100 حق هسته ای مسلم مردم ایران را با  برجام از دست دادیم /تفکر غیر انقلابی توسعه و پیشرفت را فقط مادی می بیند

سرویس کردستان- معاون پیشین دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور در جلسه بزرگداشت شهدای اساتید کشور که با میزبانی بسیج اساتید استان در دانشگاه کردستان برگزار شد، با نقد توافق هسته ای ایران با قدرت های غربی گفت: در این توافق در جاهایی به استقلال کشور خدشه وارد شد.

به گزارش کرد پرس، علی باقری در این جلسه با گرامی داشت یاد شهید دکتر مصطفی چمران او را به عنوان یک الگوی عینی که هم لطافت روح دارد و این لطافت را در نوشته های او می توان دید و هم به موقع از قدرت و اقتدار برخوردار است و نمونه اش حضور در میادین جنگ است معرفی کرد و گفت: این مرد با آن روح لطیف وقتی وارد میدان نبرد می شود اقتدار و خشم را با نگاه لطیف و انسانی تلفیق می کند.

وی با بیان اینکه این الگوها ذخیره های انقلاب هستند، گفت: همه باید در عمل و کردارمان نسبت به عملکرد آنها تامل داشته باشیم و از چنین الگوهایی پیروی کنیم.

باقری در ادامه سخنرانی خود در این جلسه با خواندن گزاره هایی مانند «توسعه در کشور نیازمند سرمایه و فناوری و نیروی متخصص خارجی است»، «تامین آب مردم هم در گرو جلب رضایت کشورهای خارجی است»، «دولت وظیفه ای برای به بهشت بردن مردم ندارد.»، «عزت را به پاسپورت برمی گردانیم»، «سایه جنگ را از کشور دور کردیم.» و... گفت: این جملات برای بسیاری از ماها آشنا است اما باید مبنای تفکری چنین گزاره هایی را مورد توجه قرار داد و بدانیم این نوع تفکر از کجا ناشی می شود.

وی با بیان اینکه برای نزدیک شدن به زیربنا و ریشه این گزاره ها و اینکه بتوانیم مبنای تفکری آنها را نقد کنیم باید به کلید واژه «استقلال» به عنوان عالی ترین آرمان انقلاب و مهم ترین دستاورد نظام جمهوری اسلامی توجه بیشتری داشته باشیم، گفت: انقلاب اسلامی مدعی است که با احراز استقلال پیشرفت و اقتدار و توسعه را به دست خواهد آورد و این اهداف معلول دستیابی به استقلال است.

معاون پیشین دبیر شورای­عالی امنیت ملی افزود: بر اساس تفکر انقلابی و مبنایی که امام راحل بنا گذاشتند و در حال حاضر رهبری معظم انقلاب آن را هدایت می کنند، پیشرفت دو بعد دارد یک بعد مادی که همین مفهوم توسعه از آن استنباط می شود و منظور رشد مادی و رسیدن به سطح بالایی از رفاه اجتماعی و.. است و بعد مهم دیگر از منظر تفکر انقلابی در مورد پیشرفت، تعالی انسانی است. در این تفکر پیشرفت زمانی حاصل شده است که انسان ها بتوانند در عرصه دین و معنویت هم رشد کنند و به درجات بالایی برسند، بنابراین توسعه منحصر به توسعه مادی نیست.

وی با بیان اینکه اقتدار هم از منظر تفکر انقلاب احیای عزت ملت ایران در عرصه مناسبات خارجی است، گفت: اقتدار ترجمه مولفه های قدرت در نظام بین الملل به نفع کشور است. دستگاه سیاست خارجی موظف است این مولفه ها را در عرصه مناسبات طوری استفاده کند که عزت را به دنبال داشته باشد.

باقری با اشاره به اینکه در مقابل اما تفکر غیر انقلابی پیشرفت را صرفا منحصر در توسعه مادی می کند و تعالی را بر نمی تابد، گفت: اینجا است که می توان آن گزاره هایی که اشاره شد را معنا کرد. وقتی گفته می شود «دولت وظیفه ندارد مردم را به بهشت ببرد» در این نوع تقکر معنی پیدا می کند.

وی افزود: در تفکر غیر انقلابی توسعه تنها با تکیه بر ظرفیت های بیرونی و استفاده از نیروها و سرمایه و فن آوری خارجی دست یافتنی است. در حالی که در تفکر انقلابی حکومت موظف به ورود به عرصه ارزش های دینی و غیر دینی و بارور کردن آنهاست. در تفکر انقلابی پیشرفت و توسعه مبنایش باور به ظرفتیت های دورنی و شناخت این ظرفتت ها است و بر اساس این تفکر بود که ما در حالی که جنگ را شروع کردیم برای سیم خاردار هم وابسته به خارج بودیم ، اما در حال حاضر توانمندی موشکی مان در حالی که 40 سال است تحت شدیدترین تحریم ها هستیم دنیا را انگشت به دهان گذاشته است.

وی افزود: در مقابل این تفکر اما تفکر غیر انقلابی قرار دارد که معتقد است توسعه بدون اتکا به ظرفیت های بیرونی محال است و برای رسیدن به آن باید سمت بیگانه باید برویم آن وقت آن جمله که ما برای توسعه نیازمند سرمایه بیرونی هستیم، معنی پیدا می کند.

100 حق هسته ای از ملت ایران سلب شد

وی با اشاره به اینکه وقتی تفکر غیر انقلابی با این نگاه در مورد معامله «برد- برد» سخن می گفت نتیجه اش شد توافق برجام که در قالب آن ما 100 حق هسته ای را از ملت ایران گرفتیم و دستاوردهای هسته ای مان از دادیم و از بین بردیم که در قبال آن هواپیماهای نو بخریم هر چند همان را هم به دست نیاوردیم و اگر هم به دست می آوردیم باز ضرر بود.

باقری افزود: در برجام عنصر حق و دستاورد و منفعت را باید از هم جدا کنیم، گفت: در برجام حق و دستاورد را دادیم به امید اینکه منفعت اقتصادی به دست بیاوریم اگر منفعت را هم به دست می آوردیم باز برد- برد نبود. ما باید بپرسیم که هدف تامین منافق ملی بود یا صرفا رسیدن به توافق هدف بود. اگر هدف منافع ملی باشد ممکن است این منافع با توافق حاصل شود و البته گاهی هم ممکن است منافع ملی با جنگ به دست می آید. اما تقکر غیر انقلابی این را درک نمی کند و دیدیم که خود توافق هدف شد و این خسارت مهم به بار آمد.

از استقلال نباید هزینه کرد

وی با بیان اینکه حفظ استقلال به عنوان آرمان انقلاب الزاماتی دارد، گفت: نباید از استقلال هزینه کرد. ما شاهد هستیم که تفکر غیر انقلابی در بسیاری از موارد از استقلال کشور هزینه کرده است و این رویه غلط است و باید پایان پذیرد.

باقری با اشاره به نفوذ منطقه ای ایران هم گفت: جنس این نفوذ فرق دارد، یک زمانی شوری سابق در اروپای شرقی نفوذ داشت و این نفوذ او با زور به دست آمده بود و تسلیحات برای آن کشورها فراهم می کرد، اما نفوذ امروز ایران در منطقه نفوذ تفکر انقلابی است.

وی گفت: امروز این ملت ها فهمیده اند که ایران با تکیه بر تعالی انسانی با دست خالی در مقابل تمام زیاده خواهان جهانی ایستاده است و آنها هم می خواهند با تاسی از مردم ایران همین کار را بکنند وگرنه جمهوری اسلامی که سلاح پیشرفته و جت های آنچنانی و ... به این کشورها نداده است.

معاون پیشین دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه جریان نفوذ هم می خواهد همین روحیه تعالی و تفکر انقلابی را زمینگیر کند گفت: دانشمندان هسته ای شهید ما مانند شهید شهریاری از دوران ابتدایی تا دکترا در ایران تحصیل کردند و دیدیم که به به چه جایگاه هایی در این علم رسیدند. اما تفکر غیر انقلابی دستاوردهای و حقوق هسته ای ما بر داد و نمی دانیم این ننگ را چگونه باید به آیندگان توضیح دهیم.

کد خبر 61971

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha