگام پیروزی تاریخی HDP در انتخابات سال 2015 و دستگیری های پس از آن رئیس مشترک این حزب بودید. پس از این دوران تلاش، پیشرفت HDP را چگونه می بینید؟

‌HDP در سه سال گذشته بر مشکلات بی شماری غلبه کرده است. ما همانند پیروزی هایمان، حملات، کاستی ها و دردهای فزاینده ای تجربه کرده ایم. اما یک چیز همچنان ثابت مانده است؛ علی رغم همۀ نقص ها و اشتباهاتش، HDP تنها حزبی است که می توانست در چنین دوران دشواری تاب بیاورد. ما از سیاست سیکلی اجتناب کردیم و در مقابل بر سیاست دموکراتیک و استراتژیک متمرکز شدیم.

اصول محوری ‌HDP همواره حامی باور یک وطن ملی مشترک بوده و خواهند بود، و استراتژی ما تعقیب جمهوری خواهی دموکراتیک ضامن حقوق همۀ خلق ها خواهد ماند. هیچ حزب دیگری نیست که بتواند این استراتژی را برای آیندۀ ترکیه اتخاذ کند.

وقتی به دیگر احزاب اپوزیسیون حاضر در پارلمان نگاه می کنیم می بینیم به جای ایجاد بدیلی مناسب برای رژیم تک حزبی فعلی، به شدت تلاش می کنند در پارلمان باقی بمانند.

کمپین هایی برای پر کردن جای HDP راه افتاده است، احزاب جدیدی تأسیس شده اند و یک اپوزیسیون جدید دوستانه ایجاد شده است تا بتوان روح اپوزیسیون را حفظ کرد و لبه های تیز فاشیسم را در این کشور اندکی نرم تر کرد.

از آنجا که اصول بنیادی HDP مایل به تمرکز گرایی نیستند، این حزب انعطاف پذیرتر و انطباق پذیرتر است. در مقابل رژیمی که بدیل های صلح آمیز را نمی پذیرد، نفرت و تفرقه میان مردم خودش تزریق می کند، و در مقابل اپوزیسیونی که دچار بحران شده است، HDP آمادۀ سازمان دهی حول ارزش های رادیکال دموکراتیک است و آماده است نقش اپوزیسیون اصلی را به عهده بگیرد.

یکی از نمایندگان پیشین HDP گفته است جای صلاح الدین دمیرتاش رئیس مشترک پیشین این حزب را یک ترک نمی تواند بگیرد. برخی از جناح چپ HDP را به خاطر گرایش به سمت سیاست کهنۀ هویتی مورد انتقاد قرار دادند. دیدگاه شما در این باره چیست؟

مسلم است که یکی از اهداف HDP حل مسألۀ کردها و تضمین به رسمیت شناخته شدن هویت های جمعی است. اما واقعیتی که برخی نمی خواهند ببینند این است که مسألۀ کردها به یک موضوع هویتی محدود نمی شود.

مسألۀ کردها عبارت است از دست یابی به دموکراسی و نهادینه کردن آن در ترکیه. در واقع HDP خواستار آزادی است اما نه فقط برای کسانی که دارای هویت کردی هستند، بلکه برای همۀ خلق ها و گروه های عقیدتی که حقوق جمعی آنها نادیده گرفته شده و حقوق آنها به عنوان یک شهروند برابر به رسمیت شناخته نشده است.

HDP از این باور دفاع می کند که همۀ ما می توانیم یکی شویم بدون آن که تفاوت هایمان را حذف کنیم، دچار استحاله شویم یا مجبور باشیم در یک قالب یکسان در آییم.

آیا حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) رو به افول است؟

هیچ رژیم اقتدارگرایی به خودی خود به پایان نمی رسد. حکومت می تواند دچار تزلزل شود و به تدریج رو به افول بگذارد، اما اگر اپوزیسیون طرح عملیاتی سیاسی خود را تهیه نکرده باشد، اگر نیرویی وجود نداشته باشد که به نحو مؤثر با حکومت فعلی مبارزه کند، نمی توان ادعا کرد حکومت به پایان رسیده است.

AKP حمایت مردمی زیادی را از دست داده است. در چند سال گذشته مبارزه برای آزادی های دموکراتیک، جنبش کردها، جنبش زنان، جنبش گزی و شاخه های ملی آن، همه با هم، یک روحیۀ عمل گرایانه در سراسر ترکیه ایجاد کرده اند.

این عوامل همه در افول AKP سهم دارند. [رئیس جمهور رجب طیب] اردوغان و حزب وی ثابت کرده اند که قادر نیستند هیچ گونه رشد اقتصادی، اجتماعی یا سیاسی ایجاد کنند. اما در قالب کلاسیک حفظ یک رژیم اقتدارگرا در قدرت، AKP و اردوغان توانسته اند به واسطۀ جنگ و استفاده از قوۀ قهریه جایگاه خود را حفظ کنند. بدون شک این استراتژی جامعه را به سمت فروپاشی سوق خواهد داد، اما قدرت حاکم به کار خود ادامه خواهد داد.

اگر جناح چپ سیاسی ترکیه نتواند نیروهای ضد فاشیستی را زیر یک چتر گسترده متحد کند، اگر نتواند ریسک کند و موضوعات بحث سنتی خود را رها کند، و به ویژه اگر قادر نباشد با HDP رابطه برقرار کند، آنگاه یا مرتکب این گناه می شود که یک تماشاچی تاریخی صرف بوده یا در سوق دادن جامعه به سمت فروپاشی شریک خواهد بود.

عملیات نظامی ترکیه در عفرین چه تأثیری بر این کشور و کل منطقه دارد؟

این عملیات با هدف قرار دادن مؤثرترین نیروهای ضد [دولت اسلامی عراق و شام] داعش و به ویژه کردها، منطقه را بیش از پیش بی ثبات می کند. علاوه براین، مرزهای ترکیه را نیز ضعیف تر و نا امن تر می کند.

عقل سلیم در می یابد نیرویی که خلأ ارتش دموکراتیک سوریه، یگان های مدافع خلق (YPG) و به ویژه نیروهای کنگرۀ خلق های شمال سوریه را پر می کند، چه خطری برای ترکیه خواهد داشت. عملیات عفرین فضا را برای عناصر داعش و القاعده مهیا کرد تا در امتداد مرزهای ما سنگر بگیرند.

ارتش ترکیه عفرین را بدون تفکیک نظامیان و غیرنظامیان بمباران کرد و کودکان و بزرگ سالان، کردها و عرب ها و مردمی از سایر گروه های قومی و مذهبی را کشت. حکومت تلاش کرد ثابت کند عفرین به تروریست ها پناه داده است، اما مدارکی که ارائه کرد به هیچ عنوان قابل باور نبودند.

نظر شما دربارۀ انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در سال 2019 چیست؟

اگر ما برای لغو قانون وضعیت فوق العاده، پایان دادن به جنگ، پایان دادن به سانسور و محدودیت سازمان های سیاسی اقدامی نکنیم، ترکیه نمی تواند انتخابات سالمی داشته باشد.

با توجه به این که میتوانیم در زمینۀ اهداف و ارزش های مشترک به توافق برسیم، ‌HDP آماده است با دیگر گروه های اپوزیسیون یک کاندیدای مشترک به میدان بفرستد. کاندیدای ایده آل کسی است که از صلح و دموکراسی دفاع کند و وضعیت سیاسی کنونی را که تشتت و تفرقه است تغییر دهد. از همه مهمتر، این کاندیدا رهبری خواهد بود که قدرت را به مردم بدهد نه اینکه قدرت را در دست خود متمرکز کند. ما نمی خواهیم رژیم اردوغان را با رژیم یک مرد یا یک زن خودکامۀ دیگر جایگزین کنیم.

منبع: پایگاه خبری احوال

ترجمه: خبرگزاری کردپرس سرویس ترکیه

کد خبر 56861

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha