اقلیم کردستان از بازگشایی بازارچه سیف سقز استقبال می کند

سرویس کردستان- زانا رحمان، فرماندار (قائم مقام) پنجوین گفت: اقلیم کردستان کاملاً با بازگشایی بازارچه مرزی سیف (میشیاو) موافق است.

زانا رحمان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کرد پرس، با بیان اینکه وجود بازارچه های مرزی موجب رونق تجارت و کسب و کار می شود، گفت: متاسفانه برخی مرزهای مشترک بعد از برگزاری رفراندوم، توسط حکومت مرکزی عراق بسته شده، که در کمترین حالت باعث بیکاری حدود 5 هزار نفر شده است، لذا در تلاشیم که این مشکلات برطرف شود.

فرماندار پنجوین خاطرنشان ساخت: ما حدود 2 هفته پیش با مسئولین بخش اقتصادی کنسولگری ایران در اقلیم کردستان، موافقت و رضایت کامل خود را برای بازگشایی مرز سیف سقز و سایر مرزهای مشابه اعلام نمودیم و مکاتباتی را نیز با استانداری سلیمانیه و از آن طریق با بخش مربوطه در وزارت کشور عراق داشتیم و از آنان خواستیم پیگیری هایی نیز از طریق حکومت مرکزی عراق داشته باشند تا مقدمات بازگشایی این مرزها فراهم شود.

زانا رحمان افزود: تاکنون بیشتر پیگیری های مسئولان ایرانی در حوزه ما برای 2 مرز بانه و مریوان بوده، اما در روزهای اخیر نیز که بحث بازگشایی مرز سقز مطرح شده، ما نیز از هرگونه تلاشی برای بازگشایی بازارچه مرزی سقز استقبال می کنیم و امیدواریم با هماهنگی و توافق طرفین بتوانیم از ظرفیت بازارچه سیف برای رونق اقتصاد و اشتغال دو طرف مرز بهره ببریم.

ضرورت بازگشایی بازارچه مرزی سقز

گفتنی است بازارچه مرزی سیف سقز بعد از یک دهه فعالیت در چند سال گذشته بسته شده، که قرار بود مجدداً بازگشایی شود و به همین خاطر عملیات توسعه زیرساخت های آن از بهمن 96 شروع شده بود، اما در خردادماه 97 عملیات عمرانی آن متوقف و این مرز بسته شد.

با توجه به موقعیت استراتژیک سقز بعنوان پل ارتباطی شمال غرب با جنوب و جنوب غرب کشور، بازار تاریخی و موقعیت تجاری و فرهنگی این شهر، فعالیت این بازارچه می تواند نقش موثری در رونق بازار سقز و تنوع بخشی به اقلام موجود و جذب گردشگران و خریداران از سراسر کشور را داشته باشد.

امکان مبادلات تجاری و بازرگانی قابل گسترش با کشور عراق و حوزه اوراسیا و سایر کشورهای منطقه، وجود جمعیت مستعد جهت توسعه‌ی فعالیت‌های بازرگانی و تجاری، برخورداری از معادنی نظیر سیلیس، طلا، آهن، بوکسیت، جاذبه های توریستی و تاریخی، در دست احداث بودن فرودگاه جدید سقز متناسب با نیازهای حمل و نقل هوایی ناحیه و استان، برنامه ریزی برای توسعه مقوله توریست درمانی سقز با عنایت به ساخت بیمارستان 235 تختخوابی جدید و… توسعه ضابطه مند و سیستماتیک مبادلات و تجارت مرزی را در شهرستان سقز بیش از پیش ضروری می نماید، که لازمست ضمن بازگشایی بازارچه مرزی سیف سقز، نقشه راه توسعه تجارت مرزی در استان هایی مثل کردستان طراحی و عملیاتی گردد.

با عنایت به اهیمت بازارچه های مرزی در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پویاف لازمست اقدامات اداری، دیپلماتیک و اجرایی لازم برای بازگشایی بازارچه سیف از سوی مقامات دو طرف صرورت بگیرد تا شهرستان سقز نیز همچون سایر شهرستان های مرزی از این ظرفیت بهره مند شود.

کد خبر 61980

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha