مدیریت دستوری بازار ارز تنها مشکل را به تعویق می اندازد / اصلاح ساختارها راهکار نجات از بیماری ارزی

سرویس کردستان- بعد از التهاب های ارزی در چند هفته اول فرودین ماه، در نهایت دولت بعد از سکوت طولانی تصمیم به تک نرخی کردن با عرضه دلار 4200 گرفت. برخی کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند این تصمیم در بلند مدت نمی تواند راهکاری مناسب برای مدیریت این بازار باشد.

دکتر حسین ساسانی کارشناس ارشد اقتصادی و پژهشگر توسعه در گفت و گو با کردپرس به تشریح ابعاد این تصمیم و راهکارهای برون رفت از وضعیت فعلی بازار پرداخت.

وی با بیان اینکه اقدام دولت شاید بتواند در کوتاه مدت آرامشی نسبی در بازار ارز به همراه داشته باشد، می‎ گوید: دولت می توانست چنین تصمیمی را زودتر و قبل از اینکه تنش های روانی حاصل از این التهاب به اعتماد مردم به بازار و آرامش اجتماعی ضربه بزند اتخاذ کند.

ساسانی با بیان اینکه طبیعتا فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان برای ادامه کار خود نیاز به امید و برخورداری از یک فضای با ثبات اقتصادی دارند، می افزاید: چنین التهاب هایی و سکوت چند روزه دولت در این حوزه این امید و ثبات را دچار خدشه می کند و اعتماد مردم را به طور عام و فعالین اقتصادی را به طور خاص به نظام تصمیم گیری اقتصادی را خدشه دار می کند بنابراین انتظار می رفت دولت اگر چنین تصمیمی داشت آن را زودتر اعلام و اجرایی کند.

اعتماد عمومی لازمه پیشرفت و سازندگی

این اقتصاددان با بیان اینکه افزایش اعتماد عمومی به نهادهای تصمیم گیر در کشور لازمه حرکت در مسیر پیشرفت و سازندگی است، می گوید: چنین تعلل هایی در تصمیم گیری و به وجود آمدن چنین التهاب هایی در بازارهایی مانند بازار ارز می تواند این اعتماد عمومی را تضعیف و در نتیجه این اعتماد ها شکننده تر می شود و ممکن است در آینده آسیب های زیادی از بعد اقتصادی و اجتماعی به کشور وارد کند.

آزموده را آزمودن خطاست

ساسانی با اشاره به اینکه تصمیم دولت برای مدیریت التهاب های بازار ارز هر چند در شرایط فعلی ناگزیر بود اما این اقدامات در سال های قبل هم انجام شده است، می گوید: اگر نتایج بلند مدت این تصمیم را در نظر داشته باشیم باید در نظر داشته باشیم که آزموده را آزمودن خطا است. ما یک مشکل ساختاری در اقتصاد کشور داریم و دولت با تصمیمات خود و دخالت های این چنین می تواند آرامشی کوتاه مدت در بازار ایجاد کند، اما در بلند مدت هیچ کدام از این راهکار ها موثر نبوده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه هر دو سه سال این تنش ها و نوسان ها و تلاتم ها را در فاکتورهای اقتصادی و به ویژه بازار ارز مشاهده می کنیم، می افزاید: کاری که دولت می تواند انجام بدهد این است که فضای کشور را یه شکلی هدایت کند که در کشور تولید ثروت را شاهد باشم تا ارزش پول ملی را حفظ شود. در چنین شرایطی است که دارایی های مردم هم در واقع نه تنها کاهش پیدا نمی کند بلکه شاهد افزایش آن خواهیم بود.

ساسانی می گوید: با شرایطی که الان داریم ارزش دارایی ها کاهش پیدا کرده است و قدرت خرید مردم هم کاهش داشته است و رفاه مردم هم روبه کاهش است و زندگی مردم هم در مقایسه با کشور های دیگر از یک شرایط نامناسب برخوردار است. مردم شرایط خودشان را با شرایط زندگی و رفاهی دیگر کشور ها مقایسه می کنند و این سوال برایشان پیش می آید که چگونه در کشور های دیگر مردم و دولت هایشان می توانند تولید ثروت بکنند، تولید ناخالصی ملی را افزایش بدهند، صادراتشان را بالا ببرنند. باید به این سوالات پاسخ داد.

ضرورت تجدید ساختار در مدیریت کلان اقتصادی

این اقتصاددان با اشاره به اینکه اقدامات کوتاه مدت و موقتی فقط اصل مشکل را به تعویق می اندازد، می گوید: یکی از ضروت های فعلی کشورمان این است که در ساختار مدیریت کلان اقتصادی کشور باید تجدید نظر صورت بگیرد. در چهارچوب ها و دیدگاه های اقتصادی و اجتماعی باید مورد بررسی مجدد قرار بگیرد چرا که تجربه به ما ثابت کرده که ما با این روش ها نمی توانیم یک اقتصاد پر رونق داشته باشیم و مردم در یک شرایط خوب و سالم اقتصادی زندگی کنند.

وی می افزاید: کشورهای مختلف را می بینیم که مدام رشد بالای اقتصادی را ثبت می کنند و ما فقط حسرت رشد کشورهای دیگر را می خوریم.

وعده های که عملی نشود نباید بیان شود

ساسانی با بیان اینکه اگر دولتی مسئولیتی را می پذیرد باید تمامی چهارچوب ها ساختار تصمیم گیری ها را بشناسد و بعد وعده هایی بدهد، می گوید: آقای روحانی در دوره اول انتخابات از مدیریت آن زمان در حوزه بازار ارز گلایه هایی کردند و گفتند باید بتوانیم درست مدیریت کنیم.

وی می افزاید: گلایه ایشان این بود که در حوزه های مختلف مدیریت شایسته سالاری حاکم نبوده و در همین مدیریت بازار ارز در کارشناسان متخصص استفاده نشده است، حال شاهد هستیم که در مدیریت ایشان هم همان شرایط دوباره تکرار شده است. ممکن است بخشی از آنها مربوط به دولت نباشد همانطور که دولت های قبلی هم می توانستند این ادعا را داشته باشند اما به هر حال شرایط برای همه دولت ها تقریبا مساوی بوده است.

ساسانی می گوید: اگر هم همچنین شرایطی بوده است چرا وعده های آنچنانی داده می شد و الان بر خلاف آن وعده ها عمل می شود. این تصمیم ها در بلند مدت نمی تواند کشور را از این بیماری اقتصادی نجات دهد و جای تاسف است که روش های آزموده را دوباره آزمایش می کنیم. به دلیل اینکه کیفیت مدیریت بسیار پایین بوده همیشه سعی می کنیم با آزمایش و خطا کارها را جلو ببریم و گفته شده که شایسته سالاری را نهادینه کنند در این 5 سال متاسفانه کسان شایسته ای هستند که دور از نهادهای تصمیم گیر مانده اند.

وی می افزاید: این را هم باید در نظر داشت هر سیاستی را که اتخاد می کنیم باید بر اساس نتیجه باشد. باید بعد از سیاست گذاری و برنامه ریزی، اجرای آن را ببینم و بدانیم که چه نتیایجی حاصل شده است و نتایج را در یک بازه زمانی برنامه ریزی کنیم و بعد آن را اجرا کنیم بررسی کنیم که این نتایج تواسته است اقتصاد را متحول کند یا نه.

به گفته ساسانی، مهم این است که این تصمیم ها آیا در افزایش تولید ناحالص داخلی؛ بهبود وضعیت کسب و کار، تولید ثروت در کشور، حضور موفق در بازارهای صادراتی تواسته است موثر باشد یا نه. متاسفانه در این سال ها چنین نتایجی در تصمیم های اقتصادی حاصل نشده است.باید تلاش کنیم که ساختارهای تصمیم گیری در کشور به شکلی نهادینه شود که کارهای انجام شده در کشور با نتایج مثبت همراه باشد.

کد خبر 57045

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha