حواسیان: اصناف و بازاریان اولین قربانیان گرانی هستند

سرویس ایلام – به مناسبت هفته‌ی اصناف به سراغ رییس اتاق اصناف ایلام رفتم و با او پیرامون گرانی‌های اخیر و دغدغه‌های صنوف ایلام گفت‌وگو کردم. او تأکید داشت که اصناف هیچ نقشی در گرانی ندارند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، گرانی چیزی است که مردم آن را بیشتر از همه لمس می‌کنند. وقتی ارزش پول‌های جیبشان کمتر و سفره‌ی غذایشان کوچک‌تر می‌شود، با این‌که از چرایی گرانی سردرنمی‌آورند و نمی‌دانند که انگشت اتهام را به سمت چه کسی بگیرند، ولی وجودش را کاملاً حس می‌کنند. در این مواقع انگشت اتهام بیشتر از هر جای دیگری به سمت کسی است که دارد آن کالا را به فروش می‌رساند اصناف و بازاریان آخرین حلقه ارتباطی متصل به مردم هستند که گرانی را توزیع می‌کنند. به مناسبت هفته‌ی اصناف به سراغ رییس اتاق اصناف استان ایلام رفتم و با او به گفت‌وگو نشستم.

از او درباره‌ی گرانی‌های اخیر در بازار ایلام پرسیدم و به انتقادهایی که مسئولین از بازار ایلام مطرح کرده‌اند اشاره کرد. رییس اتاق اصناف ایلام ابتدا گفت: بعضی از مسئولین در برابر انتقادات زیادی که به اصناف می‌کنند، راهکاری ارائه نمی‌دهند و باعث نوعی بی‌اعتمادی اصناف و بازاریان به مسئولین شده است و این مهم ریشه در گذشته دارد.

اصناف و بازاریان اولین قربانیان گرانی

یونس حواسیان افزود: بحث گرانی و گران‌فروشی 2 مقوله جدا از هم است. گرانی چیزی است که اصناف در آن هیچ نقشی ندارد و خود به نوعی قربانی گرانی است. وقتی گرانی می‌شود بازاری ما تا مرحله‌ی ورشکستگی می‌رود. وقتی گرانی می‌شود تقاضا برای کالاهای انبارشده کم می‌شود و بازاری ما نمی‌تواند اجناسش را به فروش برساند و حساب‌های خود را تسویه کند. گرانی اولین ضربه‌ی خود را به بازاریان می‌زند و بعد لطمات آن به قشر آسیب پذیر و کارمندان ایلام می‌رسد.

وی درباره‌ی گران‌فروشی هم توضیح داد: هر بازاری خودش به عنوان یک توزیع‌کننده، مصرف‌کننده هم هست و به عنوان یک خریدار باید مایحتاج خود را از بازار تهیه کند. با این اوصاف اعضای صنوف و بازاریان هیچ وقت حاضر به گران‌فروشی در بازار نیستند. البته نمی‌توان گفت که هیچ واحد صنفی متخلفی در زمینه‌ی گرانفروشی در ایلام وجود ندارد اما همه‌ی حقیقت بازار ما که این افراد معدود نیستند.

حواسیان تأکید کرد: دولت به مسأله گرانی و گران‌فروشی نگاه سیستمیک ندارد. با وجود این‌که حدود 95 درصد از مایحتاج اصلی مردم را اصناف تولید و توزیع می‌کنند و صد در صد آن کالای ایرانی است، آیا نگاه مسئولین به اصناف و بازاریان ویژه و حمایتی بوده است؟ بعضی از مسئولین ناآگاه به مسائل اقتصادی که به جای حمایت از اصناف، گرانی‌ها را به اصناف ارتباط می‌دهند، در قبال جنگ روانی ارزی اخیر ایران که قبل از نوروز 97 کلید خورده و باعث شده مردم به جای خرید کالا، به خرید ارز و سکه و غیره رو بیاورند تا ارزش پول خود را به زعم خویش حفظ کنند، آیا مسئولین توانسته‌اند برایش کاری بکنند؟ یا در موضوع تورم؛ ما در کنار بحث گرانی، بحث قیمت‌گذاری و تورم را داریم. وظیفه دولت کنترل تورم است اما در ایران دولت به جای کنترل تورم، از طریق زور و استفاده از تعزیرات به کنترل قیمت‌گذاری می‌پردازد و می‌خواهد بازار را کنترل کند. آیا این روش دولت که بر خلاف مکانیسم‌های بازار عمل می‌کند، درست است؟

بی‌اعتمادی مسئولان و فقدان نگاه سیستمیک به اصناف

از رییس اتاق اصناف ایلام خواستم که فقدان نگاه سیستمیک دولت به اصناف را بیشتر توضیح دهد. او با اشاره به شعار سال گفت که هیچ قشری مانند اصناف و بازاریان در پای شعار سال نایستاده‌اند. سپس افزود: واحدهای صنفی ما نه از حمایت یارانه‌ای برخوردارند و نه از نرخ‌های پایین سود بانکی بهره می‌برد که بعضی‌ها از آن برخوردارند و در بسیاری از مواقع به دولت سود هم می‌رساند. اصناف و بازاریان آخرین حلقه تولید و متصل به مردم هستند و در حالی که دولت برای ایجاد یک شغل باید بین 300 میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه کند، اصناف بدون هیچ هزینه‌ای تا کنون نزدیک به هفت میلیون شغل در کشور ایجاد کرده است و با احتساب خانوارهای شاغلین، 24 میلیون نفر از مردم ایران (یک سوم جمعیت کشور) از طریق اصناف و بازار ارتزاق می‌کنند. بیش از 600 هزار میلیارد تومان سرمایه اصناف در کشور گردش دارد و 20 درصد اقتصاد ایران را می‌گرداند. این همه در حالی است که دولت بدون نگاه سیستمی به این ظرفیت عظیم، هیچ حمایتی از اصناف و بازاریان نمی‌کند.

حواسیان با ذکر مثالی عنوان کرد: 57 درصد از واحدهای صنفی کشور به صورت تک نفره اداره می‌شوند که اگر نگاه دولت به مقوله‌ی اصناف حمایتی باشد، می‌تواند به جای صرف میلیاردها تومان برای ایجاد یک شغل، با اعطای مشوق‌هایی به کاسبان مانند نگرفتن بیمه کارگران و تنفس مالیاتی، ایجاد شغل را به اصناف و بازاریان واگذار کند؛ کاری که قرن‌هاست در آن تبحر دارند و به صورت استاد و شاگردی نسل به نسل اشتغالزایی کرده و می‌کنند.

رییس اتاق اصناف ایلام در مورد بازار ایلام خاطر نشان کرد: یکی از دغدغه‌های امروز بازاریان ایلام نداشتن فروش است. بسیاری از آن‌ها کرایه‌ی محل کسب خود را نمی‌تواند در بیاورند و چک‌هایشان را نمی‌توانند پاس کنند. می‌گویند کالایی را که مثلاً با یک میلیون خرید می‌کنیم ساعت بعد به یک و دویست می‌رسد. این موضوع در فروش قطعات یدکی بیشتر نمود دارد.

یونس حواسیان پرسید: تولیدکنندگان بزرگی که از دولت ارز 3800 تومنی و 4200 تومانی دریافت می‌کنند باید از آن‌ها سؤال کرد چه اتفاقی افتاده است که ساعت به ساعت قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند و باعث لطمه به اصناف و بازار و قشر آسیب‌پذیر می‌شوند؟ نقش دولت در چنین جاهایی چیست و آیا عملکرد مناسبی در این زمینه دارند؟

دولت با پدیده‌ی دستفروشی در ایلام برخورد لازم ندارد

او به دغدغه‌ی دیگر بازاریان و واحدهای صنفی ایلام اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما وجود بیش از یک میلیون بازاری فاقد پروانه کسب در کشور است که بر آن‌ها کنترلی نداریم و در حال حاضر پدیده‌ی دستفروشی بزرگ‌ترین آسیبی است که برای بازاریان ایلام به وجود آمده است.

وی افزود: در حالی که واحدهای صنفی دارای پروانه کسب مالیات می‌دهند، عوارض شهرداری پرداخت می‌کنند، در چهارچوب قانون حرکت کرده و در جامعه احساس امنیت ایجاد می‌کنند، دستفروشان بازار و خیابان‌های ایلام را به تسخیر خود درآورده‌اند و بدون هیچ نظارت و هزینه‌ای به کاسبی مشغولند. دولت که این همه از اصناف ایران انتقاد دارد بگوید که در راستای وظیفه‌ی خودش در برخورد با پدیده‌ی دستفروشی چه کار کرده است؟

حواسیان یادآور شد: البته در ایلام با همکاری خوب فرماندار ایلام، شورای شهر و شخص شهردار، در نوروز 97 کمک‌های خوبی به اصناف ایلام شد و نگذاشتند دستفروشان خیابان طالقانی را به قرق خویش درآورند ولی این روند باید ادامه داشته باشد و به صورت فصلی نشود.

رییس اتاق اصناف ایلام در مورد آمار ایلام توضیح داد: در استان ایلام حدود 25 هزار و در شهرستان ایلام 9 هزار واحد صنفی داریم که زیر نظر 41 اتحادیه فعالیت می‌کنند. از این تعداد 45 درصدشان فعالیت توزیعی، 33 درصد خدماتی و خدمات فنی و 22 درصد تولیدی کوچک و متوسط هستند.

یونس حواسیان اعلام کرد: بیشترین فراوانی صنوف ایلام به ترتیب متعلق به پوشاک، سوپرمارکت، خیاطان و آرایشگران زنانه است.

گفت‌وگو: یاسر بابایی

کد خبر 61958

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha