گمانه زنی دربارۀ تهدید اپوزیسیون به پذیرش نتایج انتخابات ترکیه

سرویس ترکیه – پس از پذیرش شکست از سوی رقیب اصلی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و سکوت در برابر گزارش های تقلب در انتخابات، بسیاری ادعا کردند اردوغان اپوزیسیون را تهدید کرده است که نتایج انتخابات را بپذیرند.

به گزارش کردپرس، در پی پیروزی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و حزب عدالت و توسعه (AKP) در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی 24 ژوئن ترکیه و سکوت اپوزیسیون دربارۀ گزارش های تقلب در انتخابات و در نهایت پذیرش شکست از سوی اپوزیسیون، موضوع تهدید احزاب اپوزیسیون و به ویژه محرم اینجه رقیب اصلی اردوغان و نامزد حزب جمهوری خواه خلق (CHP) برای پذیرش نتایج در برخی رسانه های ترکیه مطرح شد.

بر اساس گزارش های منتشر شده، پس از پذیرش دیرهنگام شکست از سوی اینجه، بسیاری از هواداران CHP و حزب خوب در تجمعاتی کوچک سران این دو حزب را به مماشات، بزدلی و خیانت به آرای مردم متهم کردند. این عده معتقد بودند در انتخابات تقلب صورت گرفته اما احزاب اپوزیسیون به دلایلی از پیگیری آن امتناع می کنند.

مراد یتکین رونامه نگار ارشد و ستون نویس روزنامۀ حریت در یادداشتی در این باره نوشت: «سکوت مقامات CHP، به ویژه اینجه که انتظارات زیادی داشت، به انتشار حدس و گمان های مسمومی در شبکه های اجتماعی دامن زند... برخی از این گمانه زنی ها مبتنی بر آن بودند که اردوغان [احزاب اپوزیسیون را] به نوعی تهدید کرده است. این معما وقتی عمیق تر شد که اینجه در پاسخ به سؤال پیامکی یک خبرنگار تلویزیونی شکست را پذیرفت. این خبر حامیان وی را، که به میتینگ هایش شتافته بودند و به عنوان ناظر برای مقابله با احتمال تقلب داوطلب شده بودند، بیش از پیش نا امید کرد.»

اینجه ظهر روز 25 ژوئن در مقابل دوربین ها ظاهر شد و اعلام کرد از سوی اردوغان یا هیچ کس دیگری تهدید نشده است. وی از رأی دهندگان عذر خواهی کرد که شب پیش شکست را نپذیرفته است و در توضیح علت این تأخیر گفت: «من مشغول مقایسۀ نتایج خودمان با نتایج شورای عالی انتخابات بودم.»

نامزد شکست خوردۀ CHP در مقام پاسخ به انتقادهای مطرح شده در خصوص سکوت وی نسبت به تقلب صورت گرفته در انتخابات، گفت «تقلب و قانون شکنی صورت گرفته است اما تفاوت بسیار زیاد است. اگر نتوانی به برندۀ نهایی تبریک بگویی نباید وارد رقابت شوی.»

بیشتر بخوانید:

انتقاد سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) از انتخابات ترکیه

تحلیلی زود هنگام از انتخابات زود هنگام ترکیه / مراد یتکین

محرم اینجه: نتایج انتخابات را می پذیرم/ ترکیه به معنی دقیق کلمه به رژیم فردی منتقل شده است

محرم اینجه و تمل کارا مولا اوغلو طی تماس تلفنی به اردوغان تبریک گفتند

اخبار لحظه ای شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه (نتایج)

جمع بندی نتایج نظرسنجی ها دربارۀ انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه / احوال

از زندان برای پست ریاست جمهوری رقابت می کنم / صلاح الدین دمیرتاش

سناریوهای محتمل انتخابات ریاست جمهوری ترکیه / هلال کاپلان

اردوغان برنده می شود، به هر وسیله ای که باشد / هنری ج. بارکی

کد خبر 61970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha