رفراندوم یک عقب گرد استراتژیک برای کردها بود

سرویس جهان- اِما اسکای، پژوهشگر دانشگاه یل آمریکا برگزاری رفراندوم را مایه عقب گرد سیاسی و نظامی برای کردهای عراق دانست زیرا به گفته وی آنها مناطق مورد مناقشه و نفوذ خود بر بغداد را از دست دادند.

به گزارش کردپرس، برخی تحلیلگران وضعیت کنونی اقلیم کردستان را بحرانی توصیف کرده و دلیل آن را پیامدهایی می دانند که بعد از برگزاری درفراندوم استقلال در اقلیم کردستان در تاریخ 25 سپتامبر 2017 وضعیت کردها را به طور کم سابقه ای به خطر انداخته است.

اِما اسکای پژوهشگر، ارشد انستیتو جکسون در دانشگاه ییل آمریکا در مصاحبه با مجله اینترنتی روابط بین الملل تاثیر برگزاری رفراندوم استقلال را بر وضعیت کردها فاجعه آمیز توصیف کرده و می گوید ثابت شد که برگزاری رفراندوم استقلال در سال 2017 در اقلیم کردستان، به یک عقب گرد استارتژیک برای کردها تبدیل شده است.

وی افزود: کردها کنترل بر مناطق مورد مناقشه و نفوذ بر بغداد را از دست دادند و روابط نزدیک خود با نزدیک ترین متحدانشان را نیز دچار محدودیت و تنش کردند.

این پژوهشگر مسائل خاورمیانه وجود اختلافات میان کردهای عراق را دلیل ناکامی های آنها دانسته و گفت: آنها باید روی ایجاد نظم در خانه تمرکز کنند. جوانان کرد از رهبرانشان ناامید شده اند و نسبت به وجود فساد و رفتار مافیا مانند احزاب کرد اعتراض دارند.

اِما اسکای درباره موضع ترکیه در قبال کردها گفت: این کشور تلاش می کند به هر قیمتی با خودمختاری کردها در داخل و خارج این کشور مقابله کند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 61977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha